Knjige

  • Velik teatrološki i memoarski pothvat i zamaman čitateljski doživljaj

    Snježana Banović: Vila lutaka, Hrvatski centar ITI, biblioteka Mansioni, teatrologijska i dramska biblioteka, Zagreb, 2024.

    Piše: Vesna Muhoberac
    23.9.2024. Šesta knjiga Snježane Banović, kazališne redateljice, teatrologinje, spisateljice i profesorice, Vila lutaka, bavi se „osobnim i profesionalnim biografijama izabranih dramskih, glazbenih, plesnih i filmskih umjetnica koje je suvremena povijest nepravedno zanemarila ili zaboravila ostavivši ih na bližoj ili daljoj margini, čak i u potpunu zaboravu“, kako navodi autorica i dodaje: „Ova knjiga nema ambiciju biti feminističkom antologijom hrvatskoga glumišta, već (...) podsjetnik na značajne umjetnice s jedne strane, a nježno mapiranje teško stečena ženskoga mjesta u muškome svijetu našega kazališta tijekom 19. i 20. stoljeća (...)“....pročitajte cijeli tekst...
  • Kvalitetan sveučilišni udžbenik koji prikazuje umjetničku univerzalnost lutkarstva

    Livija Kroflin: Lutkarska čuda svijeta, Akademija za umjetnost i kulturu Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Osijek, 2023.

    Piše: Vesna Muhoberac
    19.9.2024. Sveučilišni udžbenik Lutkarska čuda svijeta daje sustavan pregled svjetskoga lutkarstva, iznimno je kvalitetna, zanimljiva i pregledna knjiga kojom se pokazuje umjetnička univerzalnost lutkarstva, dobro strukturirana, znalački, duhovito i pitko napisana, s mnogim geografskim, povijesnim, sociološkim i kulturološkim informacijama i specifičnostima, prije svega namijenjena studentima lutkarstva, ali i svim zainteresiranim čitateljima koji žele uz lutke i iz lutaka dublje uroniti u masku i iza maske svijeta....pročitajte cijeli tekst...
  • Najpoznatija tragedija dramske književnosti na kajkavskom idiomu

    William Shakespeare: Hamlet, prevoditelj na kajkavski Tomislav Lipljin, naklada ArTresor, Zagreb, 2023.

    Piše: Vesna Muhoberac
    17.9.2024. Najpoznatija tragedija u cijeloj povijesti dramske književnosti ima i svoju uknjiženu hrvatsku narječnu varijantu, prevedena je na kajkavski idiom hrvatskoga jezika i izdana u nakladi ArTresor u Zagrebu 2023., a tim je pothvatom prevoditelj Tomislav Lipljin pokazao kvalitetu, razinu i mogućnosti svoga izvornoga kajkavskoga dijalekta koji je ponekad u povijesti hrvatske književnosti bio marginaliziran, a svoju je pravu melodioznost, zvučnost, pjevnost, pokazao u pjesništvu hrvatske moderne književnosti, u Krležinim antologijskim Baladama Petrice Kerempuha, danas u romanima Kristiana Novaka, ali i u prijevodima. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Repertoarna politika, kulturološko-sociološki kontekst i položaj HNK-a u Zagrebu

    Ana Lederer: Zakulisje – Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu 2005. – 2013., r. Lucija Ljubić, HAZU, 2023.

    Piše: Vesna Muhoberac
    11.9.2024. Ana Lederer, bivša intendantica HNK-a iznosi osobno viđenje vođenja i funkcije nacionalnoga kazališta sa svoje intendantske pozicije na koju se referira nakon osmogodišnjega prikupljanja artefakata koje je oblikovala u nizu poglavlja, promišljajući o svojoj poziciji u Kazalištu, odnosima, repertoarnoj, ali i drugoj politici, kulturološkome i sociološkome kontekstu i položaju HNK-a u Zagrebu i Hrvatskoj, donekle i u svijetu, tematizirajući probleme koje je zatekla. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Vrijedan doprinos lutkarstvu i kritici

    Suvremeno lutkarstvo i kritika, ur. Igor Tretinjak, Akademija za umjetnost i kulturu u Osijeku, 2022.

    Piše: Katarina Kolega
    24.5.2023. Svi koji vole lutkarstvo uživat će u ovoj knjizi jer vrlo pitkim jezikom otvara svjetove neistraženih mogućnosti, opisuje fascinantne predstave i eksperimente koji se kod nas često ne viđaju pa bi samim time bilo divno kad bi i pojedinim ravnateljima lutkarskih kazališta te redateljima i animatorima u našoj zemlji, ali i šire, ona bila poticajna za preuzimanje rizika i prepuštanje istraživanju novoga i drugačijega. Suvremeno lutkarstvo i kritika važna je literatura za studente lutkarstva, lutkarske kritičare i povjesničare, podjednako kao i praktičare, ali i sve one koji lutkarsko kazalište vole gledati.  ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ambiciozna i studiozna analiza uloge režijskih inscenacija u kazališnoj praksi kroz povijest

    Patrice Pavis: Suvremena režija (Contemporary Mise en Scène: Staging Theatre Today), ur. Željka Turčinović, prijevod Lada Čale Feldman, Hrvatski centar ITI, 2022.

    Piše: Katarina Marić
    Na preko 500 stranica kroz trinaest poglavlja međunarodno  priznat i utjecajan, jedan od najznačajnijih suvremenih teatrologa Patrice Pavis ambiciozno i studiozno analizira ulogu režijskih inscenacija u kazališnoj praksi kroz povijest, osvrćući se i na razvoj njihovih mogućnosti u budućnosti. Pavisova kreacija Suvremena režija, koja preispituje nasljeđe kulturno-umjetničkih ali i društvenih energija iza stvaranja kazališta i izvedbi u suvremenosti, a koja pršti entuzijazmom i optimizmom, ujedno postaje i vrijedno štivo kako za studente režije – ali i ina uz kazalište neraskidiva zvanja poput kostimografije ili scenografije, odnosno za teatrologe i kritičare. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Autentični interpretacijski priručnik dramskih i vizualnih umjetnosti

    Nataša Govedić: Stil za stil: živa rampa adapt-autorstva, Hrvatski centar ITI, 2021.

    Piše: Katarina Marić
    Stil za stil: živa rampa adapt-autorstva autorice Nataše Govedić je autentični izvorno-istraživački interpretacijski priručnik/udžbenik koji višeslojno i analitički impresivno analizira metodologiju dramskog stvaralaštva, ali i vizualnih umjetnosti, filmova, televizijskih serija, stripova, te njihovu interakcijsku suradljivost i preinačivost – stil za drugi stil, umjetnost za umjetnost....pročitajte cijeli tekst...
  • Intimne i generacijski rezonantne drame koje bilježe duh vremena

    Dino Pešut, Drame, Hrvatski centar ITI, 2021.

    Piše: Leon Žganec-Brajša
    Drame Dina Pešuta zanimljiv su dokument nesumnjivo zanimljivog i važnog dramatičara čije drame bilježe duh vremena, generacijske koordinate, no isto tako i štivo za dozirano čitanje. Opsežnu je to zbirka s oko 480 stranica s bilješkama, biografijom i uobičajeno akribičnim pogovorom Matka Botića. Pešut je dosljedan pisac, dosljedan do mogućeg čitateljskog i gledateljskog zamora ili suživljavanja, ovisno na kakvog recipijenta naiđe. Kao vrlo angažiran pisac ne boji se zasijecanja u bolne točke egzistencije generacije kojoj i sam pripada, uz povremeno komentiranje između naoko praznih a zapravo bolnih replika. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Beskompromisna priča o nepripadanju

    Mira Furlan: Voli me više od svega na svijetu; prijevod Iva Karabaić, Fraktura, Zagreb, 2021.

    <em>Mira Furlan: Voli me više od svega na svijetu</em>; prijevod Iva Karabaić, Fraktura, Zagreb, 2021.Knjiga svjedoči o fascinantnoj nepokolebljivosti glumice da ostane vjerna svojim idealima, vidljivoj u ustrajanju da se ne svrstava i ne osuđuje nikoga, niti tumači tuđe postupke sa svoje sigurne američke udaljenosti – radije ponire duboko u samoanalizu. Usmjerenošću na unutarnja promišljanja prošlosti, a ne na želju za osvećivanjem, posredno daje lekciju tolerancije svima koji na takav mekan, ženski otpor i fair play nisu navikli. Mira Furlan, kao i na pozornici, u tekstu daje cijelu sebe, bez zadrške, nudeći na pladnju vlastitu ranjivost, traumu nepripadanja i nerazumijevanja, ali bez ikakve ciljane patetike. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Vrijedna studija koja obuhvaća široku radijsku djelatnost

    Darko Tralić, Radio : Drama, Hrvatska sveučilišna naklada, 2021.

