časopisi
-
Ironija kao feministički skalpel
Kazalište, časopis za kazališnu umjetnost, gl. ur. Željka Turčinović, br. 91/92, god. XXV, Hrvatski centar ITI, 2022.
Piše: Katarina Marić
25.1.2023. Novi dvobroj Kazališta 91/92 na 132 stranice donosi brojne zanimljive rubrike i teme bogato popunjene i potkrijepljene kvalitetnim crnobijelim fotografijama. Uvodno, Patrik Gregurec prikazuje dvije premijere – Realiste Jure Karasa i redatelja Matka Raguža (Teatar Exit) i Svjetlo pada Simona Stephensa i redatelja Janusza Kice (ZKM). Nataša Govedić u rubrici Fenomeni promišlja i o ironiji kao feminističkom skalpelu, kroz autorske radove triju mladih glumica nezavisne scene – Mala čuda Sanje Milardović, Školjka šumi Maruške Aras i Cabaret Valeska Nike Ivančić....pročitajte cijeli tekst... -
Tematiziranje pobjede života nad smrću
Kazalište, časopis za kazališnu umjetnost, gl. ur. Željka Turčinović, br. 87/88, god. XV, Hrvatski centar ITI, 2021.
Piše: Leon Žganec-Brajša
Broj 87/88 Kazališta, časopisa za kazališnu umjetnost kojeg izdaje Hrvatski centar ITI, već od naslovnice obilježen je simbolikom odlazaka i oproštaja. Naime, prizor iz predstave Kukci… zaustavljena priča HNK u Splitu jasna je slika-uspomena, fotografsko sjećanje na Sašu Anočića čija je iznenadna smrt nastupila upravo u vrijeme rada na ovoj predstavi, koja mu je u spomen i dovršena. Komemorativni karakter časopis po prvi puta izrijekom poprima u rubrici In Memoriam/Sjećanja, koja je posvećena trojici glumaca - Hrvoje Ivanković prisjeća se Miše Martinovića, a Bojan Munjin u dva teksta Nenada Šegvića i Žarka Potočnjaka. ...pročitajte cijeli tekst... -
Eksperimentalne struje u kazalištu
Kazalište, časopis za kazališnu umjetnost, gl. ur. Željka Turčinović, br. 85/86, god. XXIV, Hrvatski centar ITI, 2021.
Piše: Tea Schmidichen
U izdanju Hrvatskog centra ITI broj 85/86 časopisa Kazalište donosi šarolik izbor tema na više od 200 stranica, pri čemu su ravnopravno zastupljene sve uobičajene rubrike uz poneke dodatke u funkciji osvrta na recentne događaje, trendove i pojave u svijetu. Kvalitetom je u skladu s prijašnjim izdanjima, a opsegom je poneke brojeve i nadmašio. Obradivši zaista velik broj tema, uz mnoštvo zastupljenih autora i autorica, kao i različitih mišljenja, dvobroj 85/86 vrijedno je i poučno djelo uz poseban osvrt na eksperimentalne struje u kazalištu koje daju poseban doprinos ovom izdanju časopisa Kazalište. ...pročitajte cijeli tekst... -
Uvid u cjelokupan svijet Georgija Para
Kazalište, časopis za kazališnu umjetnost, gl. ur. Željka Turčinović, br. 84, god. XXIII, Hrvatski centar ITI, 2020.
Piše: Tea Schmidichen
84. broj časopisa za kazališnu umjetnost u izdanju Hrvatskog centra ITI posvećen je još jednoj velikoj ličnosti hrvatskog teatra, Georgiju Paru. Ovaj je broj ujedno i zbornik radova sa stručnog skupa Theatralia disjecta – Kazališni svijet Georgija Para, održanog od 22. do 24. rujna 2019. u Zagrebu te obuhvaća autorske tekstove 24 kazališnih teoretičara i praktičara objavljenih u sklopu spomenutog simpozija u kojima se isprepliće rad tog velikog redatelja, pedagoga i esejista, a pritom ga se i smješta u kontekst svojih vlastitih mikrokozmosa. ...pročitajte cijeli tekst... -
Najopsežnije izdanje časopisa Kazalište dosad
Kazalište, časopis za kazališnu umjetnost, gl. ur. Željka Turčinović, br. 81/82/83, god. XXIII, Hrvatski centar ITI, 2020.
Piše: Tea Schmidichen
Najopsežniji dio trobroja ujedno je i najslobodniji, te čitateljima svakako najzanimljiviji. Riječ je o projektu Monovid-19, čija je uloga bila u pandemijskom dobu okupiti 19 dramatičarki i dramatičara koji će u monološkoj formi interpretirati svoj pogled na izolaciju i život tijekom pandemije. Tekstovi variraju od iznimno intimnih do (samo)kritičnih, slobodne su forme, varijabilnih duljina, tema i motiva, stoga je teško izdvojiti samo jedan ili nekoliko tekstova koji bi se istaknuli među ostalima, jer bi to uvelike ovisilo o našem vlastitom poimanju pandemije i 2020. godine uopće. ...pročitajte cijeli tekst... -
Zaokruženost i cjelovita forma
Kazalište, časopis za kazališnu umjetnost, gl. ur. Željka Turčinović, br. 79/80, god. XXII, Hrvatski centar ITI, 2019.
Piše: Tea Schmidichen
Rado čitana rubrika Premijere donosi osvrte na predstave izvedene u ZKM-u i u HNK-u Split. Matko Botić piše o drami Ivora Martinića Dobro je dok umiremo po redu. Maša Rimac Jurinović bavi se koprodukcijom Montažstroja i ZKM-a Mladež bez Boga. Matko Botić razgovarao je s dramatičarem Dinom Pešutom, a kao autor javlja se i u rubrici Sjećanje te povodom smrti Mani Gotovac piše emotivnu posvetu Sic transit gloria. Našla se tu i recenzija zbirke eseja akademika Borisa Senkera iz pera Marija Kovača te detaljnija razrada knjige Ane Kocjančič Prostor v prostoru: Scenografija na Slovenskem od 17. stoletja do leta 1991. autorice Martine Petranović. ...pročitajte cijeli tekst... -
Sveobuhvatno o kazalištu
Kazalište, časopis za kazališnu umjetnost, gl. ur. Željka Turčinović, br. 78, god. XXII, Hrvatski centar ITI, 2019.
