Pouzdan udomitelj nezavisne scene

Kazalište KNAP, online-program predstava na YouTube kanalu



  • Kazalište na Peščenici, KNAP, osobito je mjesto zagrebačkog kazališnog prostora. Smješteno daleko od geografskog centra, već kroz niz sezona postojano pokazuje kako se taj centar nikako ne mora i ne smije poistovjećivati s onim duhovnim. A ni kreativnim. Jer u KNAP-u kroz sezone, katkad bržim, katkad sporijim ali dosljednim ritmom nastaje kazalište. Različitih estetika i autorskih utemeljenja, stoga i različite uspješnosti, intrigantnosti i umješnosti, no mora se priznati kako na Peščenici nikad nije manjkalo prostora za kazališnu kreaciju. Sve do poznatih okolnosti pandemije koronavirusa i zaustavljanja više-manje svih društvenih i kulturnih aktivnosti. KNAP se, kao i mnoga druga kazališta, morao snaći u promijenjenim okolnostima. I pokrenuti online-program.

    Predstave su, kao i u mnogim drugim kazalištima, postavljene na YouTube kanal kazališta, imaju određen broj pregleda i očito je da ih je publika prihvatila (a što će drugo, barem oni koji imaju stvarnu potrebu za kazalištem kojeg nije bilo). To je istovremeno uspjeh, ali i ograničenje, o čemu je prethodnih dana i mjeseci ispisano na tisuće novinskih i inih tekstova, a zasigurno će se i u budućnosti ovo vrijeme analizirati.



    No, mjere izolacije (u Hrvatskoj i sve više država, a sigurno će tako uskoro biti i drugdje) popuštaju, ponovno se dopuštaju različite aktivnosti, među njima i kazalište. Ostaje pitanje – što je od kazališta preživjelo i spremno nastaviti rad? Osobito na nezavisnoj sceni, kojoj je KNAP jedan od pouzdanih i dugotrajnih udomitelja. Sceni koja je, osim ekonomskim posljedicama pandemije koje već pogađaju a sigurno će i dalje pogađati kulturu, pogođena i epidemiološkim mjerama. One, naime, u dobroj i plemenitoj namjeri svakako, igranje u malim dvoranama i na malim scenama dovode do groteskne neisplativosti (ne samo financijske).



    I dok su institucionalna kazališta (u Zagrebu barem ona koja nisu teško stradala u potresu) nastavila program izvedbama repriznih naslova, a ponegdje počinju i s premijerama, nezavisna scena mnogo se polaganije vraća. Što je razumljivo iz navedenih razloga, ali pokazuje kako je teško pogođen segment produkcije u kojem se često stvaraju iznimno intrigantna djela. I koji je, jednim njegovim segmentom, ponekad kreativnijim, ponekad manje, no uvijek iznova i vrlo dosljedno udomljavao KNAP, pružajući kao institucija formalnu, tehničku i svaku drugu podršku. Ostaje se nadati što bržem pokretanju. Dobrih primjera ima, i u klasičnim izvedbama koje su počele ili se najavljuju ili u online-izvedbama (pa je tako i prva online-premijera u Hrvatskoj bila inicijativa umjetničke organizacije koja djeluje na nezavisnoj sceni, varaždinskog Gllugla, o čemu je kazaliste.hr nedavno pisalo).



    Do tada, ostaje izbor iz KNAP-ovih vlastitih produkcija na YouTube kanalu kazališta. Među njima, izdvaja se zanimljivošću Rondo, nastao prema poznatom tekstu bečkog dramatičara Arthura Schnitzlera. Predstava je premijerno izvedena na početku sezone 2018/2019. u režiji Ivane Peroš i dramaturgiji Anite Čeko. Ova duodrama, a u KNAP-ovoj produkciji igraju Nikolina Ljuboja i Danijel Radečić, izrazito je glumačka predstava i tako je postavljena. No, ono što je u njoj najintrigantnije upravo je Schnitzlerov tekst, koji demontira i nesmiljeno prokazuje bečki fin de siècle. Snimka je relativno dobre kvalitete, a predstava traje oko sat i petnaest minuta. Na YouTube kanalu kazališta dostupno je još nekoliko snimki, među kojima su i predstave Amateri, Malo morgen, Dobri čovjek Bažulek, Luda pa volim, Koltovi generala Pattona, Anka te dva naslova sa Susreta kazališnih amatera Zagreba: Orhideja za kraljicu i To je raj, lutko moja.

    © Leon Žganec-Brajša, KAZALIŠTE.hr, 8. lipnja 2020.

Piše:

Leon
Žganec-Brajša