    Piše: Katarina Kolega
    Radio : Drama Darka Tralića jedina je knjiga na našem jeziku koja obuhvaća široku radijsku djelatnost – od novinarske do umjetničke, od njezina nastanka do danas. Služeći se različitim izvorima te navodeći mnoge primjere iz svijeta, vrlo detaljno i dokumentirano govori o razvoju radija kao javnog medija i krize s kojom se posljednjih godina suočava. Autor je vrlo kritičan prema današnjem društvenom uređenju i suvremenim političkim pragmama. Knjiga je usto rijedak udžbenik o izražajnim sredstvima radiodrame, a autor isprepleće osobna stajališta, cinične opaske i sarkastične komentare s argumentiranim istraživačkim radom. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Promišljeno približavanje kazališnih pojmova publici digitalnog doba

    Teatar Tirena: Kazališni šalabahter, projekt za razvoj mlade publike, autorica koncepta Nora Krstulović

    Piše: Leon Žganec-Brajša
    Teatar Tirena jedna je od organizacija koja na razvoju publike radi dugo i ustrajno, a Kazališni šalabahter, svojevrsni mrežni rječnik osnovnih kazališnih pojmova i konvencija, pogođeno naslovljen Kazališni šalabahter pokrenut je s ciljem približavanja kazališta njegovoj budućoj publici u mediju koji toj publici predstavlja prirodno, svakodnevno i poznato okruženje.
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Abecedarij lutkarstva začinjen osjećajem za humor i poigravanje

    Livija Kroflin, Duša u stvari, Akademija za umjetnost i kulturu Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, 2020.

    Piše: Leon Žganec-Brajša
    Duša u stvari autorice Livije Kroflin vrijedna je knjiga, jer je jednostavna i korisna, donosi pravi abecedarij lutkarstva začinjen autoričinim osjećajem za humor i poigravanje, tako svojstveno, u konačnici, i lutkarstvu, dakle predmetu njezina teorijskog zanimanja. Usto, ona i popunjava prazninu te bi trebala, baš poput nekih klasika hrvatske teatrologije, postati referentno mjesto svih koji se zanimaju za ovaj segment kazališnog života. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Naturalističko propitivanje fikcije, fakcije i autobiografičnosti

    Mate Matišić, Moji tužni monstrumi (dramski dnevnik), Hrvatski centar ITI, 2020.

    Piše: Tea Schmidichen
    Knjiga Moji tužni monstrumi sastoji se od četiri drame – Gledaj me u oči, Mi tu, Autogram za Milicu i Kolumna mrtvog djeteta, u kojima se glavni lik Mate ogoljuje pred obitelji, prijateljima, čitateljima i gledateljima te se nastavlja gdje je prethodni ciklus (Ljudi od voska) stao – na granici između fikcije i fakcije. Protagonist Mate, dramski pisac i glazbenik, istovremeno je i sâm pisac Matišić i lik Viktora iz prethodnog ciklusa, čime se izravno nastavlja autorovo polemiziranje s javnošću o (auto)biografičnosti svojih djela, no u ovom je ciklusu važna i pojava svojevrsnih sablasti koje Matu progone iz prošlog ciklusa. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Provokativno djelo koje ukazuje na probleme u hrvatskom kazalištu

    Snježana Banović, Službeni izlaz, Fraktura, svibanj 2018.

    Piše: Tea Schmidichen
    Službeni izlaz zbirka je eseja, ogleda i kolumni nastalih od 2013. do 2018. godine o kazalištu, kulturi i politici, njihovoj isprepletenosti, supostojanju, ali i parazitskom odnosu koji su razvili u ugodnoj klimi hrvatske kulture koja pogoduje njihovom razvoju. Banović otvoreno piše o problemima koji nisu novi u kazalištu. Navodi interesnu politiku, izraženi nepotizam i korupciju kao neke od osnovnih razloga za trulež koja nagriza sustav sa svih strana. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Vrijedno i opsežno djelo koje kontekstualizira razvoj i položaj HNK-a u Zagrebu

    Snježana Banović, Kazalište za narod – Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu 1945. – 1955. od socrealizma do samoupravljanja, Fraktura, 2020.

    Piše: Tea Schmidichen
    Kazalište za narod temelji se na brojnim arhivskim slikama i građi, novinskim zapisima, osvrtima i kritikama struke te svjedočanstvima iz prve ruke o događajima i pojavama u kazalištu, ali i pojedincima koji su svojim odlukama utjecali na njegov razvoj. Izvjesno je da je Snježana Banović ovom opsežnom radu posvetila mnogo pažnje, a vidljiv je i značajan trud u postizanju povijesne objektivnosti, nepristranosti te minuciozno bavljenje detaljima. Zahvaljujući iznimnoj kontekstualizaciji uz ilustracije, priloge i arhivske slike, ovo je djelo kamen-temeljac za daljnje kulturološke, sociološke i teatrološke radove i istraživanja. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Realan prikaz kompleksne povijesti i razvoja ZKM-a iz više kutova

    Hrvoje Ivanković, Zauvijek mlad – sedamdeset godina Zagrebačkog kazališta mladih, Zagrebačko kazalište mladih, ožujak 2020.

    Piše: Tea Schmidichen
    Hrvoje Ivanković svojom je monografijom na izvrstan način predstavio kompleksnu povijest ZKM-a te postavio čvrste temelje na kojima će se baština ZKM-a nastaviti graditi. Iako je u većem dijelu riječ o povijesnom pregledu, monografija niti u jednom trenutku ne postaje zamorna nego može poslužiti kao korisno djelo kako za kazališne entuzijaste tako i za autorske timove uključene u razvoj kazališnog čina, ali i za studente kazališnih umjetnosti. Ne svodi se na puko prepričavanje niti na nizanje uspomena ili glorifikaciju onoga što se događalo, nego je realan prikaz razvoja ZKM-a. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Važnost drame biblijske tematike

    Denis Peričić, Ima jena vekša sila, Citadele libri, 2019.

    Piše: Tea Schmidichen
    Ima jena vekša sila djelo je u izdanju Citadele libri glavne urednice Sanje Nikčević, posvećeno autoru Denisu Peričiću i njegovim kajkavskim mirakulima Pekel na zemli i Netopir. U prvoj drami riječ je o Netopiru inspiriranom likom Batmana, dok je u drugoj drami pripovjedač poznati Petrica Kerempuh koji sa svojom družinom komentira radnju te na taj način uvodi brojne humoristične elemente. U kontekstu ove drame i teorijske podloge koju urednica želi dokazati može se zaključiti da je riječ o zanimljivom djelima, kojima se prenosi jasna i nedvosmislena poruka te da mjesta za njih i dalje ima među suvremenom publikom. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Položaj sekularne i biblijske drame u hrvatskom i međunarodnom kazalištu

    Rajmund Kupareo, Prebivao je među nama, Citadela libri, 2019.

    Piše: Tea Schmidichen
    Tri drame - Porođenje ili tko je dostojan milosti Kristove, Muka Kristova ili za koga je pravednik raspet te Uskrsnuće ili što nas doista može uvjeriti dominikanaca i svećenika Rajmunda Kuparea donose već dobro poznate biblijske priče. Ono što navedene drame razlikuje od klasičnih primjeraka tog žanra, činjenica je da Kupareo radnju prebacuje na likove koji su samo „obični ljudi“, što je svojevrsna inovacija za tu vrstu drame jer njih postavlja u središte drame te ih pretvara u prenositelje radnje koji dijele priče glavnih, odnosno svetih likova. Zahvaljujući tome, čitatelji mogu na drugi način proživjeti dobro poznate priče. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Opširno i hvalevrijedno istraživanje katarze u kazališnoj umjetnosti

    Nadira Puškar Mustafić, Suze u publici – Katarza u suvremenoj auto/biografskoj američkoj drami, Citadela libri, 2020.

    Piše: Tea Schmidichen
    Nadira Puškar Mustafić obrađuje pojam katarze kao temelj kazališne umjetnosti i njezino djelovanje na gledatelje, fokusirajući se na američku auto/biografsku dramu. Jedan od poticaja za istraživanje činjenica je da se od 1950-ih godina u Europi odvija pobuna protiv tradicionalnog kazališta, što je u konačnici rezultiralo izbacivanjem katarze iz drama. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Osnova teatrološkog obrazovanja

    Nikola Batušić, Povijest hrvatskog kazališta, drugo izdanje u nakladi Biblioteke Mansioni Hrvatskog centra ITI, 2019.

    Piše: Tea Schmidichen
    Nakon uspjeha prvog izdanja Povijesti hrvatskog kazališta u kojem je Batušić sažeo cjelokupnu bogatu povijest hrvatskog kazališta, 41 godinu nakon izvornika, drugo izdanje u nakladi Biblioteke Mansioni Hrvatskog centra ITI donosi nekoliko izmjena i dopuna. Jedan od osnovnih motiva za pisanje drugog izdanja upravo je velika popularnost prvog te nemogućnost pronalaska čitljivog primjerka. Dopunjenim i aktualiziranim izdanjem vrijednost tog iznimnog djela samo je dodatno porasla - kako na empirijskoj tako i na praktičnoj razini, povećavši svoju dostupnost novim naraštajima redatelja, glumaca, kritičara ili pak teatrologa. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Uvid u povijest hrvatske kazališne scene

    Mladen Škiljan: Tragovi i svjedočanstva (1953. – 1980.), Biblioteka Mansioni, Hrvatski centar ITI, 2020.