Piše: Tea Schmidichen
Mario Kovač u tekstu Glas u pustinji osim na izvedbu Mistera Buffa osvrće se i na položaj drame u kazalištu i književnosti uopće, ali i na autora Darija Foa u cjelini. Ana Fazekaš piše o predstavama ZKM-a i Teatra &TD, Huddersfield i Katalonac. Suzana Marjanić piše o intimnoj adaptaciji romana 6 mm – ispovijest o boli i pobjedi Josipe Pavičić Berardini. Nataša Gvozdenović razgovarala je s Igorom Vukom Torbicom, jednim od najprominentnijih redatelja mlađe generacije u regiji, dok rubrika Sjećanje ovoga puta donosi osobnu i dirljivu posvetu Slobodana Šnajdera dugogodišnjem prijatelju, suradniku i kolegi Darku Gašparoviću. ...pročitajte cijeli tekst... -
Hommage Kosti Spaiću
Kazalište, časopis za kazališnu umjetnost, gl. ur. Željka Turčinović, br. 77, god. XXII, Hrvatski centar ITI, 2019.
Piše: Tea Schmidichen
Od retrospektivnog pogleda na život i djelo Koste Spaića i osobnih ispovijesti o njemu do praktičnog pregleda bogatog kazališnog djelovanja kroz redateljsku, glumačku, ali i kulturno-umjetničku prizmu, zaokruženi temat 77. broja časopisa Kazalište ima drugačiju formu nego što je za to izdanje uobičajeno. Upravo stoga, ovaj je broj vrijedan doprinos i hommage liku i djelu kazališnog umjetnika koji je zadužio povijest hrvatskog teatra, a u najboljem svjetlu predstavljen je bogatim tekstovima nekih od ponajboljih kazališnih teoretičara i kritičara – kako to veličini poput Koste Spaića i priliči. ...pročitajte cijeli tekst... -
Opsežan premijerni osvrt
Kazalište, časopis za kazališnu umjetnost, gl. ur. Željka Turčinović, br. 75/76, god. XX, Hrvatski centar ITI, 2018.
Piše: Leon Žganec-Brajša
Broj 75/76 časopisa Kazalište organizacijom rubrika (uz primjetan izostanak nekog oblika temata) nastavlja stabilnu praksu te periodičke publikacije Hrvatskog centra ITI, koja je 2018. dostigla dvadeset i prvu godinu izlaženja. U skladu s time, Kazalište otvara rubrika Premijere, koja je u ovom broju, u usporedbi s nekoliko prethodnih, opsežna te donosi pet osvrta na premijere iz dvije prethodne sezone. ...pročitajte cijeli tekst... -
Tematiziranje umjetničkog habitusa
Kazalište, časopis za kazališnu umjetnost, gl. ur. Željka Turčinović, br. 73/74, god. XX, Hrvatski centar ITI, 2018.
Piše: Leon Žganec-Brajša
Intervju Željke Turčinović s Tenom Štivičić životan je, čitljiv i nenametljiv, no donosi jasnu poruku (i pouku) o dramskom pismu kao preciznom, strpljivom i počesto napornom radu, o čemu svjedoči i naslov: Dobre drame su minuciozne arhitektonske cjeline. Nisu lego-kockice. U registru ispitivalački nastrojenom prema suvremenim, sada i ovdje fenomenima kazališne prakse je i oveći tekst Tanje Novak o tabu-temama u hrvatskom kazalištu za djecu i mlade, a koji, temeljeći se na preciznoj analizi pojedinih predstava, donosi intrigantne zaključke o (ne)tematiziranju tabua u ovom dijelu kazališnog stvaralaštva. ...pročitajte cijeli tekst... -
Teorijski i kritično
Kazalište, časopis za kazališnu umjetnost, gl. ur. Željka Turčinović, br. 71/72, god. XX, Hrvatski centar ITI, 2017.
Piše: Leon Žganec-Brajša
Teorijski tematski blok, kojega je uredila Ljiljana Filipović, uz uvodni esej urednice naslovljen Teatar izdaje, bavi se političnošću Shakespeareove drame Julije Cezar kroz prijevode tekstova J. D. Snidera i Christiana Smitha. U konačnici, ovaj broj Kazališta donosi i prikaze četiri knjige te dva nova dramska teksta autorica mlađe generacije - Pukotine Kristine Kegljen i Otok Ivane Vuković....pročitajte cijeli tekst... -
Posvećeno teatru za djecu i mlade
Kazalište, časopis za kazališnu umjetnost, gl. ur. Željka Turčinović, br. 69/70, god. XX, Hrvatski centar ITI, 2017.
Piše: Leon Žganec-Brajša
Temat kao posebna, zaokružena urednička cjelina, u ovom se broju bavi kazalištem za djecu i mlade, a uredila ga je Iva Gruić, okupivši sedam suradnika različitih profila (redatelja, dramaturga, teatrologa), no koji su se svi u nekom trenutku svog djelovanja bavili ili se bave onime što se u kazališnoj praksi redovito svrstava pod oznaku teatra za djecu i mlade....pročitajte cijeli tekst... -
Kvalitativna i kvantitativna respektabilnost
Kazalište, časopis za kazališnu umjetnost, gl. ur. Željka Turčinović, br. 67/68, god. XIX, Hrvatski centar ITI, 2016.
