Opera progutala Mačka

Dječje kazalište Dubrava, Zagreb: Mačak u čizmama, red. Zdenko Niessner (koprodukcija s udrugom Mala opera, Zagreb)

  • Dječje kazalište Dubrava, Zagreb: Mačak u čizmama, libratist i redatelj: Zdenko Niessner (u koprodukciji s udrugom Mala opera, Zagreb)Nakon uspjeha s dječjom operom Ivica i Marica, Kazalište Dubrava i Udruga Mala opera odlučili su ponoviti provjereni recept – poznatu dječju priču Mačak u čizmama Charlesa Perraulta otpjevati i ispričati uz pomoć znane Rossinijeve opere buffa Talijanka u Alžiru. I tu odmah slijedi jedna od ključnih zamjerki – priča o obračunu snalažljivog mačka i lažnog čarobnjaka koji ga je greškom stvorio takvog kakav je na sceni, prezentirana je prvenstveno riječima, uz minimalan i dramaturški tek prateći dodatak scenske igre, što se svelo na djeci nedovoljno zanimljivo slušanje opere.

    Sljedeća zamjerka nerazumljivost je teksta koji se pjeva u tipičnoj rossinijevskoj belkanto tehnici, a to koloraturno pjevanje, pokatkad pojačano dvoglasjem, djeci je stvorilo previsok zid oko same priče. Tu nerazumljivost autor libreta, redatelj i izvođač Zdenko Niessner nije pokušao pojasniti govornim dijelovima koje je tek nadovezivao na otpjevano, čime su postajali izolirani otoci u moru komunikacijskog šuma. Uz to, libretu i dijalozima nedostajalo je humorne crte i rime koja bi u prostoru naglašene melodije pojačala ritam. Za razliku od Ivice i Marice, u Mačku u čizmama potpuno je izostala interakcija s publikom, što je dodatno zatvorilo predstavu.

    Rossinijeva glazba, u izvedbi vrlo dobre Danijele Petrić na glasoviru, tekla je kroz cijelu predstavu, stvarajući sklad bez naglašenijih ritmičkih promjena, što je  bilo dijelom kontraproduktivno jer je predstavu melodijski umirivalo, tako da maleni gledatelji nisu imali jasan osjećaj za ritam predstave, odnosno nisu ni strukturno mogli osjetiti dolazak zapleta i nedovoljno naglašenog finala.

    Dječje kazalište Dubrava, Zagreb: Mačak u čizmama, libratist i redatelj: Zdenko Niessner (u koprodukciji s udrugom Mala opera, Zagreb)Djeci najveseliji dijelovi predstave, na čemu je možda trebao biti snažniji naglasak, bile su rijetke scenske igre mačke i miša, odnosno Čarobnjaka i Mačka, te poneki glumački geg. Tako je vrhunac predstave bio mačji dijalog koji se u predstavi pretočio u monolog obogaćen scenskom dinamikom. Takvoj igri pogodovala je i scenografija Lea Vukelića s rotirajućim paravanima koji, nažalost, nisu bili dovoljno iskorišteni.

    Koloraturni bariton Zdenka Niessnera (u alternaciji s Antonijom Brajkovićem) bio je vrlo čvrst te je u malenoj dvorani zvučao vrlo moćno, ali je djeci bio nerazumljiv i pomalo tmuran, čime je Niessner uspješno dočarao lik negativca, ali uz nedostatak potrebnog šarma i humora. Taj dojam pojačala je šminka koja mu je dodatno stanjila i izoštrila lice. Mezzosopranistica Marta Babić (u alternaciji s Goranom Biondić) u ulozi naslovnog Mačka pjevački je bila čišća i razumljivija, uz manje glasovne pokretljivosti, dok je u glumi na trenutke uspjela oblikovati duhovit lik, obogativši ga ipak nedovoljnom količinom vica.

    Opera za djecu Mačak u čizmama prevelik je zalogaj publici kojoj se obraća. Pretjerano naslonjena na izvedbenu odrednicu – operu, djeci ne nudi tu njima sasvim daleku umjetnost dozirano i predstavljački, nego kao da u mladoj publici traži oblikovane operne ljubitelje, kakvih je malo. Djeca u predstavama ipak prvenstveno traže priču, odnosno radnju, scensko zbivanje i glumački vic, dok sve ostale elemente, pa tako i operu, treba oprezno unositi u igru. Ova predstava nije uspjela postići tu scensku ravnotežu, opernim elementima natkrilivši sve ostale.

    © Igor Tretinjak, KULISA.eu, 11. ožujka 2010.

Piše:

Igor
Tretinjak