    Piše: Tea Schmidichen
    Vrijednost zbirke tekstova Mladen Škiljan: Tragovi i svjedočanstva (1953. – 1980) upravo je u važnosti i veličini samoga Škiljana kao kazališne persone. Kao jednog od najvećih intelektualaca u hrvatskom kazalištu koji se zalagao za ravnopravan odnos glumca, publike i dramskih pisaca, Škiljana se danas smatra jednim od začetnika tzv. poetskog kazališta u Hrvatskoj, stoga je ovakav uvid u njegove spise prije svega zaista vrijedan povijesni dokument. Kao učiteljica života povijest se i u kontekstu ovih spisa ponavlja te su tako neki problemi kazališta u Hrvatskoj o kojima je pisao Mladen Škiljan, nažalost, i dalje prisutni. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Praktičan trening i rad na sebi

    Mihail Čehov, GLUMCU - O tehnici glume, 2. izdanje u nakladi Biblioteke Mansioni i Hrvatskog centra ITI, 2019.

    Piše: Tea Schmidichen
    Cjelokupna se teorija o glumačkoj tehnici Mihaila Čehova može svesti na praktičan trening i rad na sebi. Uzevši znatnu inspiraciju iz joge uz dodatan fokus na psihologiju, Čehov je svoju teoriju temeljio na duši – duši predstave, duši scene, ali i duši glumca, odnosno lika. A do duše je pokušao prodrijeti upravo svojim tehnikama, kontrolom daha te uspostavljanjem ravnoteže tijela i uma. Ovaj pitak priručnik prvenstveno može biti koristan glumcima, neovisno o njihovom radnom i životnom iskustvu, jer na jednostavan način polaže temelje glumačkog rada, ali i osobnog rasta.  ...pročitajte cijeli tekst...
  • Istraživanje neistraženog: Vrijedan doprinos kazališnoj kritici

    Alen Biskupović, Osječka kazališna kritika (1902.-1945.), Ars academica, Osijek, 2019.

    Znanstvena monografija Osječka kazališna kritika (1902.-1945.) autora Alena Biskupovića donosi opsežan pregled i analizu osječke dramske kazališne kritike objavljivane u razdoblju od 1902. do 1945. u osječkim dnevnim novinama. Osim sadržajne vrijednosti koju posjeduje, ova monografija iznimno je važna zato što prva pruža sustavnu analizu žanra s društveno-političkog i kulturno-umjetničkog gledišta i stoga predstavlja temelj za daljnje proučavanje žanra. Njome se potvrđuje važnost poziva kazališnog kritičara, koji ne samo da prosuđuje vrijednost kazališne izvedbe nego svojom ocjenom i savjetom utječe na budući razvoj kazališta. ...pročitajte cijeli tekst...

  • Kombinacija odvažnosti i mjere

    Tomislav Zajec, Mala Moskva / Ono što nedostaje, Hrvatski centar ITI, 2019.

    Piše: Tea Schmidichen

    Mala Moskva i Ono što nedostaje studije su emocionalnih trauma proizašlih iz (obiteljskog) otuđenja, a hrvatskoj dramskoj sceni mogu poslužiti i kao lekcija iz gradnje dramske radnje, atmosfere i simbolizma. Tomislav Zajec hrabro se suočio s nekima od najintimnijih životnih nedaća – od preljuba, ovisnosti i pokušaja samoubojstva do silovanja, istraživanja seksualnosti i napuštanja te ih je u ovim dramama pažljivo i pomno iscrtao. No unatoč ekspresivnom sadržaju i simboličnom jeziku, najveća vrijednost Zajecovih drama ipak je njihova forma koja, možda bolje od same pisane riječi, naglašava hermetičnost i ograničenost obiteljskih odnosa. ...pročitajte cijeli tekst...

  • Postojan dramski naboj

    Elvis Bošnjak: Dalmatinska trilogija, Ultra, 2019.

    Piše: Tea Schmidichen
    Elvis Bošnjak u Dalmatinskoj trilogiji predstavio je svoju ljubav prema rodnome kraju, ali je i kritizirao tri Dalmacije s kojima je usko povezan. Dijalektalno obojeni tekstovi pridonose uvjerljivosti drama koje su, uz bogate fusnote, uglavnom lako čitljive i razumljive, čak i u govoru starijih naraštaja i uz mnogobrojna kraćenja. Od gotovo naturalističke fascinacije obiteljskim tajnama i nasljeđem preko magijskog realizma i simbolizma do surovosti realističkog teksta, drame Elvisa Bošnjaka zaista mogu funkcionirati jedino kao cjelina i velik je gubitak čitati ih zasebno, a iskren se doživljaj jednoga kraja stječe samo cjelovitim čitanjem trilogije. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Dubinski refleksi kreativnih praksi

    Sandra Uskoković, Anamnesis: Dijalozi umjetnosti u javnom prostoru, UPI-2M PLUS d.o.o., Zagreb.

    Piše: Davor Mojaš
    „Knjiga Anamnesis: Dijalozi o umjetnosti u javnom prostoru predstavlja odabrane radove hrvatskih umjetnika od devedesetih godina prošlog stoljeća do danas, koji istražuju kako percipiramo, zamišljamo i doživljavamo, te na koji način oblikujemo javni prostor.“ Zato knjigu Sandre Uskoković treba preporučivati i imati je i onda odlutati u njenu i našu Amneziju, nadajući se da će nam biti bolje i da ćemo biti bolji, baš kao što ona sama u uvodu zaključuje: “Možda sam, ne znajući, govorila tek o svojem zadovoljstvu. A možda će i čitatelj u svemu pronaći svoje vlastito zadovoljstvo“. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ekstenzije spoznavanja stvarnosti

    Werner Schwab: Radikalne komedije

    Piše: Leon Žganec-Brajša

    Čitati kazališne tekstove Wernera Schwaba teško je i mučno, naporno i ne rezultira klasičnim čitateljskim zadovoljstvom. Nižu se sintagme koje često djeluju kao svojevrsni anti-končeti, eksperimenti sa zalihosti ružnoće jezika. Struktura se mrvi, prizori metastaziraju u napadnosti i smišljenoj estetici ružnoće. Groteska, koja proizlazi iz ovakvog tretmana jezika, provlači se Radikalnim komedijama te ih, uz prisutnost sarkazma koji izviruje iz takvih likova u scensko okružje svakodnevice, čini jasno pomaknutim i ne uvijek konkretno referenciranim, ali snažnim komentarom čije se opravdanje može naći u uništenju i rasapu vrijednosti. ...pročitajte cijeli tekst...

  • Rađanje kazališta iz duha zajedništva

    Višnja Kačić Rogošić: Skupno osmišljeno kazalište, Hrvatski centar ITI

    Piše: Leon Žganec-Brajša

    Knjiga je, ponajprije, teatrološka studija fenomena nazvanog skupno osmišljeno kazalište. A onda i zanimljiva, a svakako dokumentarno bogata obrada pojedinih kazališnih skupina koje su u hrvatskom kazalištu koristile postupke skupnog osmišljavanja i tako se uvrstile u niz koji ovu praksu održava aktivnim i relevantnim načinom oblikovanja kazališta do danas, u najširem smislu. Podnaslov knjige - Opće značajke i hrvatski primjeri, sadržajno je opisuje. Kolektivna kreacija, skupno osmišljavanje i kazalište u okviru kojega takav sustav mišljenja i stvaranja teatarskog djela postaje dominantan....pročitajte cijeli tekst...

  • Propitivanje identitetskih odrednica

    Hrvatski centar ITI: Suvremena španjolska drama, 2018.

    Piše: Leon Žganec-Brajša
    Suvremena španjolska drama, novo izdanje u nizu antologija okupljenih u biblioteku Mansioni, donosi dramske tekstove šestorice autora u prijevodima Nikoline Židek. Izdanje je realizirano u suradnji izdavača sa španjolskom nakladom Ediciones Antígona te Udrugom dramatičarki i dramatičara Španjolske, koja uz prevoditeljicu potpisuje i izbor objavljenih dramskih tekstova, a autor Kritičke studije umjesto predgovora, kako je naslovljen uvodni tekst zbirke, je Julio Escalada, španjolski dramatičar i dramaturg.

    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Francuski prijevod Držićeva Skupa

    Marin Držić,Skup - La comedie de l avare, prijevod Nicolas Raljević, Dom Marina Držića, Dubrovnik, 2018.

