Knjige

  • Autorski pogled na svakodnevicu

    Nina Mitrović, Drame, Hrvatski centar ITI, 2016.

    Piše: Leon Žganec-Brajša
    Povezivanje aktualnosti i univerzalnosti na motivskoj razini i mogućnosti komunikacije likova i publike, uz istovremeno suptilno ali jasno, snažno ali nenametljivo upisivanje autorskog komentara, redovito ukazujućeg na određen fenomen prisutan u društvenim odnosima, a onda vjerojatno i u čitateljskoj ili gledateljskoj publici, vrijednost su i razlog opstanka i univerzalne aktualnosti tekstova Nine Mitrović. Njihovo objavljivanje u biblioteci Mansioni, čime je ta biblioteka nastavila biti jednim od središnjih mjesta sustavnog predstavljanja opusa naših suvremenih dramatičara, potvrđuje taj i takav značaj te autorice ...pročitajte cijeli tekst...
  • Držić nekad i danas

    Hrvoje Ivanković, Držić na Igrama, Hrvatski centar ITI, 2016.

    Piše: Leon Žganec-Brajša
    Brojnost i detaljiziranost opisa, popraćenih fotografijama, izvadcima kritika i drugim komentarima suvremenika i gledatelja predstava o kojima Ivanković piše, čine knjigu djelom čiji okviri su najvažniji u dokumentiranju, u sakupljanju povijesti i ocrtavanju postojanosti razvoja fenomena Dubrovnika i njegovog kazališnog života, koji pokazuje znakove komunikacije sa svojom prošlošću i tradicijom, no ima i dovoljno odgovornosti i svježine da Držića i ambijentalnost svojih gradskih prostora ne sagledava samo kao okvir za postavljanje i oživljavanje prošlosti, nego i okvir za aktualno promišljanje Držićevih tekstova ...pročitajte cijeli tekst...
  • Inovativno i kreativno

    Francuska nova drama, Hrvatski centar ITI, 2015.

    Piše: Leon Žganec-Brajša
    Želja da zbirka ne bude izbor koji neće stići do realizacije na repertoaru hrvatskih kazališta, ali i širenje kulturne suradnje kroz festival Rendez vous, konkretizirano je i izvedbom drame George Kaplan, zastupljene u ovoj knjizi, 2015. u produkciji Kazališta PlayDrama. Rezultat ove suradnje bio je višestruk, te ostaju zbirka vrijednih prijevoda i realizacija jednog od njih u jednom hrvatskom kazalištu. Postavljen je dobar primjer, koji bi, unatoč svim problemima i potencijalnim ograničenostima, produkcijskim uvjetima nakladnika i kazališta, ipak mogao biti primjereni uzorak onoga što se zaista može smatrati inovativnom i kreativnom umjetničkom praksom ...pročitajte cijeli tekst...
  • Svijest i podsvijest

    Lada Kaštelan, Dva i dvadeset / Projekcije, Hrvatski centar ITI, 2015.

    Piše: Leon Žganec-Brajša
    Bogato iskustvo autorice u pohađanju upavo takvih edukacija i seansi, tijekom kojih je mogla (i zasigurno jest) prikupljati materijale i iskustva za dramu Dva i dvadeset, pokazuje se i u tretmanu scenskog govora, koji je obilježen, s jedne strane, tematskom usmjerenošću likova na sebe i svoj položaj nasuprot položaju drugih aktera grupe (što, dakako, rezultira sukobom) te brojnim prekidima, upadanjima u riječ i nedovršenim verbalizacijama misli. Drama Dva i dvadeset i njezino filmsko uprizorenje (film Projekcije Zrinka Ogreste) pokazuju kao intrigantni umjetnički eksperimenti, čija je vrijednost valorizirana i kroz ovo izdanje ...pročitajte cijeli tekst...
  • Dodir dvaju umjetničkih izraza

    Tomislav Zajec / Nina Đurđević, Odlasci, Hrvatski centar ITI, 2013.

    Piše: Leon Žganec-Brajša
    Odlasci su ntegralno dramsko-fotografsko djelo dvoje autora obilježeno potrebon za umjetničkim stvaranjem na temelju impresija i situacija koje se mogu smatrati običnima, nezanimljivima ili nedovoljno motivski potkovanima, ali koje, prolazeći kroz autorski rukopis Tomislava Zajeca, odnosno Nine Đurđević postaju svojstvena i zanimljiva djela u kojima se ostvaruje inovativnost jednostavnošću, u kojoj se pokazuje da za inovativan i svjež umjetnički izraz ne treba tražiti u područje angažmana koji je dalje od svakodnevice, nego svakodnevicu treba znati promatrati, iz nje izdvajati ono zaista vrijedno ...pročitajte cijeli tekst...
  • Iskustvo, identitet, mentalitet

    6 argentinskih drama, izabrao Roberto Aguirre, Hrvatski centar ITI, 2014.

