Aktualna predstava koja osjećaj beznađa i tjeskobe uspjeva razbiti dozom humora i cinizma
Teatar &TD, Zagreb: Damir Karakaš, Avijatičari, red. Tamara Damjanović
-
Prva premijera Teatra &TD u 2021. godini drama je Damira Karakaša Avijatičari, izvedena 9. veljače u Velikoj dvorani kazališta. Predstavu je režirala Tamara Damjanović, koja je dosad s istim autorom surađivala na adaptaciji njegovog romana Sjećanje šume u Gavelli, dok Avijatičare nose glumačka imena poznata publici &TD-a, ali i šire: velika Doris Šarić Kukuljica i Ozren Grabarić kojem je to prva uloga u Teatru &TD te mladi Robert Španić i Sven Jakir kao dio stalne glumačke ekipe tog kazališta.Komorna i tjeskobna atmosfera naglašena tamom, probijajuća zagasita svjetla, jeziva glazbena podloga i pozornica prepuna rekvizita kojom se postiže dojam izrazite skučenosti svijet je koji je redateljica i dramaturginja Tamara Damjanović namijenila kao prostor radnje u kojem se odvija drama Avijatičari. Naime, taj su univerzum zadesile nebrojene prirodne katastrofe, među kojima požari uzrokuju najviše problema. Velika suša, visoke temperature i gusti dim učinili su život na Zemlji gotovo nepodnošljivim, a ljudi samo iz sušte potrebe izlaze s maskama na licu.
Postapokaliptična scenografija Alme Trtovac posve je u skladu s duhom predstave i služi svrsi te je puna sitnica i izuma koji dodatno sužavaju prostor podruma u kojem se radnja održava. Dva prozora kroz koja dopiru slabo svjetlo i dim služe i kao prostor za izlazak s pozornice / iz stvarnog svijeta i ulaz u njih, a ujedno i svjedoče o nehumanim uvjetima koji vladaju na otvorenom. Osim toga, na sceni se nalaze i funkcionalne metalne konstrukcije na kat, koje s jedne strane dijele prostor na podrum u kojem roditelji (Doris Šarić Kukuljica i Ozren Granarić) proživljavaju kataklizmu, dok se s druge strane nalazi hotelska soba zaljubljenog para koji se skriva od svijeta (Robert Španić i Sven Jakir) i uživa u zajedničkim trenucima.
Dok u jednom svijetu bijesni apokalipsa i život se svodi na očuvanje preostalog razuma, u drugome mladi par stiže iz Pariza u posjet roditeljima, što sa sobom donosi i neminovno otkrivanje vlastite seksualnosti drugima. Istovremeno se prati priča dvaju parova na potpuno drugačijim tematskim razinama, a svaki od njih živi u svom mikrokozmosu koji se povremeno presijeca do finalnog crescenda koji donosi neočekivani rasplet. Sretni trenuci te sitni izljevi ljubavi i nježnosti odlike su oba para koji pokazuju da je možda ipak moguće pronaći nešto lijepo, čak i u potpuno beznadnoj situaciji kao što je smak svijeta na pomolu, no ni to ne prolazi bez brojnih trzavica i svađa, koje glumci uglavnom uspješno i uvjerljivo izvode na sceni.Doris Šarić Kukuljica standardno zrači posebnom energijom te se doima kao da bez previše truda apsolutno dominira izvedbom. Izvrsno utjelovljuje ženu zabrinutu za psihičko stanje svojeg supruga u apokalipsi, ali i majku u brizi za sinov život i sreću. Brižna i prepuna nježne ljubavi prema dvama muškarcima u svom životu izravno je suprotstavljena liku Svena Jakira koji tumači grubog ljubavnika. Njegov toksični maskulinitet i agresivni istupi unose nemir u druge likove, no Svenu Jakiru u toj je ulozi ipak nedostajalo malo gorčine kako bi njegova gluma bila u potpunosti uvjerljiva. Njegov lik duboko je frustriran i ima česte izljeve bijesa, lako ga se naljuti i onda plane, no njegova se teška narav, osim u decibelima, jedva nazirala u izvedbi. Nedostajalo joj je punokrvnosti kojom bi postala gotovo opipljiva, a time i energičnija, no u svakom slučaju u obzir se moraju uzeti i teške okolnosti u kojima je predstava odigrana.