    Piše: Davor Mojaš
    Dom Marina Držića, u slijedu najavljenih objavljivanja prijevoda Držićevih komedija na strane jezike, nastavio je tako svoju hvalevrijednu praksu pa je tako obogatio i ne samo domaću izdavačku scenu novim prijevodom jedne Držićeve komedije, nakon Dunda Maroja, najigranije na hrvatskim pozornicama. Skupa  je preveo Nicolas Raljević koji živi i radi u francuskom gradu Reuil-Malmaisonu koji je od 2011. Grad-prijatelj Dubrovnika. Tako je dosadašnja suradnja dvaju gradova obogaćena ovim vrijednim izdanjem....pročitajte cijeli tekst...
  • Knjiga festivalskog spomenara

    Jelena Obradović Mojaš: Svjedoci Mnemozine (Plavi razgovori o Igrama i Gradu), Dubrovačke ljetne igre, Dubrovnik, 2017.

    Piše: Davor Mojaš
    Svu čaroliju radijske emisije teško je prevesti ili izmjestiti u pisano štivo. Oni su, dakle, prvenstveno radijski a onda, pokazalo se mogućim, potrebnim, zgodnim pa i obvezujućim štivom. Ostaviti ih zabilježene i ovako prepisane i transkribirane. U spomen ljetima, u slavu radija, zagovoru Igara i kronologiji profesionalnih novinarskih prepoznavanja. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Naizgled paradoksalni spoj

    Igor Tretinjak, Fenomen Pinklec - Od rituala do igre: 30 prvih godina Kazališne družine Pinklec, Centar za kulturu Čakovec, 2017.

    Piše: Ana Gospić
    Nastojeći istaknuti kontinuitet kao provodnu liniju tridesetogodišnjeg djelovanja, Tretinjak ističe i detektira ključne odrednice pinklecovske estetike kao naizgled paradoksalni spoj - s jedne su strane posvećenost i ustrajnost u produbljivanju vlastite vizije artaudovskog teatra okrutnosti, a s druge, okvirom brechtijanskog, epskog kazališta inspirirani metateatralni aspekti igre i teatra u teatru...pročitajte cijeli tekst...
  • Vrijedan prinos neistraženoj temi

    Mario Kovač, Udahnuti svjetla pozornice, Hrvatski centar ITI, 2016.

    Piše: Leon Žganec-Brajša
    Rezultat knjige Udahnuti svjetla pozornice Marija Kovača teorijska je i praktična obrada implikacija kazališta slijepih i slabovidnih, njegovih osobitosti, ali i suočavanje poznatih teatroloških modela s iskustvima rada u Novom životu. Istovremeno, ona je vrijedan prinos još uvelike neistraženoj temi u teoriji, ali i način razotkrivanja određenih predrasuda koje postoje prema Novom životu i njegovom modelu rada koji se, pomalo oksimoronski, a zbog trajnosti i umjetničke kvalitete, može nazvati postojanim fenomenom. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Otvaranje vlastite umjetničke osobnosti

    Ivica Kunčević, Redateljske bilješke, Hrvatski centar ITI, 2016.

    Piše: Leon Žganec-Brajša
    Redateljske bilješke sasvim su specifična i donekle rijetka knjiga, kojom je redatelj, umjetnik, pripustio čitatelje u svoj svijet, onaj prostor imaginacije i kreacije u kojem se događa stvaranje predstave. To svojevrsno otvaranje vlastite umjetničke osobnosti publici, s jedne strane otvara još jednu od mnogobrojnih dimenzija kazališnog događaja, i to onu koja najčešće ostaje skrivena, dok je s druge ocrtavanje poetike i estetike redateljskog opusa Ivice Kunčevića, posebno u odnosu prema velikim autorima dramske literature....pročitajte cijeli tekst...
  • Autorski pogled na svakodnevicu

    Nina Mitrović, Drame, Hrvatski centar ITI, 2016.

    Piše: Leon Žganec-Brajša
    Povezivanje aktualnosti i univerzalnosti na motivskoj razini i mogućnosti komunikacije likova i publike, uz istovremeno suptilno ali jasno, snažno ali nenametljivo upisivanje autorskog komentara, redovito ukazujućeg na određen fenomen prisutan u društvenim odnosima, a onda vjerojatno i u čitateljskoj ili gledateljskoj publici, vrijednost su i razlog opstanka i univerzalne aktualnosti tekstova Nine Mitrović. Njihovo objavljivanje u biblioteci Mansioni, čime je ta biblioteka nastavila biti jednim od središnjih mjesta sustavnog predstavljanja opusa naših suvremenih dramatičara, potvrđuje taj i takav značaj te autorice ...pročitajte cijeli tekst...
  • Držić nekad i danas

    Hrvoje Ivanković, Držić na Igrama, Hrvatski centar ITI, 2016.

    Piše: Leon Žganec-Brajša
    Brojnost i detaljiziranost opisa, popraćenih fotografijama, izvadcima kritika i drugim komentarima suvremenika i gledatelja predstava o kojima Ivanković piše, čine knjigu djelom čiji okviri su najvažniji u dokumentiranju, u sakupljanju povijesti i ocrtavanju postojanosti razvoja fenomena Dubrovnika i njegovog kazališnog života, koji pokazuje znakove komunikacije sa svojom prošlošću i tradicijom, no ima i dovoljno odgovornosti i svježine da Držića i ambijentalnost svojih gradskih prostora ne sagledava samo kao okvir za postavljanje i oživljavanje prošlosti, nego i okvir za aktualno promišljanje Držićevih tekstova ...pročitajte cijeli tekst...
  • Inovativno i kreativno

    Francuska nova drama, Hrvatski centar ITI, 2015.

    Piše: Leon Žganec-Brajša
    Želja da zbirka ne bude izbor koji neće stići do realizacije na repertoaru hrvatskih kazališta, ali i širenje kulturne suradnje kroz festival Rendez vous, konkretizirano je i izvedbom drame George Kaplan, zastupljene u ovoj knjizi, 2015. u produkciji Kazališta PlayDrama. Rezultat ove suradnje bio je višestruk, te ostaju zbirka vrijednih prijevoda i realizacija jednog od njih u jednom hrvatskom kazalištu. Postavljen je dobar primjer, koji bi, unatoč svim problemima i potencijalnim ograničenostima, produkcijskim uvjetima nakladnika i kazališta, ipak mogao biti primjereni uzorak onoga što se zaista može smatrati inovativnom i kreativnom umjetničkom praksom ...pročitajte cijeli tekst...
  • Svijest i podsvijest

    Lada Kaštelan, Dva i dvadeset / Projekcije, Hrvatski centar ITI, 2015.

    Piše: Leon Žganec-Brajša
    Bogato iskustvo autorice u pohađanju upavo takvih edukacija i seansi, tijekom kojih je mogla (i zasigurno jest) prikupljati materijale i iskustva za dramu Dva i dvadeset, pokazuje se i u tretmanu scenskog govora, koji je obilježen, s jedne strane, tematskom usmjerenošću likova na sebe i svoj položaj nasuprot položaju drugih aktera grupe (što, dakako, rezultira sukobom) te brojnim prekidima, upadanjima u riječ i nedovršenim verbalizacijama misli. Drama Dva i dvadeset i njezino filmsko uprizorenje (film Projekcije Zrinka Ogreste) pokazuju kao intrigantni umjetnički eksperimenti, čija je vrijednost valorizirana i kroz ovo izdanje ...pročitajte cijeli tekst...
  • Dodir dvaju umjetničkih izraza

    Tomislav Zajec / Nina Đurđević, Odlasci, Hrvatski centar ITI, 2013.

    Piše: Leon Žganec-Brajša
    Odlasci su ntegralno dramsko-fotografsko djelo dvoje autora obilježeno potrebon za umjetničkim stvaranjem na temelju impresija i situacija koje se mogu smatrati običnima, nezanimljivima ili nedovoljno motivski potkovanima, ali koje, prolazeći kroz autorski rukopis Tomislava Zajeca, odnosno Nine Đurđević postaju svojstvena i zanimljiva djela u kojima se ostvaruje inovativnost jednostavnošću, u kojoj se pokazuje da za inovativan i svjež umjetnički izraz ne treba tražiti u područje angažmana koji je dalje od svakodnevice, nego svakodnevicu treba znati promatrati, iz nje izdvajati ono zaista vrijedno ...pročitajte cijeli tekst...
  • Iskustvo, identitet, mentalitet

    6 argentinskih drama, izabrao Roberto Aguirre, Hrvatski centar ITI, 2014.

    Piše: Leon Žganec-Brajša
    Zbirka 6 argentinskih drama relevantna je prvenstveno kao pogled u dosad uglavnom nepoznatu dramsku književnost i njezin trenutak koji se u bitnome očituje u dijalogu sa stvarnošću naroda u kojem je nastajala te je vrijedan prinos i značajan pokazatelj razvoja kulturnih odnosa zemalja koje knjiga povezuje. Knjiga  pružaju mogućnost hrvatskim čitateljima za upoznavanje s dramskom književnošću drugog i drukčijeg, ali i univerzalnim identitetskim odrednicama povezanog kulturnog kruga, njegovo percipiranje, razumijevanje i proučavanje, a kazališnim akterima uvid u mogućnosti postavljanja neke od ovih drama na hrvatske pozornice ...pročitajte cijeli tekst...
  • Zavrtanje žarulje

    Dubravko Mihanović, Bijelo, Žaba, Marjane, Marjane, Prolazi sve, Hrvatski centar ITI, 2014.