Piše: Leon Žganec-Brajša
Kvalitativna i kvantitativna respektabilnost te postojanost u funkcioniranju u formi periodičke publikacije za različite oblike i vrste razmatranja i življenja kazališta - od kritike, preko eseja i studija, do objavljivanja novih dramskih tekstova, odlike su časopisa Kazalište Hrvatskog centra ITI. Kazalište, nakon devetnaest godina izlaženja, nastavlja kontinuirano ispunjavati svoju ulogu, donoseći brojne tekstove o različitim osobama, pojavama i događajima, čija je zanimljivost neupitna za sve one koji kazalište prate na najrazličitije načine, zadržavajući pri tome razinu kvalitete objavljenih tekstova....pročitajte cijeli tekst... -
Ustrajavanje na kvaliteti
Kazalište, časopis za kazališnu umjetnost, gl. ur. Željka Turčinović, br. 65/66, god. XIX, Hrvatski centar ITI, 2016.
Piše: Leon Žganec-Brajša
Senzibilitet, stilski i sadržajni, kritičarskih radova u ovom, prvom dijelu časopisa, mnogo je deskriptivniji, a ujedno i analitički, što se može činiti proturječno, no zapravo je rezultat želje za sintezom kroničarskog, čuvanja umjetničkog čina trenutka i njegovo analitičko predstavljanje. Kritičari Kazališta u svojim, uglavnom prema mjerilima standardnih tiskovina vrlo opsežnim recenzijama, uspješno sintetiziraju te dvije značajke i tako godišta ovog časopisa postaju bilješke o praksi u hrvatskom teatru, što je nastavljeno i u ovom broju Kazališta
...pročitajte cijeli tekst... -
Kroničarska vrijednost
Hrvatsko glumište, časopis Hrvatskog društva dramskih umjetnika, gl. ur. Zlatko Vidačković, br. 64-67, 2015.
Piše: Leon Žganec-Brajša
Hrvatsko glumište je imanentno strukovni časopis, namijenjen članovima Hrvatskog društva dramskih umjetnika, ali je ujedno i, a što je vidljivo iz izbora tema i koncipiranja pojednih priloga, otvoren za sve one koji žele, okupljene na jednom mjestu, dobiti poglede u kazališne ljude i događaje u određenom trenutku kontinuiteta hrvatske kazališne umjetnosti. Tako njegova vrijednost često prelazi obilježje formata časopisa, pisanja o trenutku zanimljivog i aktualnog upravo u tom trenutku ili neposredno nakon njega, te zadobiva kroničarsku vrijednost ...pročitajte cijeli tekst... -
Trajnije od vremena nastanka
Kazalište, časopis za kazališnu umjetnost, gl. ur. Željka Turčinović, br. 63/64, god. XVIII, Hrvatski centar ITI, 2015.
Piše: Leon Žganec-Brajša
Sve kritike (dužinom eseji) ne funkcioniraju samo kao jedinstveni i zaokruženi osvrti, nego su i izraz želje za stvaranjem kataloga novog i vrijednog bilježenja u hrvatskoj kazališnoj praksa, čime se časopis Kazalište potvrđuje kao periodička publikacija trajnog teatrološkog značenja. Kritike s dodanom vrijednošću, koje ne žele biti samo prolazni komentar i dati sud svog autora o djelu nego žele biti zapisi o kazališnom trenutku i silnicama koje su taj trenutak oblikovale, odlika su kritičke rubrike časopisa Kazalište ...pročitajte cijeli tekst... -
Žive slike
Kazalište, časopis za kazališnu umjetnost, gl. ur. Željka Turčinović, br. 61/62, god. XVIII, Hrvatski centar ITI, 2015.
Piše: Leon Žganec-Brajša
Temat ovog broja Kazališta su Rene Medvešek i njegovo kazalište, a obuhvaćeni su iscrpno, ne tek nabrajanjem biografskih crtica i natuknica, nego opsežnim i cjelovitim esejima autora Darka Gašparovića, Ive Gruić i Mire Muhoberac. Time se portret autora približava biografskom, odnosno predstavlja sintezu autorske poetike i estetike živućeg i aktivnog kazališnog autora. Biografija u pokretu, otvorena za nadopune, ali istovremeno ispunjenje određenja rubrike Živa slika kao one koja će bilježiti, osvjetljavati, analizirati i interpretirati ...pročitajte cijeli tekst...
-
Od Zagreba do Erevana
Kazalište, časopis za kazališnu umjetnost, gl. ur. Željka Turčinović, br. 59/60, god. XVII, Hrvatski centar ITI, 2014.
Piše: Leon Žganec-Brajša
Temat ovog broja Kazališta posvećen je, kako u uvodniku ističu Suzana Marjanić i Višnja Rogošić, „živoj slici u teoriji i praksi“. U sedam eseja koji čine tu rubriku, žive slike se obrađuju u različitim aspektima i planovima, primjerice skulpture, odnosno žive skulpture, od one ulične do praksi skulpturalnog oblikovanja performansa. Ilustrativan je i esej Ive Gruić o primjeni živih slika i pokreta u različitim strujama dramske pedagogije, dok se filmom u užem smislu i primjenom živih slika na filmu bavi esej Janice Tomić, naslovljen Živa slika – film ...pročitajte cijeli tekst... -
Postoje li čuda?
Kazalište, časopis za kazališnu umjetnost, gl. ur. Željka Turčinović, br. 57/58, god. XVII, Hrvatski centar ITI, 2014.
Piše: Leon Žganec-Brajša
Razgovori s na različite načine relevantnim sugovornicima, u ovom slučaju uz Matu Matišića tu su Boris Senker i Dubravka Vrgoč – čine okosnicu ovog broja Kazališta, pri čemu se razgovori nadopunjuju s drugim člancima i prikazima u istom broju. Konkretno prikazom priručnika Uvod u teatrologiju Borisa Senkera i esejem Darka Lukića Glavni problemi osuvremenjivanja upravljanja javnim kazalištima koji polazeći od gotovo empirijske analize stanja i prijedloga za njegovo poboljšanje, posebno ističe problem pozicioniranja producenata kao važne kazališne struke ...pročitajte cijeli tekst... -
Čuvanje sadašnjosti za povijest
Hrvatsko glumište, časopis Hrvatskog društva dramskih umjetnika, gl. ur. Zlatko Vidačković, br. 60-63, 2014.