    Piše: Leon Žganec-Brajša
    Zbirka 6 argentinskih drama relevantna je prvenstveno kao pogled u dosad uglavnom nepoznatu dramsku književnost i njezin trenutak koji se u bitnome očituje u dijalogu sa stvarnošću naroda u kojem je nastajala te je vrijedan prinos i značajan pokazatelj razvoja kulturnih odnosa zemalja koje knjiga povezuje. Knjiga  pružaju mogućnost hrvatskim čitateljima za upoznavanje s dramskom književnošću drugog i drukčijeg, ali i univerzalnim identitetskim odrednicama povezanog kulturnog kruga, njegovo percipiranje, razumijevanje i proučavanje, a kazališnim akterima uvid u mogućnosti postavljanja neke od ovih drama na hrvatske pozornice ...pročitajte cijeli tekst...
  • Zavrtanje žarulje

    Dubravko Mihanović, Bijelo, Žaba, Marjane, Marjane, Prolazi sve, Hrvatski centar ITI, 2014.

    Piše: Leon Žganec-Brajša
    Pisac predgovora vidi Mihanovićevu dramaturgiju kao želju za onog mračnog u društvu i njegovim likovima, ali i kao stalnu potrebu da se dramama pruži prilika za barem blago osvjetljavanje tog mračnog prostora u likovima i onome oko njih, kroz vjeru u promjenu, u mogućnost poboljšanja i u konačnici ishod bolji nego što bi mogao biti ili se činiti čitatelju. Emocionalnost, ljudskost i želja za identificiranjem sa stvarnošću, ali i mogućnost odmaka prema elementima poetske drame te u konačnici vjera u mogućnost i konkretizaciju bolje i ljepše stvarnosti, pa makar ona bila i dramska stvarnost, konstante su dramskog opusa Dubravka Mihanovića ...pročitajte cijeli tekst...
  • Tko će nam vratiti katarzu?

    Antologija hrvatske poratne drame 1996.-2011., ur. Sanja Nikčević, Alfa, Zagreb, 2014.

    Iz poratnog korpusa drama koji sadrži preko sedamdeset djela u Antologiju hrvatske poratne drame urednica Sanja Nikčević uvrstila je dvanaest drama. Odabrane su ne samo izrazito kvalitetne, nego i reprezentativne drame pojedinog tematskog ciklusa koji dominira u poratnoj drami. Kako Sanja Nikčević navodi u uvodu Poratna hrvatska drama ili tko će spasiti pobjednike?, poratna drama govori o problemima suvremenog društva, o razočaranjima i nesnalaženjima u njemu. Svih, a naročito likova koji nose ratne traume, kao što su izbjeglice, prognanici i ratnici. Oni su nakon rata u potrazi za srećom ili barem normalnim životom ...pročitajte cijeli tekst...
  • O zanemarenom i neistraženom

    Martina Petranović, Na sceni i oko nje. Studije o hrvatskoj drami i kazalištu, Oksimoron, Osijek, 2013.

    Piše: Alen Biskupović
    Martina Petranović u svojoj knjizi, zbirci tekstova Na sceni i oko nje, čitatelje vodi metodološki sigurno i promišljeno kroz različita područja hrvatske kazališne umjetnosti od kraja 19. stoljeća do suvremenosti, ustrajavajući na bavljenju likovnom komponentom te zanemarenim autorima i temama, a sve to ostvaruje komparirajući danu problematiku međusobno, ali i u europskom kontekstu, nadilazeći tako prostor hrvatske teatrologije. Zbog svega navedenog svaki ovaj rad predstavlja važan prilog poznavanju povijesti i suvremenosti hrvatskog kazališta, a time i otvara široku lepezu primjenjivosti za teatrologiju, kazališnu zajednicu, ali i studente akademija i srodnih fakulteta ...pročitajte cijeli tekst...
  • Odnos proze i kazališta

    Matko Botić, Igranje proze, pisanje kazališta. Scenske prerade hrvatske proze u novijem hrvatskom kazalištu, Hrvatski centar ITI, Zagreb 2013.

    Piše: Alen Biskupović
    Knjiga Igranje proze, pisanje kazališta važno je teatrološko izdanje iz nekoliko razloga. Prije svega, Matko Botić je precizno predstavio i analizirao terminologiju nužnu za sagledavanje tematike prerade proznih tekstova te ponudio nove definicije. Svoje je istraživanje proveo uključujući relevantnu teorijsku literaturu, ali i primjenjujući neizostavni kontekst, šireći se preko književnosti na kazalište, kulturu i društvo uopće, čime je ostvario i više od povijesnog i kritičkog uvida. Botić je prvi koji se usudio uhvatiti ukoštac s velikom građom i metodološki prikazao odnos, probleme i promjene u statusu hrvatske proze i hrvatskog dramskog kazališta ...pročitajte cijeli tekst...
  • Sinteza teorije i prakse

    Boro Stjepanović, Gluma I. Rad na sebi, Leykam International, Umjetnička akademija Osijek, Zagreb – Osijek 2013.