    Piše: Leon Žganec-Brajša
    Pisac predgovora vidi Mihanovićevu dramaturgiju kao želju za onog mračnog u društvu i njegovim likovima, ali i kao stalnu potrebu da se dramama pruži prilika za barem blago osvjetljavanje tog mračnog prostora u likovima i onome oko njih, kroz vjeru u promjenu, u mogućnost poboljšanja i u konačnici ishod bolji nego što bi mogao biti ili se činiti čitatelju. Emocionalnost, ljudskost i želja za identificiranjem sa stvarnošću, ali i mogućnost odmaka prema elementima poetske drame te u konačnici vjera u mogućnost i konkretizaciju bolje i ljepše stvarnosti, pa makar ona bila i dramska stvarnost, konstante su dramskog opusa Dubravka Mihanovića ...pročitajte cijeli tekst...
  • Tko će nam vratiti katarzu?

    Antologija hrvatske poratne drame 1996.-2011., ur. Sanja Nikčević, Alfa, Zagreb, 2014.

    Iz poratnog korpusa drama koji sadrži preko sedamdeset djela u Antologiju hrvatske poratne drame urednica Sanja Nikčević uvrstila je dvanaest drama. Odabrane su ne samo izrazito kvalitetne, nego i reprezentativne drame pojedinog tematskog ciklusa koji dominira u poratnoj drami. Kako Sanja Nikčević navodi u uvodu Poratna hrvatska drama ili tko će spasiti pobjednike?, poratna drama govori o problemima suvremenog društva, o razočaranjima i nesnalaženjima u njemu. Svih, a naročito likova koji nose ratne traume, kao što su izbjeglice, prognanici i ratnici. Oni su nakon rata u potrazi za srećom ili barem normalnim životom ...pročitajte cijeli tekst...
  • O zanemarenom i neistraženom

    Martina Petranović, Na sceni i oko nje. Studije o hrvatskoj drami i kazalištu, Oksimoron, Osijek, 2013.

    Piše: Alen Biskupović
    Martina Petranović u svojoj knjizi, zbirci tekstova Na sceni i oko nje, čitatelje vodi metodološki sigurno i promišljeno kroz različita područja hrvatske kazališne umjetnosti od kraja 19. stoljeća do suvremenosti, ustrajavajući na bavljenju likovnom komponentom te zanemarenim autorima i temama, a sve to ostvaruje komparirajući danu problematiku međusobno, ali i u europskom kontekstu, nadilazeći tako prostor hrvatske teatrologije. Zbog svega navedenog svaki ovaj rad predstavlja važan prilog poznavanju povijesti i suvremenosti hrvatskog kazališta, a time i otvara široku lepezu primjenjivosti za teatrologiju, kazališnu zajednicu, ali i studente akademija i srodnih fakulteta ...pročitajte cijeli tekst...
  • Odnos proze i kazališta

    Matko Botić, Igranje proze, pisanje kazališta. Scenske prerade hrvatske proze u novijem hrvatskom kazalištu, Hrvatski centar ITI, Zagreb 2013.

    Piše: Alen Biskupović
    Knjiga Igranje proze, pisanje kazališta važno je teatrološko izdanje iz nekoliko razloga. Prije svega, Matko Botić je precizno predstavio i analizirao terminologiju nužnu za sagledavanje tematike prerade proznih tekstova te ponudio nove definicije. Svoje je istraživanje proveo uključujući relevantnu teorijsku literaturu, ali i primjenjujući neizostavni kontekst, šireći se preko književnosti na kazalište, kulturu i društvo uopće, čime je ostvario i više od povijesnog i kritičkog uvida. Botić je prvi koji se usudio uhvatiti ukoštac s velikom građom i metodološki prikazao odnos, probleme i promjene u statusu hrvatske proze i hrvatskog dramskog kazališta ...pročitajte cijeli tekst...
  • Sinteza teorije i prakse

    Boro Stjepanović, Gluma I. Rad na sebi, Leykam International, Umjetnička akademija Osijek, Zagreb – Osijek 2013.

    Piše: Alen Biskupović
    Knjiga Gluma I. Rad na sebi sustavno obrađuje fenomen glume kroz ideju kako je gluma autohtona i autentična umjetnost u kojoj je glavni djelatnik glumac koji neposredno proizvodi i odgovara za svoj proizvod – ulogu. Boro Stjepanović, iako primarno glumac, ovdje nastupa kao vrstan pedagog. Promišljajući o glumi kreće od teorijskih osnova kako bi razjasnio i definirao građu te stvorio kontekst vježbama koje poslije uvodi od jednostavnih ka složenim. Autorova teorijska podloga, izravnost i jasnoća stila te praktična primjenljivost kroz vježbe, predstavljaju neophodnu sintezu teorije i prakse u glumačkom obrazovnom procesu ...pročitajte cijeli tekst...
  • Osobni odnos s ambijentom

    Kunčević Ivica, Ambijentalnost na dubrovačku, Hrvatski centar ITI, Zagreb, 2012.

    Piše: Alen Biskupović
    Kunčevićeva knjiga nije teorijsko djelo koje će iz temelja promijeniti dosadašnje spoznaje o ambijentalnom teatru i DLJI-a, ali svakako predstavlja zasebnu vrijednost jer je napisana iz vizure osobe koja je DLJI osobno proživjela i doživjela iz različitih aspekata profesionalnog bavljenja što joj daje drukčiju vrijednosnu sferu – stvorena je iz osobnog odnosa autora s DLJI-a. Pritom taj odnos opisuje gotovo melankolično-romantičarski, evocirajući osobne zgode i nezgode te stvarajući ovo memoarsko-analitičko-polemičko štivo upravo s ljubavlju piše na jednostavan, pregledan i privlačan način koji uvlači čitatelja u gotovo intimnu sferu ...pročitajte cijeli tekst...
  • Znanje svima, a ne samo njima!

    Cvijeta Pavlović, Uvod u klasicizam, Leykam International, Zagreb, 2012.

    Piše: Alen Biskupović
    Uvod u klasicizam Cvijete Pavlović predstavlja pregledni, analitičko-opisni i sveobuhvatni sažetak svjetskih, hrvatskih i osobnih studija, ukoričen u smislenu i promišljenu cjelinu okarakteriziranu ravnotežom između jasnoće, preglednosti i teorijskih saznanja. Time se autorica svrstala u kategoriju idealnog znanstvenika čije se odrednice mogu pronaći u klasicističkoj definiciji idealnog umjetnika kojeg „krasi ravnoteža između velike prirodne nadarenosti i snažnog nadahnuća te što potpunijeg znanja, teorijskog obrazovanja i upornog rada“.  Vrijednost ovog rada nadišla je početnu ciljanu premisu pa osim udžbeničke iskoristivosti mogućnosti implementacije idu i puno šire ...pročitajte cijeli tekst...
  • Značajan korak za budućnost

    Portret umjetnika u drami V., Dramski program Hrvatskog radija, Zagreb, 2011.

    Piše: Alen Biskupović
    Knjigu Portret umjetnika u drami V. čini devetnaest poglavlja (raspoređenih kronološki prema premijernom emitiranju emisije od 1999. godine do 2006. godine) u kojima se kroz eseje i razgovore upoznajemo sa životom i djelovanjem istaknutih pojedinaca hrvatskog glumišta. Peta knjiga tako se bavi velikanima glumišta predstavljajući njihove uspone i padove, vrhunce i dna karijere, poetike i estetike, najvažnije uloge, režije, drame, posebne trenutke života i karijere, objedinjujući ono intimno s profesionalnim. Svi eseji i razgovori djelo su dokazanih stručnjaka s kazališnog područja bilo teoretičara ili praktičara
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Begović kao uzor za svevremenost

    Milan Begović, Božji čovjek, Exlibris, Zagreb, 2010.; Milan Begović, Myrrha i Amerikanska jahta u splitskoj luci, Exlibris, Zagreb, 2010.

    Piše: Alen Biskupović
    Begović je bio i ostao veliki dramatičar koji je obilježio hrvatsku književnost prve polovine dvadesetog stoljeća. Svestran u stvaralaštvu kao i u životu pisao je različite žanrove iz različitih izvorišta od dramsko-književnih do teatarskih tekstova. Likovi su mu s obzirom na vizuru iz koje je pisao bili razrađeni, dijalozi lako pratljivi, tečni i autentični, a djela vješto tehnički razrađena. Begović može poslužiti kao uzor suvremenim autorima kako se stvara svevremena kvaliteta, komentira društvo i svijet, a sve kroz afirmaciju pozitivne misli i temeljnih vrijednosti bez potrebe za pesimizmom i crnilom sveprisutnim u današnjoj dramatici ...pročitajte cijeli tekst...
  • Divljim brzacima iskrenih emocija

    Elvis Bošnjak, Nosi nas rijeka i druge drame, Hrvatski centar ITI, Zagreb, 2011.