Piše: Ana Fazekaš
Hrvatsko glumište daje određenu predodžbu o raznovrsnim tendencijama u institucionalnim hrvatskim kazalištima, njihovoj komunikaciji s drugima na regionalnoj i široj međunarodnoj sceni te uključenim pojedincima širokog generacijskog spektra koji su prisutni u tom vrlo tijesno povezanom miljeu. Kazalište kao umjetnički medij inherentne efemernosti vrlo snažno osjeća vlastitu neuhvatljivost te je ovo još jedan od načina na koje kazališna institucija nastoji sačuvati vrijedne trenutke svoje neprestano protječuće povijesti ...pročitajte cijeli tekst... -
Umjetnost i novac
Frakcija, časopis za izvedbene umjetnosti. br. 68/69, ur. Vesna Vuković, Una Bauer, Centar za dramsku umjetnost i [BLOK], 2014.
Piše: Ana Fazekaš
Dvobroj započinje znakovitim citatom iz intervjua s kostimografkinjom i scenografkinjom Jagodom Buić koja je ustvrdila da se „u društvu ljudi iz svijeta financija govori samo o umjetnosti, dok umjetnici među sobom govore ponajviše o novcu“. To je svojevrstan uvod u temat broja – Umjetnost i novac. Ovo izdanje nastavlja očekivano visoku kvalitetu časopisa Frakcija, a svi su tekstovi stilski vrlo sofisticirani, ali jasni i na trenutke zaista duhoviti, sadržajno informativni te čine ovu publikaciju ponosom hrvatskog stručnog izdavaštva ...pročitajte cijeli tekst... -
Posvećeno hepeningu
Kazalište, časopis za kazališnu umjetnost, gl. ur. Željka Turčinović, br. 55/56, god XVI, Hrvatski centar ITI, 2013.
Piše: Zvjezdana Balić
Temat posvećen hepeningu donosi tekstove Višnje Rogošić i Suzane Marjanović, Petre Belc, Gorana Budaneca, Ive Nerine Sibile i Damira Stojnića. Uvodni tekstovi upoznaju čitatelje s onim što hepening zapravo jest, ponajviše u teorijskim spisima, a odmah potom i promatrajući konkretne izričaje onoga što se smatra hepeningom. Belc piše o povezanosti hepeninga s estetikom te smatra kako je fotografija ta koja nastoji uhvatiti trenutak nekog hepeninga, s obzirom na to da je takav događaj nešto čemu rijetki zapravo svjedoče
...pročitajte cijeli tekst... -
Stalna na tom svijetu samo mijena jest
Frakcija, časopis za izvedbene umjetnosti, ur. Tea Tupajić, br. 66/67, Centar za dramsku umjetnost i [BLOK], 2013.
Piše: Ana Fazekaš
Ovaj broj časopisa Frakcija posvećen je imunitetu umjetnosti, odnosno izvjesnim slobodama koje umjetnost uživa u pravno-političkoj sferi te okvirima koji se ipak oko tih sloboda nužno zatvaraju. Urednica Tea Tupajić uvodeći u temat postavlja pitanje o granicama unutar kojih umjetnost ima pravo na svojevrstan azil. Umjetnost je specifično polje ljudske djelatnosti koje se brzo i neprestano mijenja i širi te izbjegava svaku fiksnu i jednoznačnu definiciju kakvu pravo treba i zahtijeva te pitanje imuniteta umjetnosti uvijek iznova dobiva na aktualnosti. ...pročitajte cijeli tekst... -
Lijepa naša, recesijska
Hrvatsko glumište, časopis Hrvatskog društva dramskih umjetnika, gl. ur. Zlatko Vidačković, br. 56-59, 2013.
Piše: Alen Biskupović
Tek što se nova urednička garnitura uspjela u potpunosti uhodati, uspostaviti svoju, novu i jasnu estetiku te proširiti i unaprijediti časopis različitim rubrikama i novim suradnicima, stigla ih je nova nevolja. Kao što su prilikom prošlih rezanja troškova izdavanja i distribucije uspjeli preživjeti i otisnuti kvalitetan časopis koji je pokrio kazališna događanja u Hrvatskoj, donio izvještaje s festivala i dodjela nagrada te nas podsjetio na velikane glumišta koji više nisu s nama i ovaj broj je u tome ipak uspio. Međutim, voda je očigledno došla do grla ...pročitajte cijeli tekst... -
Dramsko pismo danas i jučer
Kazalište, časopis za kazališnu umjetnost, gl. ur. Željka Turčinović, br. 53/54, god XVI, Hrvatski centar ITI, 2013.
Piše: Alen Biskupović
Kazalište predstavlja mjesto kritičko-analitičkih promišljanja, edukacije i informiranja o širokoj lepezi izvedbenih umjetnosti, a tematska složenost raznolikih sadržaja i stilova promišljeno je uklopljena u cjelinu. Takvim načinom Kazalište osigurava primjerenost tema različitim slojevima čitatelja – bilo da profesionalno traže povratnu informaciju, potvrdu ili komentar, žele produbiti svoja saznanja promišljanjima o aktualnim pokretima ili estetikama unutar izvedbenih umjetnosti, podsjetiti se na vječne klasike ili saznati kako umjetnici iz različitih područja vide svijet oko sebe ...pročitajte cijeli tekst... -
Uvijek aktualno
Kazalište, časopis za kazališnu umjetnost, gl. ur. Željka Turčinović, br. 51/52, Hrvatski centar ITI, 2012.
Piše: Alen Biskupović
Središnji temat, znakovito naslovljen Nevidljivo skupno izmišljanje, donosi tekstove četiriju autora u kojima predstavljaju svoja memoarističko – dokumentarističko – analitička promišljanja o kreativnim procesima koji se kriju iza skupno izmišljenih predstava s naglaskom na metodološke aspekte rada u pojedinim projektima. Osim specijaliziranog i znanstveno-praktičnog središnjeg temata, časopis sadrži i pregršt informativno zanimljivih i bolno aktualnih tekstova. Tu je i razgovor s Ivorom Martinićem koji otkriva problematičan položaj dramskog pisca ...pročitajte cijeli tekst... -
Umjetnost koncepta
Frakcija, časopis za izvedbene umjetnosti, ur. , br. 64/65, zima 2012.