    Piše: Alen Biskupović
    Knjiga Gluma I. Rad na sebi sustavno obrađuje fenomen glume kroz ideju kako je gluma autohtona i autentična umjetnost u kojoj je glavni djelatnik glumac koji neposredno proizvodi i odgovara za svoj proizvod – ulogu. Boro Stjepanović, iako primarno glumac, ovdje nastupa kao vrstan pedagog. Promišljajući o glumi kreće od teorijskih osnova kako bi razjasnio i definirao građu te stvorio kontekst vježbama koje poslije uvodi od jednostavnih ka složenim. Autorova teorijska podloga, izravnost i jasnoća stila te praktična primjenljivost kroz vježbe, predstavljaju neophodnu sintezu teorije i prakse u glumačkom obrazovnom procesu ...pročitajte cijeli tekst...
  • Osobni odnos s ambijentom

    Kunčević Ivica, Ambijentalnost na dubrovačku, Hrvatski centar ITI, Zagreb, 2012.

    Piše: Alen Biskupović
    Kunčevićeva knjiga nije teorijsko djelo koje će iz temelja promijeniti dosadašnje spoznaje o ambijentalnom teatru i DLJI-a, ali svakako predstavlja zasebnu vrijednost jer je napisana iz vizure osobe koja je DLJI osobno proživjela i doživjela iz različitih aspekata profesionalnog bavljenja što joj daje drukčiju vrijednosnu sferu – stvorena je iz osobnog odnosa autora s DLJI-a. Pritom taj odnos opisuje gotovo melankolično-romantičarski, evocirajući osobne zgode i nezgode te stvarajući ovo memoarsko-analitičko-polemičko štivo upravo s ljubavlju piše na jednostavan, pregledan i privlačan način koji uvlači čitatelja u gotovo intimnu sferu ...pročitajte cijeli tekst...
  • Znanje svima, a ne samo njima!

    Cvijeta Pavlović, Uvod u klasicizam, Leykam International, Zagreb, 2012.

    Piše: Alen Biskupović
    Uvod u klasicizam Cvijete Pavlović predstavlja pregledni, analitičko-opisni i sveobuhvatni sažetak svjetskih, hrvatskih i osobnih studija, ukoričen u smislenu i promišljenu cjelinu okarakteriziranu ravnotežom između jasnoće, preglednosti i teorijskih saznanja. Time se autorica svrstala u kategoriju idealnog znanstvenika čije se odrednice mogu pronaći u klasicističkoj definiciji idealnog umjetnika kojeg „krasi ravnoteža između velike prirodne nadarenosti i snažnog nadahnuća te što potpunijeg znanja, teorijskog obrazovanja i upornog rada“.  Vrijednost ovog rada nadišla je početnu ciljanu premisu pa osim udžbeničke iskoristivosti mogućnosti implementacije idu i puno šire ...pročitajte cijeli tekst...
  • Značajan korak za budućnost

    Portret umjetnika u drami V., Dramski program Hrvatskog radija, Zagreb, 2011.

    Piše: Alen Biskupović
    Knjigu Portret umjetnika u drami V. čini devetnaest poglavlja (raspoređenih kronološki prema premijernom emitiranju emisije od 1999. godine do 2006. godine) u kojima se kroz eseje i razgovore upoznajemo sa životom i djelovanjem istaknutih pojedinaca hrvatskog glumišta. Peta knjiga tako se bavi velikanima glumišta predstavljajući njihove uspone i padove, vrhunce i dna karijere, poetike i estetike, najvažnije uloge, režije, drame, posebne trenutke života i karijere, objedinjujući ono intimno s profesionalnim. Svi eseji i razgovori djelo su dokazanih stručnjaka s kazališnog područja bilo teoretičara ili praktičara
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Begović kao uzor za svevremenost

    Milan Begović, Božji čovjek, Exlibris, Zagreb, 2010.; Milan Begović, Myrrha i Amerikanska jahta u splitskoj luci, Exlibris, Zagreb, 2010.

    Piše: Alen Biskupović
    Begović je bio i ostao veliki dramatičar koji je obilježio hrvatsku književnost prve polovine dvadesetog stoljeća. Svestran u stvaralaštvu kao i u životu pisao je različite žanrove iz različitih izvorišta od dramsko-književnih do teatarskih tekstova. Likovi su mu s obzirom na vizuru iz koje je pisao bili razrađeni, dijalozi lako pratljivi, tečni i autentični, a djela vješto tehnički razrađena. Begović može poslužiti kao uzor suvremenim autorima kako se stvara svevremena kvaliteta, komentira društvo i svijet, a sve kroz afirmaciju pozitivne misli i temeljnih vrijednosti bez potrebe za pesimizmom i crnilom sveprisutnim u današnjoj dramatici ...pročitajte cijeli tekst...
  • Divljim brzacima iskrenih emocija

    Elvis Bošnjak, Nosi nas rijeka i druge drame, Hrvatski centar ITI, Zagreb, 2011.

    Piše: Alen Biskupović
    Bošnjakov objavljeni opus predstavlja svojevrstan prikaz evolucije dramatičara. Počevši s malim i izoliranim prostorom te marginalnim slojem društva – zatvorenicima (Otac), Bošnjak je vježbao dramaturgiju karaktera i strukturiranje psiholoških razina likova da bi nakon toga prešao u realni prostor (Nosi nas rijeka) gdje se upravo razmahao u vještini prikazivanja karaktera. Sljedeća stepenica je bio još širi prostor, prostor nedefiniranog gdje je još teže prikazati psihološku motivaciju i slojevitost protagonista (Hajdemo skakati po tim oblacima) da bi završio u prostoru u kojem se karakteri grade komunicirajući u podsvijesti (Srce veće od ruku) ...pročitajte cijeli tekst...
  • Tko voli nek' izvoli

    Ivan Vidić, Dolina ruža i druge drame, Hrvatski centar ITI, Zagreb, 2012.

