Razornost smiješne relativnosti istine

Ljetne noći Teatra Exit (4. srpnja - 1. kolovoza i 29. kolovoza - 12. rujna 2021.), Trinidad d.o.o. Novi Sad (koproducenti Beoart i Kulturni centar Grad, Beograd): Marko Grubić i Milana Bogavac (autorski projekt), Udarna vijest (o medijima i strahu)



  • Prije četiri godine na 41. Danima satire Fadila Hadžića zagrebačka je publika mogla upoznati jednu od najangažiranijih i najcjenjenijih suvremenih srpskih dramatičarki Milanu Bogavac kao autoricu teksta iznimno zanimljive i društveno vrlo kritične predstave Jami distrikt (u režiji Kokana Mladenovića), izrazito originalne satirične tragikomedije o propagandi kojom mediji, vlast, različite crkve, nacionalne akademije i kazališta šire netoleranciju i ekstremizam koji vode u novi rat. Neki slični elementi ovoj novoj predstavi viđeni su i tada (posebice veliki ekran koji dominira pozadinom pozornice). Marko Grubić, koji je prvenstveno svojom glazbom ali i kao producent postigao uspjehe u nizu predstava, tada je s Milanom Bogavac bio i koproducent, a sa svojom poznatom grupom Vroom nastupao je i u izvedbi žive glazbe koja je (često i kao kontrapunkt) pratila tekst.

    U Udarnoj vijesti, koja nije toliko usmjerena na scenski spektakl, njih dvoje kao koautori fokusiraju se na način na koji mediji koriste događanje za stvaranje neke svoje stvarnosti u kojoj se njihovi konzumenti osjećaju preplašeno i izgubljeno. U čitavoj predstavi pojavljuje se svega dvoje mladih glumaca – Mina Nikolić i Đorđe Živanović Grgur, koji s mnogo šarma i umijeća razvijaju komičan, ali na određen način i zastrašujući prikaz djelovanja medija na život današnjice u interakciji s brojnim insertima na velikom ekranu iza njih. Te su isječke s mnogo duha, ritma i neočekivanih obrata efektno priredili suradnik na videu Igor Vuković i majstor tona i videa Vukašin Rajić. Uz njihovu pomoć dvoje interpreta, koji suvereno prelaze iz uloge voditelja u likove gledatelja koji najčešće nervozno mijenjaju televizijske kanale ne nalazeći ono što bi ih zadovoljilo, stvaraju kompleksnu predstavu o medijima koja se bitno razlikuje od uobičajenih lamentacija o propagandi ili zaglupljivanju sveprisutnim medijskim porukama koje je nemoguće izbjeći.

    Marko Grubić i Milana Bogavac su s tako malom, ali vrsnom ekipom uspjeli napraviti scensku izvedbu koja i vizualnom atraktivnošću a i složenošću, samosvojnošću i bogatstvom raznih viđenja odabrane teme može fascinirati gledalište. Da bi to postigli, vrlo su studiozno prišli sagledavanju kompleksnosti medija, pa su stručni suradnici Uroš Antić, Milena Dragićević Šešić, Robert Čoban, Jovana Gligorijević, Magda Janjić, Marija Ratković, Antonela Riha, Irena Ristić, Aleksandar Timofejev i Aleksandar Žikić svojim brojem nadmašili one koji su izravno sudjelovali u kazališnom uprizorenju Udarne vijesti.



    Izrazita plodonosnost takvog pristupa mogla se nazrijeti već od efektnog početka u kojem voditelji uvjeravaju publiku kako je suvremeni svijet, zahvaljujući između ostalog i tehnološkom napretku, toliko napredovao da je uspio iskorijeniti većinu zala dosadašnje ljudske povijesti. Međutim, za to vrijeme na ekranu iza njih pojavljuju se video-inserti raznih strahota – od ratova i prirodnih katastrofa do bolesti i gladi. Na kraju tog prizora Mina Nikolić i Đorđe Živanović Grgur, vješto balansirajući između uloge voditelja i sluđenog gledatelja, postavljaju jedno od ključnih pitanja Udarne vijesti – ako je svijet doista pretežno dobar, zašto mediji prikazuju uglavnom loše vijesti, dok su dobre prava rijetkost i gdje je tu prava istina. Autori se niti tu ne odlučuju za pojednostavljen odgovor – prihvaćajući djelomice i tezu da se loše vijesti više prikazuju jer ih prosječna publika, a to će reći i većina gledatelja, više voli gledati od onih dobrih, tako da i mnogi od  nas dijele krivnju za takvo stanje stvari.



    No, komercijalni interes tu lošu naviku potiče vodeći se isključivo vlastitim interesima, pa se zato mediji natječu u pronalaženju što strahotnijih scena. Isti komercijalizam s još više duha i humora predstava otkriva i u većini ostalih programa – od emisija o kuhanju do realityja, a u jednom trenutku govori se i o povijesti u kojoj su glavni mediji komunikacije bile novine i u kojima je također bilo naznaka o tome da su propagandni ili profiterski ciljevi bili iznad istine. A na povratku u suvremenost Udarna vijest pokazuje kako ta relativnost istine, koja ovisi o komercijalnim interesima svakog pojedinog medija, ima ozbiljne posljedice, jer im publika prestaje vjerovati, pa se zbog toga u potrazi za nekom svojom vlastitom istinom okreće društvenim mrežama u kojima se oblikuju grupe prema zajedničkim stavovima. Svaka od njih vjeruje u neku vlastitu istinu bez obzira na to koliko ozbiljni bili dokazi za nju. Iako su takve grupe na društvenim mrežama nastale kao otpor prema postojećim medijima, i one se pretvaraju u novi medij koji spoznaju istine (jer ih ipak nema više različitih ili čak suprotnih) čini još težom a svojim pristalicama manipulira još snažnije i pridonosi razbijanju društva na manje fragmente koji se osim u bijesu eventualnog otpora ne mogu ujediniti u bilo kakav zajednički napor za opće dobro.

    Slojevitost značenja i nijansiranu analizu odabrane tematike Grubić i Bogavac na začudan način, uz glumačko umijeće Mine Nikolić i Đorđa Živanovića Grgura, pretvorili su u žestoku, ali iznimno duhovitu satiru koja sjajno zabavlja publiku. Gledatelji se gotovo ne prestaju smijati, ali ipak ostaju svjesni sve ozbiljnosti problema kojima se bavi Udarna vijest, postajući tako predstavom izuzetne vrijednosti, koje je gostovanje nedvojbeno bilo važan događaj u zagrebačkom kazališnom životu.

    ©Tomislav Kurelec, KAZALIŠTE.hr, 13. rujna 2021.

    Produkcija: Trinidad d.o.o., Novi Sad, Beoart i Kulturni centar Grad, Beograd
    Izvedeno 24. lipnja 2021. u sklopu 12. Ljetnih večeri Teatra Exit


    Autorski projekt Marka Grubića i Milene Bogavac
    Kostimografkinja: Staša Jamušakov
    Oblikovatelj zvuka i videa: Vukašin Rajić
    Suradnik video produkcije: Igor Vuković
    Stručni suradnici: Uroš Antić, Milena Dragičević Šešić, Robert Čoban, Jovana Gligorijević, Magda Janjić, Marija Ratković, Antonela Riha, Irena Ristić, Aleksandar Timofejev, Aleksandar Žikić

    Glume: Mina Nikolić, Đorđe Živadinović Grgur

Piše:

Tomislav
Kurelec