Piše: Ana Fazekaš
Dvobroj je zahtjevan, tekstovi su pisani na engleskom jeziku teškim i gustim (teško prevodivim) znanstvenim diskursom koji iziskuje postojeće široko znanje čitatelja na području književnosti, likovne umjetnosti, filma, teorije umjetnosti te filozofije, iako pomalo razočarava sustavno zaobilaženje izvedbenih umjetnosti s obzirom na specifičnu orijentaciju samoga časopisa. Doduše, za verzirane poznavatelje navedenih područja izdanje je vrlo zanimljivo, a autori redom imaju sposobnost spretnog i jasno strukturiranog sabijanja ambicioznog sadržaja ...pročitajte cijeli tekst... -
Ljetopis hrvatskog glumišta
Hrvatsko glumište, gl. ur. Zlatko Vidačković, br. 52-55., Hrvatsko društvo dramskih umjetnika, 2012.
Piše: Alen Biskupović
Suočeno s novim izazovom uredništvo je pravovremeno i valjano odgovorilo. Časopis je pretvoren u kazališni godišnjak (sada jedno izdanje sadrži četiri broja koji kroničarski i kolumnistički pokrivaju cijelu godinu) kako bi se smanjili troškovi izdavanja i distribucije. Ipak, uredništvo je još jednom uspjelo objediniti gotovo sva kazališna događanja u Hrvatskoj, počastiti nas kvalitetnim tematom, donijeti izvještaje s festivala i dodjela nagrada, podsjetiti nas na velikane glumišta i uopće nastavilo uspješnu borbu za javnu afirmaciju i dokumentaciju hrvatskog glumišta ...pročitajte cijeli tekst... -
Djelovanje slike
Frakcija, časopis za izvedbene umjetnosti. br. 62/63, ur. Tomislav Medak i Ivana Ivković, Centar za dramsku umjetnost, 2012.
Piše: Alen Biskupović
Skup kvalitetnih i zanimljivih radova pomalo je narušen kao cjelina nedovoljno predstavljenim tekstovima ili izlošcima pojedinih autora. Sami tekstovi, sadržajno i intencijski nisu problem. Svi su evidentno pomno odabrani i promišljeni te ukazuju na neke nove probleme, vrijednosti i moguća rješenja unutar eksperimentalnih susreta slike i tijela u umjetničkoj praksi. Najveći problem čitateljima bit će nedostatak detaljnijeg i pomnijeg uredničkog uvodnika, koji je zbog forme i autorskih intencija radova i prezentiranih izložaka morao biti prisutan ...pročitajte cijeli tekst... -
Umjetnost u kazalištu i izvan njega II.
Kazalište, časopis za kazališnu umjetnost, gl. ur. Željka Turčinović, br. 49/50, Hrvatski centar ITI, 2012.
Piše: Alen Biskupović
Uredništvo je još jednom ostvarilo uspješan sukus tekstova u sferi umjetničkog aktivizma i njegovih kontradikcija, problema i mogućih rješenja, a izdanje sadrži i različite intervjue, izvještaje pa i članke koji se bave kazalištem i umjetnošću iz neizbježne financijske perspektive. Sve u svemu, unatoč slabijem izdanju uredništvo marljivo nastavlja zacrtanim putem recesiji i teškoćama usprkos. Prošlim brojevima sami su sebi postavili ljestvicu visoko i razmazili čitatelje te se nadam da je stvar samo u trenutnom hvatanju daha i da će idući broj ponovno zabljesnuti u punom sjaju ...pročitajte cijeli tekst... -
Hrvatski kazališni godišnjak
Hrvatsko glumište, br. 48-51, gl. ur. Zlatko Vidačković, Hrvatsko društvo dramskih umjetnika, 2011.
Piše: Alen Biskupović
S obzirom na veliki broj obljetnica cijeli časopis nekako odiše uspomenama i sjećanjima pa tako i rubrika Kolumne. Georgij Paro donosi mješavinu faktografsko-povijesnog svjedočanstva iz osobnog iskustva u tekstu povodom tridesete godišnjice smrti Bele Krleže (1896-1981), Boris Senker piše o Elizi Gerner u povodu njezina devedesetog rođendana, a Marije Grgičević u tekstu Drachova riječ i Kerekešov Kum govori o glumačkim nastupima u Glembajevima, evocirajući posebno ulogu Vanje Dracha u Glembajevima HNK-a u Zagrebu 1994. godine ...pročitajte cijeli tekst... -
U raljama kapitalizma
Frakcija, časopis za izvedbene umjetnosti. br. 60/61, ur. Marko Kostanić, Centar za dramsku umjetnost, 2011./2012.
Piše: Alen Biskupović
Predstavljajući kritičko-analitička promišljanja o položaju umjetnosti i srodnih područja u uzburkanim vodama financijske nesigurnosti suvremenosti, autori iznose mišljenja potkrijepljena činjenicama, referentnom literaturom, analizama, polemiziraju i zaključuju te ih povezuju s trendom apsolutne komodifikacije svih razina društva, kao posljedice neoliberalističkih tekovina. Odabirom teme i pristupom Frakcija krug potencijalnih zainteresiranih čitatelja, širi na sve razine društva ...pročitajte cijeli tekst... -
Umjetnost u kazalištu i izvan njega
Kazalište, časopis za kazališnu umjetnost, gl. ur. Željka Turčinović, br. 47/48, Hrvatski centar ITI, 2011.