Na dan premijere Teatar &TD bio je zavijen u crno zbog iznenadne smrti omiljenog majstora rasvjete Miljenka Bengeza Miljca, kojem je Jakir tijekom poklona i posvetio ovu premijeru, stoga je izvjesno da će svaka sljedeća izvedba ove predstave biti sve bolja. Ozren Grabarić s druge se strane odlično snašao u ulozi pater familiasa te nekadašnjeg znanstvenika i inovatora koji povremeno gubi kontakt sa stvarnošću. Zalazeći u vode paranoje i teorija zavjere Grabarićev lik realan je prikaz otuđenosti i dehumanizacije koja nastaje kao produkt distopijskog svijeta u kojem živi, što može biti i upozorenje za aktualnu situaciju.
Naposljetku, Robert Španić dobro je poznat &TD-ovoj publici, a sasvim nedavno igrao je i u predstavi Nepoznata iz Seine. Dok je ondje glumio ukočenog i tradicionalnog muškarca finih manira, u Avijatičarima Robert Španić tumači gotovo djetinjeg romantičara, umjetnika opijenog Parizom i ljubavlju kao idealom. Neprestano tražeći validaciju od nepristupačnog partnera Španić je uspio dočarati sve nijanse svoga lika. Od rubne ovisnosti o partneru, maštanja i nježnosti koju gaji prema majci do straha od osude i traženja validacije od istog partnera koji ga grubo zlostavlja, Španić je bio uspješan u svim zakutcima svoga lika te ga uspio bez prevelikih problema približiti publici.Važan su dio predstave i naoko usputne radnje likova, koje pridonose ritmičnosti i dinamičnosti izvedbe. Pranje zuba, izrezivanje slika, umivanje ili jednostavno prešetavanje scenom dio su scenskog pokreta koji čini likove i njihove motivacije uvjerljivima i osobnima, čime ih se odmiče iz kazališne i scenske sfere, a gledatelje se stavlja u gotovo voajerski položaj narušavanja intime. Sjetna glazba podsjeća na neka bolja vremena i likove zbližava plesom, a ujedno predstavlja i svojevrsni bijeg od stvarnosti, dok s druge strane povremene interpolacije jezivim zvukovima dodatno naglašavaju komorne trenutke koji slijede.
Kostimografija Marite Ćopo u potpunosti je u funkciji predstave, a pritom se najviše ističu jezive plinske maske, koje do izražaja najviše dolaze u kombinaciji s plavom haljinom cvjetnog uzorka Doris Šarić Kukuljice. Tom se scenom dodatno naglašava morbidnost cjelokupne situacije, a postapokaliptični izumi njezinog supruga i zvučne snimke televizijskih i radijskih vijesti pridonose anksioznosti i skučenosti takvog života.
Damir Karakaš pisao je dramu Avijatičari šest godina, niti ne sluteći da će jednog dana biti aktualna i bliska gledateljima. Značajno je to za trenutačnu situaciju, koja, iako ne u jednakoj mjeri apokaliptična, ipak pronalazi određene dodirne točke s temom predstave. Premda je ova drama napisana daleko prije aktualnih događaja koji u posljednjih godinu dana tresu Hrvatsku, osjećaj beznađa, tjeskobe, paranoje te posljedičnog gubitka dodira sa stvarnošću nažalost je svojstvena i današnjem društvu.
Međutim, Karakašev tekst osim toga nosi i dozu humora na pragu cinizma, koji ipak izvlači dramu iz potpunog crnila i kataklizme, pa se publika povremeno uspijeva i gorko nasmijati. Osim toga, likovi ipak uspijevaju ostvariti dozu bliskosti koja je u ovim trenucima možda i najvažnija.
© Tea Schmidichen, KAZALIŠTE.hr, 16. veljače 2021.Produkcija: Teatar &TD, Zagreb
Premijera: 9. veljače 2021.
Redateljica i dramaturginja: Tamara Damjanović
Oblikovatelj scenskog pokreta: Pravdan Devlahović
Autorica glazbe: Katarina Ranković
Scenografkinja i grafičko oblikovanje: Alma Trtovac
Kostimografkinja: Marita Ćopo
Oblikovatelj svjetla: Luka MatićIgraju: Doris Šarić Kukuljica, Ozren Grabarić, Sven Jakir, Robert Španić
Piše:

Schmidichen