    Piše: Alen Biskupović
    Vidiću se ne može osporiti umijeće i vještina prokazivanja gnojnih pora društva i maski koje danas navlačimo i kojima obmanjujemo ne samo druge, nego i sebe same. Pritom su mu drame strukturirane čitljivo i napeto, a replike su brze i energične pa zapravo vuku čitatelja/gledatelja na čitanje/gledanje u jednom dahu usprkos grotesknosti i dekonstrukciji likova i dramske strukture koja se javlja. Što je onda problem s Vidićevim dramama? U silnoj želji za raskrinkavanjem negativnih elemenata društva Vidić jednostavno pretjeruje i djeluje jednodimenzionalno, prikazujući samo potpuno iskrivljenu slika svijeta u kojem živimo ...pročitajte cijeli tekst...
  • Lutkobavov svijet

    Livija Kroflin, Estetika PIF-a, Međunarodni centar za usluge u kulturi, Zagreb, 2012.

    Piše: Alen Biskupović
    Monografija nudi široki pregled dokumentarističkih i teatrografski obrađenih podataka o PIF-u, ali i promišljanja, sintezu i interpretaciju okolnosti u kojima je nastajao i u kojima se razvijao, istražujući karakteristike i strukturu europskoga lutkarstva tog razdoblja, kontekstualizirajući odnose s lutkarstvom ostatka svijeta te predstavljajući i valorizirajući način na koji se u taj kontekst uklapao PIF. Autorica cjelinu gradi znanstveno utemeljeno i dokumentaristički potkrijepljeno zadržavajući pritom svojevrsnu dječju razigranost (kao temelj lutkarstva) koja nikad ne narušava ozbiljnost i vrijednost predstavljenog ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kulturno tkanje: Osijek - Pečuh - Ivković

    Zvonimir Ivković, Kazališne veze Osijeka i Pečuha / Eszék és Pécs színházi kapcsolata, Matica Hrvatska Ogranak Osijek i Hrvatsko kazalište u Pečuhu, Osijek, 2012.

    Piše: Alen Biskupović
    Ivkovićeva monografija, dovršena, uređena i obogaćena velikim trudom i htijenjem Antonije Bogner-Šaban, Darka Gašparovića, Vlaste Ramljak, Matice Hrvatske Ogranak Osijek i Hrvatskog kazališta u Pečuhu, predstavlja epilog cijeloživotnom tkanju kulturoloških niti dvaju gradova. Ona je ujedno i epilog djelovanju velikog kazališnog čovjeka Zvonimira Ivkovića, jednog od pregalaca, koji je ulagao svoje biće, a pri tome, bio zaboravljen i podcijenjen, te svjedočanstvo neraskidivih veza koje od 18. stoljeća povezuju Hrvatsku i Mađarsku, a sve je potkrijepljeno činjenicama, izvornim dokumentima, člancima i znanstvenom aparaturom ...pročitajte cijeli tekst...
  • Razumijevanje medija je razumijevanja svijeta

    Darko Lukić, Kazalište u svom okruženju. Kazališna intermedijelnost i interkulturalnost, Leykam international. Zagreb, 2012.

    Piše: Želimir Ciglar
    Lukić, na temelju svekolikih spoznaja o kazalištu i medijima koji su iz njega rođeni, uspostavlja mrežu značenja i odnosa. Osobito poticajno poglavlje knjige je Mogućnosti ponovnog čitanja i prevrednovanja poznatih činjenica u kazalištu. Svijet se dramatično promijenio posljednjih desetljeća, pa je i pristup kazalištu i fenomenima kojima se ono bavi, a bavi se esencijalno životom, snažno promijenjen na svim razinama. Lukić ih raščlanjuje i objašnjava termine svjedočeći kako je neprestance u skladu s vremenom i linernim i fragmentarnim, kako ga današnji virtualni mediji tvore
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Dokument vremena

    Sanja Nikčević, Antologija hrvatske ratne drame (1991.-1995.), Alfa, Zagreb, 2011.

    Piše: Ljubica Anđelković
    Autorica navodi da ju je na sastavljanje Antologije navela brojnost napisanih, tj. objavljenih i igranih ratnih drama od početka Domovinskog rata do današnjih dana. Ova knjiga vremenski obuhvaća pet ratnih godina, a tematski je sužena samo na one drame koje izravno korespondiraju s ratnom tematikom. Od tridesetak djela s ratnim temama u antologiju je uvršteno njih jedanaest: Drame su to koje su nastajale kao trenutačan odgovor na ratna razaranja, i u njima je moguće razabrati nekoliko načina na koje se kazalište nosilo s tadašnjom ratnom situacijom, a koji su žanrovski raznovrsniji od očekivanog
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Suvremenost prošlog

    Vladimir Stojsavljević, Kronika nestajanja. Drame o obitelji Zrinski, Leykam International, Zagreb, 2011.