Piše: Alen Biskupović
Uredništvo je odabirom tema, autora te različitih stilova pisanja od analitičko-kritičkih, preko znanstveno utemeljenih do onih iz osobnih iskustava i intervjua, učinilo ovaj dvobroj pristupačnim širokom krugu čitatelja, pa i onima kojima kazališna umjetnost nije primarno područje bavljenja. Razbijajući monotoniju, broj je dodatno začinjen egzotičnim temama te tvori tako cjelinu – uspjeli sklop različitih grana umjetnosti i njihovih povijesti, aktualnosti i umjetničke različitosti, a istovremeno međusobne prožetosti i nerazdvojivosti unutar i izvan kazališta
...pročitajte cijeli tekst... -
Bez povijesti
Frakcija, časopis za izvedbene umjetnosti, br. 58/59, ur. Una Bauer, Akademija dramske umjetnosti i Centar za dramsku umjetnost, Zagreb
Piše: Ana Gospić
Uistinu raznorodan, često i oprečan i teorijski diverzan sadržaj raspoređen je kroz šest eseja/članaka s područja izvedbenih umjetnosti, kulturne i umjetničke proizvodnje i ideologije umjetničkog čina. Ovaj dvobroj Frakcije uistinu je eklektičan i razbarušen i kao da epitomizira postmodernu situaciju kaosa komunikacije između teorije, prakse, politike, ideologije i kulture. Njezin namjerno skrojeni diskontinuitet sadržaja ogledni je primjer onoga što sám časopis i predstavlja: otvorenu platformu promišljanja suvremenih izvedbenih umjetnosti i teorije ...pročitajte cijeli tekst... -
Umjetnik je posljednja slobodna osoba
Kazalište, časopis za kazališnu umjetnost, gl. ur. Željka Turčinović, br. 45/46, Hrvatski centar ITI, 2011.
Piše: Želimir Ciglar
Središnja su tema Kazališta Krležini Glembajevi. Kritičar Igor Ružić vrlo je smiono zaokružio i prispodobio predstavu zagrebačkoga HNK-a, beogradskoga Ateljea 212 i onu riječkog HNK-a iz 2007. godine. Na gotovo 170 stranica Kazalište dekonstruira suvremeno gledanje na domaći i svjetski teatar, ukazuje na trendove i suodnose mjereći preciznim mjerilima i ono što se događa kod nas, u susjedstvu, ali i u svjetskom kazalištu zapadnoga kruga, a motri i osobito pozorno vrstu koja je prividno u nestajanju, humanističkog intelektualca
...pročitajte cijeli tekst... -
Mlado dramsko pismo novog stoljeća
Frakcija, br 56/57, ur. Goran Ferčec, Jasna Žmak, Centar za dramsku umjetnost, 2011.
Piše: Ana Gospić
Izdanje Frakcije s temom dramskog pisma novog stoljeća hvalevrijedan je napor uredništva, ali i samih autora, prema aktualizaciji problematike afirmacije suvremene drame. Zanimljiva koncepcija odražava se u netipičnom odabiru svršetaka odabranih djela i još manje tipičnim naizmjeničnim razgovorima samih pisaca. Umjesto prezentacije dramske forme istaknuto je izlaganje sadržaja i autora koji dolaze i čije su kazališne vizije potpuno kontrastne ili naprosto drukčije, što potvrđuje tezu o nepostojanju paradigmatskih oznaka suvremenog teksta za izvedbu ...pročitajte cijeli tekst... -
Nešto staro, nešto novo
Hrvatsko glumište, br. 46-47, gl. ur. Zlatko Vidačković, Hrvatsko društvo dramskih umjetnika, 2010.
Piše: Alen Biskupović
Drugi (dvo)broj Glumišta za 2011. iako tek u drugom broju koji potpisuje novo uredništvo, sve jasnije definira svoju poetiku, formu i namjeru iskazanu u prvom uvodniku. Spajajući kroz razne rubrike znanstveno-teatrološka promišljanja o kazališnoj umjetnosti, introspektivne poglede na pojedine grane umjetnosti s praktično-iskustvenim doživljajima, izvještaje s najvažnijih događanja u kazališnoj umjetnosti, Glumište se polako ali sigurno objedinjujući staro i novo profilira u uspješnu i hvalevrijednu tiskovinu koja je hrvatskoj umjetničkoj sceni prijeko potrebna....pročitajte cijeli tekst... -
Mlada scena devedesetih
Kazalište, časopis za kazališnu umjetnost, gl. ur. Željka Turčinović, br. 43/44, Hrvatski centar ITI, 2010.
Piše: Ana Gospić
Kazalište ustaljenom uredničkom praksom i ovaj put donosi veću količinu zanimljivog teatrološkog materijala upućenog različitim afinitetima, a pohvalno je što određeni temati poput primjerice Nova mlada zagrebačka scena devedesetih, imaju i dokumentarno-arhivistički značaj, te odmiču pomalo sam časopis od njegove donedavne pretežno mainstream reputacije. Darko Lukić u opservacijama o ulozi tehnologije i medija u povijesti kazališta donosi vrlo zanimljiv uvid u recentnu literaturu na tom polju
...pročitajte cijeli tekst... -
Kuriranje izvedbenih umjetnosti
Frakcija, časopis za izvedbene umjetnosti, br. 55 / 2010, Centar za dramsku umjetnost
Piše: Ana Gospić
Orijentacija Frakcije na europsku scenu u ovom je broju posebice naglašena; očit je filozofsko-teorijski aspekt umjetnosti koja je u središtu interesa uredništva i s tim u vezi mobilnost i umreženost scene postaju temeljne preokupacije. Pokazavši iznimni pluralizam u pogledu suradnje i rezultate koje polučuje umreženost u progresivnu i fluktuirajuću europsku scenu, ovaj je broj Frakcije poticajno rasvijetlio neke modele i probleme sagledavanja i promišljanja kuratorstva izvedbenih umjetnosti, te je ujedno upotrebljiv i kao svojevrsni pomoćni priručnik ...pročitajte cijeli tekst... -
Kafkijanskim tragom
Frakcija, časopis za izvedbene umjetnosti, br. 53-54 / 2010., Centar za dramsku umjetnost
Piše: Ana Gospić
Povodom svođenja petnaestogodišnje bilance može se zaključiti kako, iako često neinhibirana domaćim umjetničkim i kulturnim okolnostima, Frakcija u hrvatskim okvirima ostvaruje jedinstvenu poziciju. Relevantnost i značaj časopisa ponajprije je u svježem i kreativnom tematiziranju teorije i prakse suvremenih izvedbenih umjetnosti te u pokušaju stvaranja autonomnog publicističkog izdanja koje iskorištava komparativne prednosti široko postavljene, ali i jasno profilirane i mutirajuće mreže interesa
...pročitajte cijeli tekst... -
Novi početak časopisa dramskih umjetnika
Hrvatsko glumište časopis Hrvatskog društva dramskih umjetnika, gl. ur. Zlatko Vidačković, br. 44-45 / 2010.