    Piše: Alen Biskupović
    Bošnjakov objavljeni opus predstavlja svojevrstan prikaz evolucije dramatičara. Počevši s malim i izoliranim prostorom te marginalnim slojem društva – zatvorenicima (Otac), Bošnjak je vježbao dramaturgiju karaktera i strukturiranje psiholoških razina likova da bi nakon toga prešao u realni prostor (Nosi nas rijeka) gdje se upravo razmahao u vještini prikazivanja karaktera. Sljedeća stepenica je bio još širi prostor, prostor nedefiniranog gdje je još teže prikazati psihološku motivaciju i slojevitost protagonista (Hajdemo skakati po tim oblacima) da bi završio u prostoru u kojem se karakteri grade komunicirajući u podsvijesti (Srce veće od ruku) ...pročitajte cijeli tekst...
  • Tko voli nek' izvoli

    Ivan Vidić, Dolina ruža i druge drame, Hrvatski centar ITI, Zagreb, 2012.

    Piše: Alen Biskupović
    Vidiću se ne može osporiti umijeće i vještina prokazivanja gnojnih pora društva i maski koje danas navlačimo i kojima obmanjujemo ne samo druge, nego i sebe same. Pritom su mu drame strukturirane čitljivo i napeto, a replike su brze i energične pa zapravo vuku čitatelja/gledatelja na čitanje/gledanje u jednom dahu usprkos grotesknosti i dekonstrukciji likova i dramske strukture koja se javlja. Što je onda problem s Vidićevim dramama? U silnoj želji za raskrinkavanjem negativnih elemenata društva Vidić jednostavno pretjeruje i djeluje jednodimenzionalno, prikazujući samo potpuno iskrivljenu slika svijeta u kojem živimo ...pročitajte cijeli tekst...
  • Lutkobavov svijet

    Livija Kroflin, Estetika PIF-a, Međunarodni centar za usluge u kulturi, Zagreb, 2012.

    Piše: Alen Biskupović
    Monografija nudi široki pregled dokumentarističkih i teatrografski obrađenih podataka o PIF-u, ali i promišljanja, sintezu i interpretaciju okolnosti u kojima je nastajao i u kojima se razvijao, istražujući karakteristike i strukturu europskoga lutkarstva tog razdoblja, kontekstualizirajući odnose s lutkarstvom ostatka svijeta te predstavljajući i valorizirajući način na koji se u taj kontekst uklapao PIF. Autorica cjelinu gradi znanstveno utemeljeno i dokumentaristički potkrijepljeno zadržavajući pritom svojevrsnu dječju razigranost (kao temelj lutkarstva) koja nikad ne narušava ozbiljnost i vrijednost predstavljenog ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kulturno tkanje: Osijek - Pečuh - Ivković

    Zvonimir Ivković, Kazališne veze Osijeka i Pečuha / Eszék és Pécs színházi kapcsolata, Matica Hrvatska Ogranak Osijek i Hrvatsko kazalište u Pečuhu, Osijek, 2012.

    Piše: Alen Biskupović
    Ivkovićeva monografija, dovršena, uređena i obogaćena velikim trudom i htijenjem Antonije Bogner-Šaban, Darka Gašparovića, Vlaste Ramljak, Matice Hrvatske Ogranak Osijek i Hrvatskog kazališta u Pečuhu, predstavlja epilog cijeloživotnom tkanju kulturoloških niti dvaju gradova. Ona je ujedno i epilog djelovanju velikog kazališnog čovjeka Zvonimira Ivkovića, jednog od pregalaca, koji je ulagao svoje biće, a pri tome, bio zaboravljen i podcijenjen, te svjedočanstvo neraskidivih veza koje od 18. stoljeća povezuju Hrvatsku i Mađarsku, a sve je potkrijepljeno činjenicama, izvornim dokumentima, člancima i znanstvenom aparaturom ...pročitajte cijeli tekst...
  • Razumijevanje medija je razumijevanja svijeta

    Darko Lukić, Kazalište u svom okruženju. Kazališna intermedijelnost i interkulturalnost, Leykam international. Zagreb, 2012.

    Piše: Želimir Ciglar
    Lukić, na temelju svekolikih spoznaja o kazalištu i medijima koji su iz njega rođeni, uspostavlja mrežu značenja i odnosa. Osobito poticajno poglavlje knjige je Mogućnosti ponovnog čitanja i prevrednovanja poznatih činjenica u kazalištu. Svijet se dramatično promijenio posljednjih desetljeća, pa je i pristup kazalištu i fenomenima kojima se ono bavi, a bavi se esencijalno životom, snažno promijenjen na svim razinama. Lukić ih raščlanjuje i objašnjava termine svjedočeći kako je neprestance u skladu s vremenom i linernim i fragmentarnim, kako ga današnji virtualni mediji tvore
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Dokument vremena

    Sanja Nikčević, Antologija hrvatske ratne drame (1991.-1995.), Alfa, Zagreb, 2011.

    Piše: Ljubica Anđelković
    Autorica navodi da ju je na sastavljanje Antologije navela brojnost napisanih, tj. objavljenih i igranih ratnih drama od početka Domovinskog rata do današnjih dana. Ova knjiga vremenski obuhvaća pet ratnih godina, a tematski je sužena samo na one drame koje izravno korespondiraju s ratnom tematikom. Od tridesetak djela s ratnim temama u antologiju je uvršteno njih jedanaest: Drame su to koje su nastajale kao trenutačan odgovor na ratna razaranja, i u njima je moguće razabrati nekoliko načina na koje se kazalište nosilo s tadašnjom ratnom situacijom, a koji su žanrovski raznovrsniji od očekivanog
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Suvremenost prošlog

    Vladimir Stojsavljević, Kronika nestajanja. Drame o obitelji Zrinski, Leykam International, Zagreb, 2011.

    Piše: Alen Biskupović
    Stojsavljević se nije odrekao tradicije posezanja za političkim konotacijama, nije niti mogao, nego je mudro spojio važnost mitskih junaka za nacionalnu svijest s individualiziranom mikrosituacijom u svevremenskoj makrosituaciji. Na taj način čitatelji/gledatelji mogu iščitati snagu žena, kćeri i sinova koji se bore za ljubav, obitelj, djetinjstvo, ali i suvremenu opasnost krojenja sudbine jedne male države. Stojsavljevićeva tetralogija tako ostvaruje višestruke funkcije na različitim razinama. S jedne strane nudi važniju, toplu i emotivnu priču o borbi sa svakodnevicom, a s druge služi kao ozbiljna opomena i primjer odnosa prema situaciji na koji se trebamo ugledati ...pročitajte cijeli tekst...
  • U svim fazama kazališne proizvodnje

    Darko Lukić, Produkcija i marketing scenskih umjetnosti, Hrvatski centar ITI, Zagreb 2010.

    Piše: Ana Gospić
    Knjiga Produkcija i marketing scenskih umjetnosti podijeljena je u tri veće cjeline ili dijela; u prvome se daju teorijske osnove produkcije scenskih i izvedbenih umjetnosti; u drugom slijedi temeljiti prikaz i opis praktičnih poslova kazališne produkcije, dok je treći dio strukturiran kao pregled osnova kazališnog marketinga. Knjiga je pisana iznimno jednostavnim i britkim stilom, jasno i pregledno, no bez ikakva simplificiranja problematike te se u sva tri dijela otkrivaju i brojni problemi i nedoumice u procesu od zamišljanja, preko projektiranja i organizacije do provedbe i postprodukcije kazališnog proizvoda
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Melioracija kulture

    Darko Lukić, Kazalište, kultura, tranzicija, Hrvatski centar ITI, Zagreb, 2011.

    Piše: Alen Biskupović
    Zbirka eseja Darka Lukića skup je promišljanja o gorućim problemima u hrvatskom kazalištu/kulturi, dokumentarističko svjedočenja o postignutim izvrsnostima i promišljanja o europskoj i svjetskoj dramskoj produkciji. Napisana razumljivim i jasnim stilom, neopterećena suvišnim citatima i metateorijskim jezikom, predstavlja hvalevrijedan napor autora za osvještavanje i poticaj svima za sudjelovanje u melioraciji hrvatske kulture, preplavljenoj dugogodišnjim nemuštim upravljanjem, organizacijskim i strukturalnim problemima te mnogim drugim društveno – političkim čimbenicima koji je potapaju još iz prošlih sustava ...pročitajte cijeli tekst...
  • Odvažni ispituju slobodu

    Vlatko Perković, U procjepu ideologije i estetike: Hrvatska dramatika 1945.-1960., Matica Hrvatska – Ogranak Dubrovnik, 2011.