    Piše: Alen Biskupović
    Stojsavljević se nije odrekao tradicije posezanja za političkim konotacijama, nije niti mogao, nego je mudro spojio važnost mitskih junaka za nacionalnu svijest s individualiziranom mikrosituacijom u svevremenskoj makrosituaciji. Na taj način čitatelji/gledatelji mogu iščitati snagu žena, kćeri i sinova koji se bore za ljubav, obitelj, djetinjstvo, ali i suvremenu opasnost krojenja sudbine jedne male države. Stojsavljevićeva tetralogija tako ostvaruje višestruke funkcije na različitim razinama. S jedne strane nudi važniju, toplu i emotivnu priču o borbi sa svakodnevicom, a s druge služi kao ozbiljna opomena i primjer odnosa prema situaciji na koji se trebamo ugledati ...pročitajte cijeli tekst...
  • U svim fazama kazališne proizvodnje

    Darko Lukić, Produkcija i marketing scenskih umjetnosti, Hrvatski centar ITI, Zagreb 2010.

    Piše: Ana Gospić
    Knjiga Produkcija i marketing scenskih umjetnosti podijeljena je u tri veće cjeline ili dijela; u prvome se daju teorijske osnove produkcije scenskih i izvedbenih umjetnosti; u drugom slijedi temeljiti prikaz i opis praktičnih poslova kazališne produkcije, dok je treći dio strukturiran kao pregled osnova kazališnog marketinga. Knjiga je pisana iznimno jednostavnim i britkim stilom, jasno i pregledno, no bez ikakva simplificiranja problematike te se u sva tri dijela otkrivaju i brojni problemi i nedoumice u procesu od zamišljanja, preko projektiranja i organizacije do provedbe i postprodukcije kazališnog proizvoda
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Melioracija kulture

    Darko Lukić, Kazalište, kultura, tranzicija, Hrvatski centar ITI, Zagreb, 2011.

    Piše: Alen Biskupović
    Zbirka eseja Darka Lukića skup je promišljanja o gorućim problemima u hrvatskom kazalištu/kulturi, dokumentarističko svjedočenja o postignutim izvrsnostima i promišljanja o europskoj i svjetskoj dramskoj produkciji. Napisana razumljivim i jasnim stilom, neopterećena suvišnim citatima i metateorijskim jezikom, predstavlja hvalevrijedan napor autora za osvještavanje i poticaj svima za sudjelovanje u melioraciji hrvatske kulture, preplavljenoj dugogodišnjim nemuštim upravljanjem, organizacijskim i strukturalnim problemima te mnogim drugim društveno – političkim čimbenicima koji je potapaju još iz prošlih sustava ...pročitajte cijeli tekst...
  • Odvažni ispituju slobodu

    Vlatko Perković, U procjepu ideologije i estetike: Hrvatska dramatika 1945.-1960., Matica Hrvatska – Ogranak Dubrovnik, 2011.

    Piše: Viktoria Franić Tomić
    Vlatko Perković je rukopis knjige U procjepu ideologije i estetike oblikovao uzornom akribijom, zatim hvale vrijednom konciznošću trudeći se da baš svakoj od svojih dramaturških analiza podari cjelovitost kakvu ona u nekim prethodnim analizama nije imala. Na taj način u njegovoj knjizi vrlo uvjerljive su interpretacije Dončevićeve Kazne, dojmljiva su mu čitanja Mirka Božića a vrijedne ocjene Kulundžićevog pirandelizma i Matkovićevog intelektualizma. Perkovićeva knjiga svojevrsna je čitanka jednog ugušenog razdoblja i najuspješnija je kada nudi razloge zbog kojih su u tom vremenu komunističke vlasti pogasile kazališne luči ...pročitajte cijeli tekst...
  • Grad se odužio Juvančiću

    Joško Juvančić Jupa, monografija, ur. Hrvoje Ivanković, Dubrovačke ljetne igre, Dubrovnik, 2011.

    Piše: Želimir Ciglar
    Izmjenjuju se obiteljske fotografije i odabrane fotografije iz predstava, tako da se tekstom i slikom povezuje obiteljski i poslovni život koji je u slučaju Joška Juvančića jedno. On živi kazalište, kazalište živi u njemu. On uči od kazališta, uči kazalište i uči preko kazališta... Moglo bi se reći da je u najboljem mogućem smislu naslijedio zanimanje i poziv svoje majke, učiteljice. Jednako se dobro snalazi u velikim ambijentalnim prostorima Dubrovačkih ljetnih igara, na velikoj sceni HNK, Zagrebačkog dramskog kazališta, na pozornici Kazališta Kerempuh, kao i na sceni Teatra &TD ...pročitajte cijeli tekst...
  • Dragocjen udžbenik i priručnik

    Boris Senker, Uvod u suvremenu teatrologiju I., Leykam international, Zagreb, 2010.

