Provokativna i razotkrivajuća studija građanskog mentaliteta
Istarsko narodno kazalište – Gradsko kazalište Pula: Yasmina Reza, Bog Masakra, red. Renata Carola Gatica
-
Predstavom Bog masakra započela je nova sezona Istarskog narodnog kazališta – Gradskog kazališta Pula. Tekst suvremene francuske spisateljice Yasmine Reze u režiji Renate Carole Gatice postavljen je na Maloj sceni i, uz sjajnu glumu, ono je što nosi predstavu.Riječ je o jednostavnoj priči ispričanoj na duhovit način, u kojoj se mogu prepoznati mnogi gledatelji. No, nikako nije riječ o plitkoj priči. Naime, poteže se pitanje tzv. bullyinga, bračnih odnosa, roditeljstva…
No, iako plakat koji najavljuje ovu premijeru prikazuje lubanju i čini se da je riječ o teškoj ili pak mučnoj priči, zapravo se radi o odličnoj drami s elementima komedije koja se bavi brojnim pitanjima koja more današnje roditelje i bračne partnere.
Naslov djela ukazuje na načelo zakona najjačih, prirodnoga zakona koji očuvanje vrste dopušta samo najjačim jedinkama, eliminirajući slabe i bolesne, kako bi se osigurala zdrava i kvalitetna reprodukcija. U tom smislu Bog masakra utjelovljuje primitivne životne nagone, potisnute i odbačene iz naše civilizacije.
Bog masakra provokativna je, razotkrivajuća i cinična studija mentaliteta „europskoga građanina“ na početku 21. stoljeća. Benigan susret dva ni po čemu neobična i ni po čemu drugačija pariška para, pripadnika onoga što volimo nazivati višom srednjom klasom, pod Rezinim skalpelom pretvara se u seciranje prividno skladnih obiteljskih odnosa, naoko postojanih društvenih uvjetovanosti i uvriježenosti, krhkog morala i lažne političke korektnosti, ukratko života kakvog Europa danas živi, odnosno kakvog se pretvara da živi.
Gatica je predstavu smjestila u Zagreb, a iako je jedan bračni par istospolan, to nije ono što se tematizira u priči. I oni, kao i drugi par, imaju bračne probleme s kojima se nose više ili manje uspješno, a svima im je zajednička ljubav i briga za djecu.
Naime, oni se nalaze zbog incidenta koji se zbio među njihovom djecom i pokušavaju izgladiti stvar na civiliziran način, razumno, strpljivo i logično. Međutim, nema tu razuma kada svatko štiti svoje dijete, svatko ima svoju stranu priče, a i među supružnicima su česte nesuglasice i nerazumijevanje. To dovodi do niza komičnih dijaloga, duhovitih izjava i nepredviđenih situacija.Redateljica gradi priču tako da su likovi isprva uglađeni, ljubazni i vrlo razumni no u određenom trenutku više naprosto ne mogu biti suzdržani i otpuštaju sve kočnice te više na mare za to kakvi će ispasti, te pokazuju svoje pravo lice i bez zadrške iznose sve što ih tišti.
Posebno se tu ističe lik kojeg igra sjajna Nika Ivančić koja doživljava svojevrsni živčani slom i ponukana alkoholom više ne može trpjeti suprugovo razgovaranje na mobitel i praviti se da se slaže s njim i drugim bračnim parom te prestaje s bilo kakvom uglađenosti s kojom je isprva nastupala. I muški je dio ekipe – Luka Mihovilović, Dean Krivačić i Darko Japelj, koji je i dramaturški savjetnik na predstavi, dao obol ovoj priči; svi su izvrsni u svojim ulogama, vrlo uigrani i spontani.
Bog masakra donosi punih 90 minuta zabavne predstave koja zbog dinamike i brzih replika proleti u trenu. Iako isprva radnja teče polako, pred kraj postaje sve dinamičnija i još duhovitija. Vrlo jednostavnu ali upečatljivu scenografiju potpisuje mlada Paola Lugarić, njome prevladava zelena boja svih nijansi, a i glumci su, dosjetljivo, odjeveni u zelene tonove, što stvara svojevrsni sklad na sceni u suprotnosti s nemirom u i među likovima.Gatica je ovom predstavom donijela nešto novo i osvježavajuće u pulski INK, što su dokazali i gledatelji koji su s oduševljenjem popratili Boga masakra.
© Paola Albertini, KAZALIŠTE.hr, 27. listopada 2021.
Autorica: Yasmina Reza
Redateljica: Renata Carola Gatica
Premijera: 22. listopada 2021.
Dramaturški savjetnik: Darko Japelj
Scenografkinja: Paola Lugarić
Kostimografkinja: Sandra Dekanić
Oblikovatelj svjetla: Dario Družeta
Glume: Darko Japelj, Luka Mihovilović, Nika Ivančić, Dean Krivačić
Piše:
Albertini