    Piše: Viktoria Franić Tomić
    Vlatko Perković je rukopis knjige U procjepu ideologije i estetike oblikovao uzornom akribijom, zatim hvale vrijednom konciznošću trudeći se da baš svakoj od svojih dramaturških analiza podari cjelovitost kakvu ona u nekim prethodnim analizama nije imala. Na taj način u njegovoj knjizi vrlo uvjerljive su interpretacije Dončevićeve Kazne, dojmljiva su mu čitanja Mirka Božića a vrijedne ocjene Kulundžićevog pirandelizma i Matkovićevog intelektualizma. Perkovićeva knjiga svojevrsna je čitanka jednog ugušenog razdoblja i najuspješnija je kada nudi razloge zbog kojih su u tom vremenu komunističke vlasti pogasile kazališne luči ...pročitajte cijeli tekst...
  • Grad se odužio Juvančiću

    Joško Juvančić Jupa, monografija, ur. Hrvoje Ivanković, Dubrovačke ljetne igre, Dubrovnik, 2011.

    Piše: Želimir Ciglar
    Izmjenjuju se obiteljske fotografije i odabrane fotografije iz predstava, tako da se tekstom i slikom povezuje obiteljski i poslovni život koji je u slučaju Joška Juvančića jedno. On živi kazalište, kazalište živi u njemu. On uči od kazališta, uči kazalište i uči preko kazališta... Moglo bi se reći da je u najboljem mogućem smislu naslijedio zanimanje i poziv svoje majke, učiteljice. Jednako se dobro snalazi u velikim ambijentalnim prostorima Dubrovačkih ljetnih igara, na velikoj sceni HNK, Zagrebačkog dramskog kazališta, na pozornici Kazališta Kerempuh, kao i na sceni Teatra &TD ...pročitajte cijeli tekst...
  • Dragocjen udžbenik i priručnik

    Boris Senker, Uvod u suvremenu teatrologiju I., Leykam international, Zagreb, 2010.

    Piše: Želimir Ciglar
    Boris Senker na najsažetiji mogući način, posve jasno i određeno, bez utjecanja spasonosnom metajeziku, sažima, pa i komentira, različite pristupe kazalištu, ali i pokazuje kako su se razvijali i međusobno odnosili. Upravo u našoj znanosti o književnosti dosad neuobičajenoj značenjskoj prozirnosti Senker se očituje kao vrhunski znalac svog područja pružajući čitatelju prigodu da se upozna s različitim očištima proučavanja drame i kazališta. Senker se ne ustručava niti od ocjene pojedinih pristupa koje je vrijeme ionako već iskušalo i preispitalo. Ova je knjiga pravi udžbenik iz teatrologije i teorije književnosti, ali i kulture
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ljubav i praštanje

    Mira Perić Kraljik, Žene u dijelovima, Učiteljski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, 2012.

    Piše: Alen Biskupović
    Tematizirajući iznimno bolne životne probleme ženskih likova, Mira Perić Kraljik uspjela je, možda i nenamjerno, stvoriti još jednu vrijednost u svojim dramama – transrodnost. Problemi s kojima se ženski likovi susreću nisu nužno i isključivo rezervirani za žene, o temama se progovara kroz žene, ali su primjenjivi i na muški rod. Time je autorica ostvarila zanimljivu simbiozu kroz koju afirmira ženu kao dramatičarku i lik, ali ne isključuje muški rod u publici. Formalna je struktura drama scenična. Dijalozi su tečni i brzi usprkos silini emocija koje izviru iz teksta i ne upadaju u zamku zagušenosti patetičnošću. Lako se čitaju, a lako bi se i slušali sa scene ...pročitajte cijeli tekst...
  • Bogata njedra kazališne prošlosti Osijeka

    Dragan Mucić, Prvih četrdeset godina: Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku 1907. – 1941., Matica hrvatska, Ogranak Osijek, Filozofski fakultet u Osijeku, 2010.

    Piše: Alen Biskupović
    Teatrolog Dragan Mucić posvetio je svoj cjelokupni znanstveni rad istraživanju povijesti osječkog kazališta što je rezultiralo i mnogobrojnim knjigama, raspravama i člancima objavljenim za njegova života, a krunu rada i predanosti kazalištu predstavlja doktorska disertacija obranjena 1970. godine koja je u cjelovitom obliku (u redigiranoj inačici) izdana tek 2010. Cjelovitost slike važna je kako bi se zaokružila ova povijesna freska kazališnih, povijesno-kulturoloških i kulturno-političkih zbivanja u Osijeku i široj okolici u prvoj polovini 20. stoljeća, ali i kako bi se na dostojan način odala počast velikom osječkom kazališnom pregaocu ...pročitajte cijeli tekst...
  • Pobjeda gubitnika

    Marin Carić (monografija), ur. Hrvoje Ivanković, Hrvatski centar ITI, Zagrebačko gradsko kazalište Komedija, Zagreb, 2011.

    Piše: Marija Grgičević
    Pokušao je Hrvoje Ivanković sastaviti knjigu od odvojenih dijelova: prvoga s osobnim uspomenama na kolegu i prijatelja velikana te drugog sa strogo znanstvenim pristupom i najpouzdanijim stručnim rezultatima, no to se pokazalo nemogućim. Osobni susreti i prijateljstvo razvijeno u suradnji bilo je za svakoga od pozvanih toliko dragocjeno da ih se pri pisanju nitko nije mogao odreći. Svojim idejama koliko i svojom osobnošću Marin Carić osvajao je ljude, a suradnja i iz nje izraslo prijateljstvo bilo je u temelju njegova kazališnoga stvaralaštva
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Temelji i nadgradnja

    Trajnost čina. Zbornik u čast Nikoli Batušiću, Hrvatski centar ITI, Zagreb, 2011.

    Piše: Ana Gospić
    Kako kvalitetom pojedinih priloga kao i novim znanstvenim prinosima knjiga Trajnost čina. Zbornik u čast Nikoli Batušiću metodološki raznolikim tekstovima višestruko nadilazi dužno i kurtoazno odavanje počasti Nikoli Batušiću kao osobito zaslužnom intelektualcu, istraživaču i čovjeku te će zasigurno postati i važno referentno uporište nekim budućim teatrologijskim i književno-povijesnim traganjima, tumačenjima, dopunama i sistematizacijama, čuvajući ujedno i trajnu uspomenu na jednoga od njezinih najvažnijih začetnika i osobito snažnog pronositelja ...pročitajte cijeli tekst...
  • Talenti, mogućnosti, ostvarenja

    Branko Hećimović, Marija Barbieri, Henrik Neubauer, Slovenski umjetnici na hrvatskim pozornicama / Slovenski umetniki na hrvaških odrih, Slovenski dom, Zagreb, 2011.

    Nedavno objavljeni povijesno-kritički pregled sudjelovanja slovenskih glumaca, redatelja, opernih i operetnih pjevača, dirigenata, baletnih plesača i koreografa na hrvatskim pozornicama uspješan je prinos kulturnoj povijesti dviju nacionalnih sredina. Kako je najveći broj slovenskih umjetnika bio angažiran u središnjem zagrebačkom kazalištu, ova je monografija na određeni način i priznanje zagrebačkom HNK na njegovoj stalnoj otvorenosti, mogućnostima i potencijalu što ga je, kao temeljna institucija hrvatskog scenskog života, spremno nudilo vrijednim slovenskim umjetnicima ...pročitajte cijeli tekst...

  • Iz splitskog ugla

    Vlatko Perković, Dramsko djelo – kazališna izvedba, Matica hrvatska – Ogranak Split, 2011.

    Piše: Marija Grgičević
    Vlatko Perković ne skanjuje se jasno izraziti i etičku stranu kazališnoga čina, možda jedini u suvremenoj hrvatskoj kazališnoj kritici, a posve izvan strančarstva i odveć obzira prema ovoj ili onoj vlasti, čak i bez polemičke strasti. Kada kritizira suvremeno hrvatsko kazalište zbog njegova prešutnoga opredjeljenja za načelo nemiješanja ni u što od životne važnosti, Vlatko Perković jedan je od rijetkih koji, makar i nevoljko ali neizostavno čitavim svojim kritičarskim radom daje do znanja da samome sebi ne dozvoljava takvu vrstu udobnosti odnosno konformizma o kojem znamo kako na sve djeluje umrtvljujuće ...pročitajte cijeli tekst...
  • Promjena perspektive

    Darko Lukić, Kazalište u svom okruženju. Kazališni identiteti, Leykam international, Zagreb, 2010.