    Piše: Želimir Ciglar
    Boris Senker na najsažetiji mogući način, posve jasno i određeno, bez utjecanja spasonosnom metajeziku, sažima, pa i komentira, različite pristupe kazalištu, ali i pokazuje kako su se razvijali i međusobno odnosili. Upravo u našoj znanosti o književnosti dosad neuobičajenoj značenjskoj prozirnosti Senker se očituje kao vrhunski znalac svog područja pružajući čitatelju prigodu da se upozna s različitim očištima proučavanja drame i kazališta. Senker se ne ustručava niti od ocjene pojedinih pristupa koje je vrijeme ionako već iskušalo i preispitalo. Ova je knjiga pravi udžbenik iz teatrologije i teorije književnosti, ali i kulture
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ljubav i praštanje

    Mira Perić Kraljik, Žene u dijelovima, Učiteljski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, 2012.

    Piše: Alen Biskupović
    Tematizirajući iznimno bolne životne probleme ženskih likova, Mira Perić Kraljik uspjela je, možda i nenamjerno, stvoriti još jednu vrijednost u svojim dramama – transrodnost. Problemi s kojima se ženski likovi susreću nisu nužno i isključivo rezervirani za žene, o temama se progovara kroz žene, ali su primjenjivi i na muški rod. Time je autorica ostvarila zanimljivu simbiozu kroz koju afirmira ženu kao dramatičarku i lik, ali ne isključuje muški rod u publici. Formalna je struktura drama scenična. Dijalozi su tečni i brzi usprkos silini emocija koje izviru iz teksta i ne upadaju u zamku zagušenosti patetičnošću. Lako se čitaju, a lako bi se i slušali sa scene ...pročitajte cijeli tekst...
  • Bogata njedra kazališne prošlosti Osijeka

    Dragan Mucić, Prvih četrdeset godina: Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku 1907. – 1941., Matica hrvatska, Ogranak Osijek, Filozofski fakultet u Osijeku, 2010.

    Piše: Alen Biskupović
    Teatrolog Dragan Mucić posvetio je svoj cjelokupni znanstveni rad istraživanju povijesti osječkog kazališta što je rezultiralo i mnogobrojnim knjigama, raspravama i člancima objavljenim za njegova života, a krunu rada i predanosti kazalištu predstavlja doktorska disertacija obranjena 1970. godine koja je u cjelovitom obliku (u redigiranoj inačici) izdana tek 2010. Cjelovitost slike važna je kako bi se zaokružila ova povijesna freska kazališnih, povijesno-kulturoloških i kulturno-političkih zbivanja u Osijeku i široj okolici u prvoj polovini 20. stoljeća, ali i kako bi se na dostojan način odala počast velikom osječkom kazališnom pregaocu ...pročitajte cijeli tekst...
  • Pobjeda gubitnika

    Marin Carić (monografija), ur. Hrvoje Ivanković, Hrvatski centar ITI, Zagrebačko gradsko kazalište Komedija, Zagreb, 2011.

    Piše: Marija Grgičević
    Pokušao je Hrvoje Ivanković sastaviti knjigu od odvojenih dijelova: prvoga s osobnim uspomenama na kolegu i prijatelja velikana te drugog sa strogo znanstvenim pristupom i najpouzdanijim stručnim rezultatima, no to se pokazalo nemogućim. Osobni susreti i prijateljstvo razvijeno u suradnji bilo je za svakoga od pozvanih toliko dragocjeno da ih se pri pisanju nitko nije mogao odreći. Svojim idejama koliko i svojom osobnošću Marin Carić osvajao je ljude, a suradnja i iz nje izraslo prijateljstvo bilo je u temelju njegova kazališnoga stvaralaštva
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Temelji i nadgradnja

    Trajnost čina. Zbornik u čast Nikoli Batušiću, Hrvatski centar ITI, Zagreb, 2011.

    Piše: Ana Gospić
    Kako kvalitetom pojedinih priloga kao i novim znanstvenim prinosima knjiga Trajnost čina. Zbornik u čast Nikoli Batušiću metodološki raznolikim tekstovima višestruko nadilazi dužno i kurtoazno odavanje počasti Nikoli Batušiću kao osobito zaslužnom intelektualcu, istraživaču i čovjeku te će zasigurno postati i važno referentno uporište nekim budućim teatrologijskim i književno-povijesnim traganjima, tumačenjima, dopunama i sistematizacijama, čuvajući ujedno i trajnu uspomenu na jednoga od njezinih najvažnijih začetnika i osobito snažnog pronositelja ...pročitajte cijeli tekst...
  • Talenti, mogućnosti, ostvarenja

    Branko Hećimović, Marija Barbieri, Henrik Neubauer, Slovenski umjetnici na hrvatskim pozornicama / Slovenski umetniki na hrvaških odrih, Slovenski dom, Zagreb, 2011.

    Nedavno objavljeni povijesno-kritički pregled sudjelovanja slovenskih glumaca, redatelja, opernih i operetnih pjevača, dirigenata, baletnih plesača i koreografa na hrvatskim pozornicama uspješan je prinos kulturnoj povijesti dviju nacionalnih sredina. Kako je najveći broj slovenskih umjetnika bio angažiran u središnjem zagrebačkom kazalištu, ova je monografija na određeni način i priznanje zagrebačkom HNK na njegovoj stalnoj otvorenosti, mogućnostima i potencijalu što ga je, kao temeljna institucija hrvatskog scenskog života, spremno nudilo vrijednim slovenskim umjetnicima ...pročitajte cijeli tekst...