Uz tradicionalni kroničarski dio Hrvatsko glumište ovaj broj pokreće novi, kolumnistički dio časopisa. Časopis tako otvaraju kolumne troje članova Uredničkog vijeća časopisa. Redatelj Georgij Paro svoj je tekst Poezija kao govor i govor kao poezija posvetio umjetničkom govoru, odnosno problemima nemarna odnosa prema govoru na pozornici. Mariju Grgičević za njezinu je kolumnu nadahnula prva ovosezonska premijera GK Gavella, Tartuffe J.B.P. Molièrea te se prisjetila i nezaboravnog Tartuffea Božidara Violića iz 1964. ...pročitajte cijeli tekst... -
Povijest i aktualnosti
Kazalište, časopis za kazališnu umjetnost, gl. ur. Željka Turčinović, br. 41/42, Hrvatski centar ITI, 2010.
Piše: Ana Gospić
Za razliku od prethodnih ovo je izdanje nešto bogatije tematima ili tematskim blokovima. Temati su posvećeni kazališnim festivalima, novoj mladoj zagrebačkoj sceni devedesetih, izraelskom kazalištu danas te dvije opsežne i značajne znanstvene studije Kazalište i njegovo okruženje te opis i mapiranje ključnih problemskih točaka topografije međukulturalne kazališne prakse. I ovim izdanjem Kazalište nastavlja dobro uhodanim stazama; nudeći raznoliku teatrološku građu i osvježen novim tematskim ciklusima te prijevodnom literaturom ...pročitajte cijeli tekst... -
Što afirmirati? Kako izvoditi?
Frakcija, časopis za izvedbene umjetnosti, ur. Goran Sergej Pristaš, Ivana Ivković, br. 51/52, Centar za dramsku umjetnost
Piše: Ana Gospić
Novi dvobroj Frakcije okuplja žanrovski raznolike tekstove većim dijelom centrirane oko dvogodišnje umjetničko-istraživačke platforme East Dance Academy pod naslovom Što afirmirati? Kako izvoditi? Istraživačka okosnica projekta je afirmiranje situacije i načina koreografskog mišljenja u neinstitucionalnim uvjetima karakterističnim za zemlje Istočne Europe. I ova Frakcija donosi nekoliko izvrsnih i temeljitih studija te nudi uvid u jedan segment aktualne izvedbene, napose performerske i plesne scene, prateći promišljanja i domete njezinih aktera ...pročitajte cijeli tekst... -
Tvornica dobrog kazališta
Croatian Theatre, br. 3/4, 2009. Hrvatski centar ITI Unesco
Piše: Ana Gospić
U ovomu broju naglasak je na predstavljanju autorskih osobnosti koje nekonvencionalnim istraživačkim pristupom donose nova promišljanja i smjernice u hrvatsko kazalište, a čije se djelovanje i rad unutar trenutne hrvatske kazališne scene odvija mahom izvan dominantnih institucija. Uvodni tekst kazališnog kritičara Bojana Munjina daje pregled zbivanja koja su obilježila prošlogodišnju sezonu hrvatskih kazališta, a među kojima izdvaja predstave Magellija, Popovskog, Anočića, Frljića, skupine Bacači sjenki te Anice Tomić i Jelene Kovačić ...pročitajte cijeli tekst... -
Glumac i publike
Kazalište, časopis za kazališnu umjetnost, gl. ur. Željka Turčinović, br. 39/40, Hrvatski centar ITI, 2010.
Piše: Igor Tretinjak
Najveći temat broja naslovljen O publici uredio je Mario Kovač, koji naslovnoj temi pristupa iz različitih perspektiva – od suvremenih teorijskih istraživanja publika u eseju Ozane Iveković Od kazališne publike do kazališnog događaja i vrlo iscrpnoj analitičkoj studiji Darka Lukića Cijeli svijet su publike o istraživanju publika u suvremenoj zapadnjačkoj teatrologiji, do konkretnog određenja publika u samom kazališnom činu. Za izdvojiti je i Kovačev tekst o aktivnoj ulozi gledatelja u kazališnim poetikama Augusta Boala i Jerzyja Grotowskog
...pročitajte cijeli tekst... -
Životinje i zabrane u kazalištu
Kazalište, časopis za kazališnu umjetnost, gl. ur. Željka Turčinović, br. 37/38, Hrvatski centar ITI, 2009.
Piše: Igor Tretinjak
Temat časopisa posvećen je izvedbenim umjetnostima i praksama koje se naslanjaju na kazalište ili mu se suprotstavljaju, dok Tatjana Gašparović u eseju U potrazi za nevinim osjećanjem svijeta sagledava dosadašnji kazališni put Saše Anočića. Dvobroj donosi kritičke osvrte na ključna kazališna događanja u prethodnih pola godine. Zaključno, Kazalište je i u ovom dvobroju bogato teatrološkim temama, odličnim esejima i znanstvenim člancima, te duboko prodire u kazališni život ne opterećujući se aktualnošću, nego rezimirajući ...pročitajte cijeli tekst... -
Plamen u kazalištu
Frakcija, časopis za izvedbene umjetnosti / Performing Arts Journal, urednik broja Marin Blažević, br. 49, zima 2009.
Piše: Ljubica Anđelković
Temat ovog broja Frakcije posvećen je dijelu domaće kazališne scene koju sačinjavaju mlade i progresivne snage, one koje su kazališno odrasle ili odrastaju van struje, no opet ne ostajući na rubu nego svojim sve dorađenijim idejama bivaju integrirane u repertoar naših kazališta i festivala, stvarajući time paralelni kazališni prostor, onaj više mimo, a manje kontra mainstreama. Detektirajući svojevrsnu kritičnu masu mladih autora Frakcija pruža kvalitetan pregled ideja i problematike koje se nalaze u fokusu njihova stvaralaštva ...pročitajte cijeli tekst... -
1968. u hrvatskom kazalištu
Kazalište, časopis za kazališnu umjetnost, gl. ur. Željka Turčinović, br. 35/36, Hrvatski centar ITI, 2008.
