Od Evite do Gospođe ministarke u zbližavanju s publikom

Pregled kazališnih ostvarenja 2020. godine: Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca Rijeka



  • U turbulentnoj 2020. godini sva su svjetska kazališta pokušavala izvući najbolje što su mogla iz situacije u kojoj smo se svi naglo našli. Između djelomičnih i potpunih zatvaranja, a potom i epidemioloških mjera koje su u velikoj mjeri smanjile broj gledatelja na predstavama, kazališta su trebala naći novi način za razvoj i distribuciju predstava, održavanje kontakta s publikom, ali i privlačenje novih gledatelja. Jedno od kazališta koje se u tome dobro snašlo je i Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca, koje je brzim reakcijama i progresivnim pristupom prilagodilo svoje djelovanje godini u kojoj je i opstanak umjetnosti bio upitan.

    Riječki HNK u protekloj se godini svim silama trudio održati svoj redovni program, kao i razinu kvalitete na koju je publika navikla. Stoga je svojim vjernim gledateljima ponudio širok raspon sadržaja, koji je obuhvaćao sve - od standardnih predstava za djecu, mlade i odrasle i predpandemijskih hit-mjuzikala preko svakodnevnih online sadržaja do novonormalnih izvedbi.



    Riječka kazališna godina počela je rasprodanom premijerom mjuzikla Evita koja je polučila velik uspjeh kod publike, no nažalost nije dočekala brojne planirane reprize i gostovanja zbog postojećih mjera. Iako je trenutačno prilično nemoguće izvesti projekt poput Evite, ostaje nada da će riječki HNK pronaći način da u budućnosti vrati tu uspješnicu na kazališne daske ili na njih postavi neki novi mjuzikl. Protekla godina je, ne zaboravimo, trebala biti i izrazito važna za Rijeku i razvoj kulture u tom gradu zbog sudjelovanja u projektu Europske prijestolnice kulture.

    Nakon impozantnog otvaranja EPK-a, koje je podijelilo mišljenje javnosti, u sklopu tog projekta održan je i NeedCompany festival, koji je trebao najaviti bogatu riječku kulturnu godinu, no ubrzo potom je epidemija bolesti Covid-19 onemogućila sve vrste kazališnih (i inih) događanja. Poput mnogih drugih, i riječko se kazalište ubrzo dosjetilo doskočiti nemogućnosti fizičkog izvođenja predstava te su članovi svih ansambala svakodnevno na Facebook stranici HNK-a gledateljima nudili razne sadržaje u sklopu programa Zajc uz vas i Vremenska kapsula. Zajc uz vas obuhvaćao je sve - od čitanja poezije i priča za laku noć uz instrumentalnu pratnju do plesnih suita i opernih izvedbi riječkih solista. S druge strane, program Vremenska kapsula omogućio je publici pristup arhivi Zajca, a mogle su se pogledati i snimke nekih od najpopularnijih predstava riječkoga HNK-a poput Turbofolka Olivera Frljića, Vincenta Olje Lozice i Michelangela Sebastijana Horvata.



    Sunčanije i toplije vrijeme vratilo je publiku u gledalište te donijelo nove premijerne naslove na kazališne daske. Nakon premijere talijanske monokomedije Il bonsai ha i rami corti / Bonsai ima kratke grančice, u lipnju je osvanula i dugoočekivana premijera predstave Vježbanje života – drugi put, koja je trebala nastaviti stopama svoje legendarne prethodnice i najuspješnije predstave u povijesti riječkog HNK-a.

    Komedija Gospođa ministarka Branislava Nušića s Oliverom Baljak u glavnoj ulozi donijela je smijeh na daske nakon nesigurnog proljeća, a ljetna sezona izrodila je i vjerojatno najveću uspješnicu te kazališne sezone, Kralja Edipa. Iz te suradnje HNK Ivana pl. Zajca i Gradskog kazališta lutaka Rijeka nastala je lutkarsko-igrana predstava primjerena svim uzrastima, koja svakoga može ponešto naučiti i koja će sigurno još mjesecima igrati na pozornicama. Kada situacija ne bi bila kakva jest, izvjesno je da bi Kralj Edip bio još i popularniji, što među školskim uzrastom a što među odraslima, no u trenucima u kojima se nalazimo izvlačimo najbolje iz onoga što nam je dostupno.



    Formalna sezona 2020/2021. otvorena je premijerom Talijanske drame Il vangelo del nemico / Evanđelje neprijatelja, a nastavljena još dvjema premijerama istog ansambla Decameron / Dekameron i Adriatico / Adriatiko u suradnji s Hrvatskom dramom. U ovoj godini u najavi su i premijere Laclosovih Opasnih veza te Čelične magnolije, Fahrenheit 451 i Kiss me, Kate! / Poljubi me, Kato! te još jedna premijera Talijanske drame Alfa Romeo Jankovits, no nažalost, u nemirnim vremenima poput ovih teško je zaista nešto planirati.

    Unatoč svim nedaćama (koje sežu i izvan sfere epidemije), riječki je HNK protekle godine ipak uspio stvoriti originalan sadržaj, ponuditi gledateljima neprestani kontakt s umjetnicima i održati bliskost s publikom. Iako sezona nije kakva je bila prije pandemije, to s obzirom na okolnosti nije bilo ni za očekivati, no pohvalan je trud koji je kazalište u suradnji sa svojim umjetnicima uložilo u stvaranje originalnog pristupa i prilagodbu sadržaja novim izvedbenim načinima. Premda nitko od nas ne zna što nam nosi ova godina, dobro je dok imamo teatar.

    © Tea Schmidichen, KAZALIŠTE.hr, 30. siječnja 2021.

Piše:

Tea
Schmidichen