  • Iz splitskog ugla

    Vlatko Perković, Dramsko djelo – kazališna izvedba, Matica hrvatska – Ogranak Split, 2011.

    Piše: Marija Grgičević
    Vlatko Perković ne skanjuje se jasno izraziti i etičku stranu kazališnoga čina, možda jedini u suvremenoj hrvatskoj kazališnoj kritici, a posve izvan strančarstva i odveć obzira prema ovoj ili onoj vlasti, čak i bez polemičke strasti. Kada kritizira suvremeno hrvatsko kazalište zbog njegova prešutnoga opredjeljenja za načelo nemiješanja ni u što od životne važnosti, Vlatko Perković jedan je od rijetkih koji, makar i nevoljko ali neizostavno čitavim svojim kritičarskim radom daje do znanja da samome sebi ne dozvoljava takvu vrstu udobnosti odnosno konformizma o kojem znamo kako na sve djeluje umrtvljujuće ...pročitajte cijeli tekst...
  • Promjena perspektive

    Darko Lukić, Kazalište u svom okruženju. Kazališni identiteti, Leykam international, Zagreb, 2010.

    Piše: Ljubica Anđelković
    Ono što će se, uz spoznaju o važnosti uvažavanja mnogostrukosti sudionika s one strane rampe, javiti kao zaključak cijele knjige, činjenica je da kazalište, unatoč mijenama i pojavama sve savršenijih tehnologija i dalje gledateljima nudi ono što nijedan drugi medij ne nudi – a to je kontakt sa živom osobom glumca, ovdje i sada. Neponovljivost trenutka i umješnost žive izvedbe aduti su koji kazalištu vječno čuvaju njegovo mjesto u društvu i kulturi, a dodatno će ga učvrstiti samo fleksibilnost i teorijskog i praktičnog pristupa izvedbenim umjetnostima u svim njihovim aspektima, što sugerira ova vrijedna teatrološka studija ...pročitajte cijeli tekst...
  • Iz šibenske kazališne i kino povijesti

    Milivoj Zenić, Stari Šibenik: Kalama, skalama i butama, AGM, 2010.

    Piše: Jordanka Grubač
    Malo je koja knjiga posvećena nekom gradu, njegovim spomenicima, prošlosti, povijesnim detaljima, gradskim sadržajima, ljudima, djelatnostima, anegdotama, pričama i legendama tako čitka i pitka kao Zenićeva o Šibeniku. Zapravo je fascinantno kako golemo znanje o gradu i svemu što je gotovo itko ikad o njemu i njegovoj kulturnoj i svekolikoj povijesti i prošlosti napisao, tako i vještina kojom Zenić to prepričava i kompilira. Davne 1870. u Šibeniku se otvara Teatro Mazzoleni, odnosno zgrada današnjeg šibenskog kazališta. Podiglo ju je Društvo šibenskog kazališta ...pročitajte cijeli tekst...
  • Poziv na uprizorenje

    Antologija novije češke drame, prir. Kamila Černà, Hrvatski centar ITI, Zagreb, 2009.

    Piše: Ana Gospić
    Drame uvrštene u ovu antologiju pokazuju tematsku i stilsku raznolikost i bogatstvo novije i suvremene češke dramske produkcije, a priređivačica je vodila računa i o različitim kriterijima pri njezinu sastavljanju, stoga ni redoslijed drama ne robuje sasvim kronologiji nego više govori o autoritetu kojega zastupljeni dramatičari imaju na suvremenoj češkoj pozornici. Pri izboru dramskih tekstova oslonila se ponajviše na sud struke i kritike ne zapostavivši pritom ni sud publike. U hrvatskim okvirima tiskanje ove antologije omogućava upoznavanje dijela suvremene češke književnosti i snažna je poveznica dviju kultura
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • 115 dubrovačkih kazališnih godina

    Miljenko Foretić, Kazalište u Dubrovniku, Hrvatski centar ITI, Zagreb, 2008.

    Piše: Ana Gospić
    Foretić je tijekom dugogodišnjeg sustavnog znanstvenog istraživanja svoju ljubav prema kazalištu usmjerio ponajviše na proučavanje i dokumentiranje dubrovačke kazališne povijesti iz čega su proizišle pionirske i vrijedne studije razasute po različitim zbornicima i periodici. Konačno ukoričen u knjizi, izbor iz njegova bogatoga stvaralaštva, u uredničkoj redakciji akademika Nikole Batušića, nudi na uvid odabrani presjek Foretićeva teatrološkog rada.Knjiga predstavlja konačno i široj zainteresiranoj publici nadarena, studiozna i upućena zaljubljenika u rodni grad i njegovu sraslost s kazalištem u punom smislu te riječi ...pročitajte cijeli tekst...
  • Na pozornici te prije i poslije

    Helena Peričić, Tekst, izvedba, odjek, Erasmus Naklada, Zagreb, 2008.