Piše: Igor Tretinjak
Časopis Kazalište obiluje vrlo zanimljivim teatrološkim tekstovima, odlično je koncipiran, vizualno i sadržajno pregledan. Prilozima o međunarodnoj sceni te suvremenim dramskim tekstovima stranih (i domaćih) autora otvara prozor u aktualna svjetska kazališna zbivanja. Tema je broja četrdesetogodišnjica burnih studentskih događaja 1968, a priredio ju je Mladen Martić. Treba izdvojiti tekst Studentsko kazalište u kojemu je Miro Međimorec vrlo temeljito iznio razvoj studentskog kazališta u Zagrebu ...pročitajte cijeli tekst... -
Vidra, statistika i oglašavanje
Kazalište, časopis za kazališnu umjetnost, gl. ur. Željka Turčinović, br. 33/34, Hrvatski centar ITI, 2008.
Jedan od glavnih aduta »Kazališta« leži u njegovoj formi, odnosno, da se poslužimo suvremenim marketinškim leksikom, njegovom formatu, koji doista nudi ponešto za svaku čitateljicu ili čitatelja - od eseja o probranim premijerama, preko izvještaja o kazališnim zbivanjima van Hrvatske, do teorijskih radova i empirijskih istraživanja.
Središnju cjelinu ovog dvobroja čini temat o Marinu Držiću s nekoliko zanimljivih članaka posvećenih uglavnom recepciji Držića u zemljama s kojima Hrvatska graniči
...pročitajte cijeli tekst... -
Povratak zvuku
Frakcija, časopis za izvedbene umjetnosti / Performing Arts Journal, gl. ur. Marin Blažević, br. 45/46, Centar za dramsku umjetnost, zima/winter 2007/08
Piše: Ljubica Anđelković
»Frakcija« donosi priloge s temom audio umjetnosti i zvuka, razmatrajući je kako iz teorijsko-filozofskog aspekta, tako i kroz prikaze konkretnih umjetničkih akcija i djela. Vrijednost ovoga broja časopisa leži ponajprije u izboru same tematike, kojim se – u doba apsolutne prevlasti vizualnog – s margine interesa zvuk vraća u središte propitivanja, podsjećajući nas na zanemarenu važnost istog, ali i na brojne još neistražene mogućnosti ovog, nekad i previše olako i usputno shvaćenog medija
...pročitajte cijeli tekst... -
Glumci swingaju
Hrvatsko glumište, br 36-37/2008, Hrvatsko društvo dramskih umjetnika, glavni urednik: Dubravka Lampalov
Ako je prvi broj Hrvatskog glumišta koji je uredila glavna urednica Dubravka Lampalov bio predstavljanje nove koncepcije, drugi dokazivanje ispravnosti odabrana puta, onda je treći broj koji je oblikovalo uredništvo u istom sastavu dokaz kontinuiteta i potvrda ozbiljnosti pristupa radu u čijim je temeljima vidljiva iskrena ljubav prema kazalištu. Uspješan grafički redizajn koji je započeo s prošlim brojem časopisa u ovom je u cjelosti dovršen. Korice Glumišta najavljuju temat broja – 15. festival glumca
...pročitajte cijeli tekst... -
Kazališni ljetopis
Hrvatsko glumište, br. 35/2007, Hrvatsko društvo dramskih umjetnika, glavni urednik: Dubravka Lampalov
Drugi broj Hrvatskog glumišta koji je oblikovalo uredništvo na čelu kojeg je glavna urednica Dubravka Lampalov u ruke je čitatelja dolazi u grafički osvježenom i sadržajno sličnom obliku kao i prethodnik. Temat broja, dodjela Nagrada hrvatskog glumišta, spaja dvije stalno prisutne sadržajne sastavnice časopisa koje se često isprepliću. S jedne strane to je praćenje aktivnosti Hrvatskog društva dramskih umjetnika koje je izdavač časopisa, a s druge, želja uredništva da časopis ostane svojevrsni ljetopis hrvatskoga kazališta
...pročitajte cijeli tekst... -
Prvih šezdeset godina
Luka, revija za lutkarsko kazalište, gl. ur. Petra Mrduljaš, br. 40/41, Zagrebačko kazalište lutaka, 2008.
U veljači daleke 1948. utemeljeno je Zagrebačko kazalište lutaka, a vrijednoj, šezdesetoj obljetnici djelovanja vodstvo kazališta odlučilo je posvetiti cijelu ovu godinu. Fotografije na koricama časopisa na pravi način dočaravaju svečarsko ozračje. U "Luki" možemo čitati i o zbivanjima u drugim lutkarskim kazalištima u Hrvatskoj: riječko je imalo premijeru Vele priče o Mićeg morćića, zadarsko se i dalje bori s dovršenjem zgrade na kojoj su radovi stali (a privremeno im boravište planiraju srušiti), dok su Osječani U potrazi za snovima...
...pročitajte cijeli tekst...
OSVRTI
-
KNJIGE
Vila lutaka Snježane Banović bavi se biografijama dramskih, glazbenih, plesnih i filmskih umjetnica koje je suvremena povijest nepravedno zanemarila. -
ČASOPISI
Dvobroj Kazališta 91/92 na 132 stranice donosi zanimljive rubrike i teme bogato potkrijepljene kvalitetnim fotografijama. -
mjuzikl
Redatelj Paolo Tišljarić Čarobnog Frulaša slaže uredno i ritmički izbalansirano, kako ovakva scenska forma i zahtjeva. -
ESEJI
Prirodnost igre koja uvlači publiku, glumci koji vjeruju u ono što igraju te istaknuta duhovna dimenzija, odlike su baštinskih tekstova i njihovih inscenacija.