Nepretnciozna veselica
Gradsko kazalište Marina Držića, Dubrovnik, Jasen Boko, Mate s onoga svita, red. Zoran Mužić
-
U sezoni zahtjevnog repertoarnog slijeda sustižućih naslova, Mate s onoga svita bila je četvrta premijerna izvedba Kazališta Marina Držića i ciljano birana, pa i naručena komedija koja je trebala zaokružiti repertoarni odabir kako ga je zamislila u završnom dijelu svog ravnateljskog mandata Jasna Jukić. Zato i takav izbor, kojim se željelo prepoznati, detektirati, možda i izdaleka i komentirati neke moguće aktualne domaće tranzicijske pa i populacijske teme s očekivanim lakim odjekom kod publike. Nasreću, unekoliko ipak drugačijih priziva, pa i povoda, od u prosincu premijerno prikazane Ayckbournove komedije Kako voli druga strana s redateljskim potpisom Olje Đorđević predstave koja se od početka opirala svojoj svrsi pa i svojim repertoarnim razlozima izgubljenih pokrića. Mate s onoga svita Jasena Boke dramska je inačica Era iz narodne priče, najprije uprizorena u lutkarskom kazalištu a sada i na sceni dubrovačke profesionalne kazališne kuće kao odabrani naslov koji smijehom pa i satirom želi komentirati vrijeme i prizvati gledatelje.
Matino (Erino) ovozemaljsko poslanje, u verziji Jasena Boke, dio je gastarbajterske priče Dalmatinske zagore sedamdesetih godina prošlog stoljeća kada su svi putevi vodili u Njemačku, baš kao što i danas neke aktualne gospodarske zaigranosti, javne zapletenosti i zaziv Europske unije bitno korigiraju i preispituju mentalitete, način života pa i ljudske sudbine. Redatelj Zoran Mužić predstavom otvara i naznačuje i neke socijalne pa i migracijske teme. Duhovito se istovremeno, možda i nemajući izbora, poigravajući formom, scenskim datostima i klišejima, i ostvaruje nepretencioznu, dovoljno zaigranu, zabavnu pa i raspjevanu predstavu kojoj bitan ton i komentar daju glazba i songovi Mate Matišića (koautorica Nikolina Uroda). Gastarbajterske sudbine zamijenili su danas posttranzicijski narasli i ovladavajući investicijski apetiti pa, kako piše Jasen Boko u programskoj knjižici: „Više ne moramo slati svoje muškarce da rade na baušteli i žene da budu pucfrau u Njemačkoj, kad mogu u domovini biti konobari, sobarice i čistačice, svoj na svome kako se u nacionalnom zanosu znalo reći. Dalek smo put prešli u četiri desetljeća, jedino je gazda ostao isti – europski!“ Predstava, pomalo brechtovski i s otklonom, završava zapletenim kolom mladenaca sa svatovima koji viju zastavu Europske unije uz stihove: „Zemlja cvate, na sve strane rađa. / Vid kruzera, dobićemo golf. / Vlast poštena, ne postoji krađa. Šefovi nam Gerard, John i Rudolf.“
Ima tu i kabaretskih zaigranosti, znanih viceva, prepričanih dosjetki, potrošenih dnevnih aktualnosti, lokalnih prepoznavanja, citiranih frivolnosti, namjernih dociranja i scenskih spoticanja, groteske, karikature ali i zaokruženih prizora pa i dosljednih glumačkih minijatura koje uspijevaju povezati i usložiti povremene raspršenosti i ubrzati rijetke usporenosti. Ritmički ujednačena izvedba dramaturški vješto raspoređenih songova, posloženih prizora i poigravanja u dosluhnoj suradnji cijelog Mužićevog užeg umjetničkog tima – od autorove dramaturške ponude, skladateljskih prinosa do scenskog pokreta, za koji je bio zadužen Alen Čelić. Uz vješte i slikovite kostimske citate Zjene Glamočanin, iz otvorene garderobe ili provincijskog butika iz sedamdesetih godina, i scenografiju gradilišnih skela i elemenata s golom krošnjom stabla (kruške s koje će Mate, kada poželi, pasti) Anamarije Obradović, važnu sastavnicu komedije čini kolektivna igra cijelog ansambla dovoljno zanimljivih glumačkih minijatura pa i scenskih etida. Jer više se možda i nije moglo. Od Branimira Vidića Flike (Mate) i Glorije Šoletić (Majka Mare) do Izmire Brautović (Fata), Helene Kovačić (Anđelija) i Mirej Stanić (Ivka) te Zdeslava Čotića (Šimurina), Edija Jerteca (Muja), Hrvoja Sebastijana (Đivo), Borisa Matića (Marko), Nike Burđelez (Marica) i Emersona de Souze Cruza (Momak). Svi oni čine dopadnu i podatnu galeriju likova ove nepretenciozne kazališne veselice koja računa na smijeh, dobru volju i razumijevanje. Bez obzira na, eventualno i opravdane, repertoarne kalkulacije i slagalice.
© Davor Mojaš, KAZALIŠTE.hr, 19. studenoga 2015.
Jasen Boko
Mate s onoga svita
redatelj Zoran Mužić
premijera 28. ožujka 2014.
skladatelj Mate Matišić, scenografkinja Anamarija Obradović, kostimografkinja Zjena Glamočanin, suradnik za scenski pokret Alen Čelić, koautorica songova Nikolina Uroda
izvode: Branimir Vidić – Flika (Mate), Glorija Šoletić (Majka Mare), Izmira Brautović (Fata), Zdeslav Čotić (Šimurina), Edi Jertec (Mujo), Helena Kovačić (Anđelija), Hrvoje Sebastijan (Đivo), Mirej Stanić (Ivka), Boris Matić (Marko), Nika Burđelez (Marica), Emerson de Souza Cruz (Momak)
Piše:
Mojaš