Kompaktan i dinamičan prikaz promjene odnosa moći
Hrvatsko narodno kazalište Zadar: Jordi Galceran, Kredit, red. Nenni Delmestre
-
Ovaj tekst o predstavi Kredit španjolskog autora Jordia Galcerana pisan je kao osvrt na izvedbu od 22. veljače. Premijerno je predstava izvedena u zadarskom Hrvatskom narodnom kazalištu na samom kraju prošle godine, 29. prosinca. Tekst je prvi put postavljen u Barceloni 2013. godine, obarajući sve rekorde gledanosti, a do danas je preveden na osam jezika i postavljen u deset država. Autor teksta je majstor u obradi svakodnevnih tema i gotovo banalnih situacija koje pretvara u napeti, i u prvom redu duhoviti triler. Upravo za Kredit Galceran je dobio prestižnu španjolsku Nagradu Ceres. Splitska redateljica Nenni Delmestre se u par navrata bavila ovim piscem i do sada je izuzetno uspješno režirala u Sloveniji i Italiji predstave Gronholm metoda i Budundanga. Po treći put prihvaća se popularnog i omiljenog autora i prevodi i postavlja Kredit u zadarskom kazalištu s glumcima Alenom Liverićem i Davorom Jureškom.Predstava je vrlo kompaktna i dinamična te u snažnom tempu vodi gledatelja iz situacije u situaciju koja je posljedica najavljene promjene, ali ne na način kako bi se očekivalo.
U svijetu birokracije i novca, gdje riječ ne znači ništa a jedino je što mali čovjek posjeduje, gospodin bez posla i nekretnina, nelikvidni Antonio (Davor Jureško), traži kredit od samouvjerenog i po svemu sudeći sposobnog bankara kojeg igra Alen Liverić, nagovarajući ga da bar jednom u životu napravi nešto iz povjerenja i preporuči ga nadređenima za kredit za koji – što i sam zna, nema niti jedan uvjet i koji mu banka ne može ni uz najbolju volju dati. Nagovaranje je dirljivo, publika suosjeća i sažaljeva potencijalnog klijenta, no tada nastaje iznenadni obrat kada nelikvidni tražitelj kredita započinje svoj proces ucjene koji se razvija i proteže sve do kraja predstave.
Naime, ako ne dobije kredit, „kresnut će mu ženu“, čiju je sliku vidio na radnom stolu bankara. Samouvjeren u svoju privlačnost koju žene intuicijom detektiraju, Antonio od početnog gubitnika preuzima funkciju moći i upravlja događanjima do konačnog raspleta. Analiza braka i bračnih odnosa iznosi na površinu duboko nepoznavanje partnera i bračne nesuglasice koje izbijaju sve više i vode privatni život sposobnog menadžera u bračnu katastrofu koja kulminira rastavom i vezivanjem do nedavno pouzdane i poželjne žene za, ne kako se očekivalo Antonija, nego za autsajdera brata.
Na početku predstave, bankarski menadžer je jedini koji posjeduje obitelj, novac, kreditnu sposobnost, no prema kraju dvoje gubitnika jačaju i zamjenjuju početne uloge: Antonio je dobio trostruki kredit, brat se ubacio na bankarevo mjesto, u njegovu kuću njegovoj ženi i djeci, a sposoban poslovni čovjek gubi stan, obitelj, a i radno mjesto mu je upitno zbog neutemeljenih poslovnih odluka. Majstor zapleta Jordi Garcelan vodi radnju duhovito i s lakoćom, a redateljica Delmestre drži publiku budnom napetošću na sceni kroz odnos dvaju suprotstavljenih likova i scenskim zbivanjima koji su većinom naracija minulih događanja i prepričavanje planova za rješenje trenutne situacije.
Taman kada se pomisli da predstava zapada u rutinu, iznosi se nova ideja koja u funkciji rješenja dodatno zakomplicira situaciju (npr. Antonio treba kresnuti ženu u dva slučaja: kad ucjenjuje da bi dobio kredit i u situaciji kad je žena već otišla pa je treba vratiti na način da uvidi, nakon što je kresne, koliko joj je muž bio dobar). Gradacija jačanja jednog karaktera na sceni ide paralelno sa slabljenjem drugog i kako se omjeri izmjenjuju, dominacija se vrlo suptilno transformira kroz promjene odnosa moći.
Uz dva glavna oživljena lika, nenametljivo i gotovo nevidljivo je prisutan pri dnu pozornice klavijaturist Ivan Ivić, koji ima dvije funkcije: stvara ambijentalnu glazbu i glas je bankarevog propalog i razvedenog brata muzičara. Razgovori preko mobitela, kada čujemo Liverićev glas na sceni i odgovor glasovira u pozadini, zabavni su i domišljati, također i svima savršeno jasni.
Repertoar HNK Zadar orijentira se većinom prema komedijama, pa je izbor drame autora Jordia Galcerana – popularno nazvanog kralj blagajne, nastavak poznatog i zacrtanog smjera, no ovo zrelo i promišljeno ostvarenje zasigurno će vratiti publiku koja se nakon dvije godine djelomične prisilne apstinencije zaželjela dobre predstave.
© Sanja Petrovski, KAZALIŠTE.hr, 25. veljače 2022.Autor: Jordi Galceran
Redateljica: Nenni Delmestre
Premijera: 29. prosinca 2021.
Prevoditeljica: Nenni Delmestre
Scenografkinja: Lina Vengoechea
Kostimografkinja: Lina Vengoechea
Oblikovatelj svjetla: Branimir Bokan
Inspicijent: Mimi Zadarski
Fotograf predstave: Željko KaravidaGlume: Davor Jureško (Antonio), Alen Liverić (menadžer), Ivan Ivić (pijanist)
Piše:
Petrovski