    Piše: Ljubica Anđelković
    Ono što će se, uz spoznaju o važnosti uvažavanja mnogostrukosti sudionika s one strane rampe, javiti kao zaključak cijele knjige, činjenica je da kazalište, unatoč mijenama i pojavama sve savršenijih tehnologija i dalje gledateljima nudi ono što nijedan drugi medij ne nudi – a to je kontakt sa živom osobom glumca, ovdje i sada. Neponovljivost trenutka i umješnost žive izvedbe aduti su koji kazalištu vječno čuvaju njegovo mjesto u društvu i kulturi, a dodatno će ga učvrstiti samo fleksibilnost i teorijskog i praktičnog pristupa izvedbenim umjetnostima u svim njihovim aspektima, što sugerira ova vrijedna teatrološka studija ...pročitajte cijeli tekst...
  • Iz šibenske kazališne i kino povijesti

    Milivoj Zenić, Stari Šibenik: Kalama, skalama i butama, AGM, 2010.

    Piše: Jordanka Grubač
    Malo je koja knjiga posvećena nekom gradu, njegovim spomenicima, prošlosti, povijesnim detaljima, gradskim sadržajima, ljudima, djelatnostima, anegdotama, pričama i legendama tako čitka i pitka kao Zenićeva o Šibeniku. Zapravo je fascinantno kako golemo znanje o gradu i svemu što je gotovo itko ikad o njemu i njegovoj kulturnoj i svekolikoj povijesti i prošlosti napisao, tako i vještina kojom Zenić to prepričava i kompilira. Davne 1870. u Šibeniku se otvara Teatro Mazzoleni, odnosno zgrada današnjeg šibenskog kazališta. Podiglo ju je Društvo šibenskog kazališta ...pročitajte cijeli tekst...
  • Poziv na uprizorenje

    Antologija novije češke drame, prir. Kamila Černà, Hrvatski centar ITI, Zagreb, 2009.

    Piše: Ana Gospić
    Drame uvrštene u ovu antologiju pokazuju tematsku i stilsku raznolikost i bogatstvo novije i suvremene češke dramske produkcije, a priređivačica je vodila računa i o različitim kriterijima pri njezinu sastavljanju, stoga ni redoslijed drama ne robuje sasvim kronologiji nego više govori o autoritetu kojega zastupljeni dramatičari imaju na suvremenoj češkoj pozornici. Pri izboru dramskih tekstova oslonila se ponajviše na sud struke i kritike ne zapostavivši pritom ni sud publike. U hrvatskim okvirima tiskanje ove antologije omogućava upoznavanje dijela suvremene češke književnosti i snažna je poveznica dviju kultura
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • 115 dubrovačkih kazališnih godina

    Miljenko Foretić, Kazalište u Dubrovniku, Hrvatski centar ITI, Zagreb, 2008.

    Piše: Ana Gospić
    Foretić je tijekom dugogodišnjeg sustavnog znanstvenog istraživanja svoju ljubav prema kazalištu usmjerio ponajviše na proučavanje i dokumentiranje dubrovačke kazališne povijesti iz čega su proizišle pionirske i vrijedne studije razasute po različitim zbornicima i periodici. Konačno ukoričen u knjizi, izbor iz njegova bogatoga stvaralaštva, u uredničkoj redakciji akademika Nikole Batušića, nudi na uvid odabrani presjek Foretićeva teatrološkog rada.Knjiga predstavlja konačno i široj zainteresiranoj publici nadarena, studiozna i upućena zaljubljenika u rodni grad i njegovu sraslost s kazalištem u punom smislu te riječi ...pročitajte cijeli tekst...
  • Na pozornici te prije i poslije

    Helena Peričić, Tekst, izvedba, odjek, Erasmus Naklada, Zagreb, 2008.

    Piše: Ljubica Anđelković
    Knjiga je većinski posvećena domaćoj dramskoj književnosti i kazališnoj izvedbenoj praksi, a njezine tematski raznolike studije podijeljene su u dvije cjeline. Prvi dio donosi pretežno teme iz povijesti teatra, dotičući se pritom i teme recepcije te sociologije kazališta, dok je drugi dio usmjeren na suvremeniju domaću dramsku proizvodnju. Širok dijapazon tema te tekstovi koji nude kvalitetne izvore podataka jamstvo su da će ova knjiga biti koristna čitateljima koji se svrstavaju u redove zainteresiranih za kazališnu umjetnost u raznim oblicima njezina postojanja, od teksta do izvedbe
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Propitivanje dihotomije uma i tijela

    Dubravka Crnojević Carić, Gluma i identitet: O glumi i melankoliji, Durieux, Zagreb, 2008.

    Piše: Ljubica Anđelković
    Temeljeći vlastitu glumačku praksu na izučavanju tzv. Metode, Dubravka Crnojević Carić će upravo tu glumačku tehniku koristiti kao polazište daljem propitivanju naravi glumca i glume. U prvom će se dijelu knjige tako baviti temama izravno vezanima uz glumačku praksu, gdje će se pored opisa i tumačenja specifičnih vježbi glumačkoga aparata dotaknuti i nekih pitanja, poput dileme je li glumac kreativac ili reproduktivac i slično. Priklanjanje dostignućima Metode dovest će je i do razmatranja njezine percepcije u današnjem glumačkom svijetu – pa i svojevrsne obrane te tehnike, pri čemu autorica točno razabire neuralgične točke krivog, površnog shvaćanja glume ...pročitajte cijeli tekst...
  • Komunikativno o bitnom

    Sanja Nikčević, Što je nama hrvatska drama danas?, Naklada Ljevak, Zagreb, 2008.

    Piše: Ljubica Anđelković
    Premda je često suprotstavljena glavnoj teoretskoj ili kritičarskoj struji knjigu Sanje Nikčević ipak odlikuje pomirljiv, afirmativan ton – ona dopušta i ne negira različita mišljenja, ali vlastita brani jasno navedenim argumentima. Također, sam izbor tema na neki način nastoji pomiriti kazališne svjetove i dopustiti mogućnost da svi stilovi imaju jednako pravo na potvrdu umjetničke kvalitete. Na kraju, to dovodi i do hrabrosti, koja je osim u izboru bavljenja prezrenim kazalištem, prisutna i u autoričinoj jasno iskazanoj težnji da se suprotstavi negativnoj pojavi prešućivanja onoga što se izgovara samo u kuloarima ...pročitajte cijeli tekst...
  • Teatar kao kolektiv

    Božidar Violić, Isprika. Ogledi i pamćenja, Naklada Ljevak, Zagreb, 2008.

    Piše: Ljubica Anđelković
    Možda najkompleksniji tekst Isprike Božidara Violića, upravo je onaj koji je prvi put u njoj objavljen, a riječ je o dugačkom pismu Dinu Radojeviću, u kojem se Violić ne oprašta samo od dragog profesora i suradnika, ispisujući osobna sjećanja na vrijeme provedeno s Radojevićem, već na neki način zaokružuje i svoju karijeru, ali i stavlja točku na jednu kazališnu epohu, onu u kojoj su glavnu riječ uz Radojevića vodili redatelji poput Gavelle ili Spaića. Tekst u tečnim prijelazima, koje ne narušava ni povremeno vraćanje na određenu temu, secira brojne promjene u kazališnom životu nakon Radojevićeve smrti
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Slojevita povijesna drama

    Vlatko Perković, Tomislav hrvatski kralj, Narodna knjižnica u Dugopolju, Split-Dugopolje, 2008.

    Piše: Ljubica Anđelković
    Radnja drame proteže se u tri dana, koncentrirana oko stvarna povijesna događaja – Crkvenog sabora u Splitu 928. godine. Višestruku i slojevitu raspravu likova možemo interpretirati i kao umjetničko popunjavanje praznina iz nedostatne povijesne faktografije. U njoj nalazimo više suprotstavljenih strana, ali i nesuglasica zbog kojih će likovi istih nacionalnih interesa biti stavljani u položaj sučeljavanja, što ovoj drami, izrazito usmjerenoj na riječ a ne radnje likova, daje dinamiku. Shodno tome, likovi su uglavnom postavljeni kontapunktalno, iako raznolikost njihovih stavova ponekad mijenja njihove pozicije
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Interkulturni dijalog

    Govor drame - govor glume. Zbornik radova sa simpozija Dramski tekst danas u Bosni i Hercegovini, Hrvatskoj i Srbiji i Crnoj Gori, Disput, Zagreb, 2007.

    Piše: Iva Rosanda Žigo
    Možemo zaključiti kako su autori u Zborniku sustavnim promišljanjem suvremenih dramskih propitivanja i inscenacijskih načela uspjeli progovoriti univerzalnim te, što je još važnije, u potpunosti razumljivim jezikom. Ostaje nam tako (od svih mogućih konotacija pročišćeni) govor drame i govor glume koji u obilju znakova poziva na zajedničku interpretaciju i kreiranje novoga teatra čija je zadaća (osvrnemo li se ponovno na Panovskoga) izgraditi intelektualnu scenu koja će postati poprištem hrabroga dijaloga i čiji model može biti jednostavna sintagma poput one Shakespeareove – the play is a thing (predstava, ona istinska stvar)! ...pročitajte cijeli tekst...