    Piše: Ljubica Anđelković
    Knjiga je većinski posvećena domaćoj dramskoj književnosti i kazališnoj izvedbenoj praksi, a njezine tematski raznolike studije podijeljene su u dvije cjeline. Prvi dio donosi pretežno teme iz povijesti teatra, dotičući se pritom i teme recepcije te sociologije kazališta, dok je drugi dio usmjeren na suvremeniju domaću dramsku proizvodnju. Širok dijapazon tema te tekstovi koji nude kvalitetne izvore podataka jamstvo su da će ova knjiga biti koristna čitateljima koji se svrstavaju u redove zainteresiranih za kazališnu umjetnost u raznim oblicima njezina postojanja, od teksta do izvedbe
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Propitivanje dihotomije uma i tijela

    Dubravka Crnojević Carić, Gluma i identitet: O glumi i melankoliji, Durieux, Zagreb, 2008.

    Piše: Ljubica Anđelković
    Temeljeći vlastitu glumačku praksu na izučavanju tzv. Metode, Dubravka Crnojević Carić će upravo tu glumačku tehniku koristiti kao polazište daljem propitivanju naravi glumca i glume. U prvom će se dijelu knjige tako baviti temama izravno vezanima uz glumačku praksu, gdje će se pored opisa i tumačenja specifičnih vježbi glumačkoga aparata dotaknuti i nekih pitanja, poput dileme je li glumac kreativac ili reproduktivac i slično. Priklanjanje dostignućima Metode dovest će je i do razmatranja njezine percepcije u današnjem glumačkom svijetu – pa i svojevrsne obrane te tehnike, pri čemu autorica točno razabire neuralgične točke krivog, površnog shvaćanja glume ...pročitajte cijeli tekst...
  • Komunikativno o bitnom

    Sanja Nikčević, Što je nama hrvatska drama danas?, Naklada Ljevak, Zagreb, 2008.

    Piše: Ljubica Anđelković
    Premda je često suprotstavljena glavnoj teoretskoj ili kritičarskoj struji knjigu Sanje Nikčević ipak odlikuje pomirljiv, afirmativan ton – ona dopušta i ne negira različita mišljenja, ali vlastita brani jasno navedenim argumentima. Također, sam izbor tema na neki način nastoji pomiriti kazališne svjetove i dopustiti mogućnost da svi stilovi imaju jednako pravo na potvrdu umjetničke kvalitete. Na kraju, to dovodi i do hrabrosti, koja je osim u izboru bavljenja prezrenim kazalištem, prisutna i u autoričinoj jasno iskazanoj težnji da se suprotstavi negativnoj pojavi prešućivanja onoga što se izgovara samo u kuloarima ...pročitajte cijeli tekst...
  • Teatar kao kolektiv

    Božidar Violić, Isprika. Ogledi i pamćenja, Naklada Ljevak, Zagreb, 2008.

    Piše: Ljubica Anđelković
    Možda najkompleksniji tekst Isprike Božidara Violića, upravo je onaj koji je prvi put u njoj objavljen, a riječ je o dugačkom pismu Dinu Radojeviću, u kojem se Violić ne oprašta samo od dragog profesora i suradnika, ispisujući osobna sjećanja na vrijeme provedeno s Radojevićem, već na neki način zaokružuje i svoju karijeru, ali i stavlja točku na jednu kazališnu epohu, onu u kojoj su glavnu riječ uz Radojevića vodili redatelji poput Gavelle ili Spaića. Tekst u tečnim prijelazima, koje ne narušava ni povremeno vraćanje na određenu temu, secira brojne promjene u kazališnom životu nakon Radojevićeve smrti
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Slojevita povijesna drama

    Vlatko Perković, Tomislav hrvatski kralj, Narodna knjižnica u Dugopolju, Split-Dugopolje, 2008.

    Piše: Ljubica Anđelković
    Radnja drame proteže se u tri dana, koncentrirana oko stvarna povijesna događaja – Crkvenog sabora u Splitu 928. godine. Višestruku i slojevitu raspravu likova možemo interpretirati i kao umjetničko popunjavanje praznina iz nedostatne povijesne faktografije. U njoj nalazimo više suprotstavljenih strana, ali i nesuglasica zbog kojih će likovi istih nacionalnih interesa biti stavljani u položaj sučeljavanja, što ovoj drami, izrazito usmjerenoj na riječ a ne radnje likova, daje dinamiku. Shodno tome, likovi su uglavnom postavljeni kontapunktalno, iako raznolikost njihovih stavova ponekad mijenja njihove pozicije
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Interkulturni dijalog

    Govor drame - govor glume. Zbornik radova sa simpozija Dramski tekst danas u Bosni i Hercegovini, Hrvatskoj i Srbiji i Crnoj Gori, Disput, Zagreb, 2007.

    Piše: Iva Rosanda Žigo
    Možemo zaključiti kako su autori u Zborniku sustavnim promišljanjem suvremenih dramskih propitivanja i inscenacijskih načela uspjeli progovoriti univerzalnim te, što je još važnije, u potpunosti razumljivim jezikom. Ostaje nam tako (od svih mogućih konotacija pročišćeni) govor drame i govor glume koji u obilju znakova poziva na zajedničku interpretaciju i kreiranje novoga teatra čija je zadaća (osvrnemo li se ponovno na Panovskoga) izgraditi intelektualnu scenu koja će postati poprištem hrabroga dijaloga i čiji model može biti jednostavna sintagma poput one Shakespeareove – the play is a thing (predstava, ona istinska stvar)! ...pročitajte cijeli tekst...