Zabavni izlet iz konvencija
Kazalište Moruzgva, Zagreb: Ivica Ivanišević i Marina Vujčić, Tvorničke postavke, red. Ksenija Marinković
-
Nova predstava Kazališta Moruzgva Tvorničke postavke posebnu je pozornost privukla i kao prva režija cijenjene glumice Ksenije Marinković. Nakon tumačenja niza izvanrednih, najčešće kompleksnih dramskih uloga, za redateljski debi odlučila se za komediju u teatru u kojem je i sama uživala u igranju komedija i u oduševljenoj reakciji publike u raznim dijelovima Hrvatske, jer Moruzgva često putuje i dolazi čak i onoj publici koja rijetko ima mogućnosti vidjeti kazališnu predstavu. U stvaranje ovog projekta uključili su se ljudi koji se međusobno dobro poznaju, a često su zajedno uživali stvarajući u Moruzgvi ili gledajući njene predstave.
Zato i u izvedbi Tvorničkih postavki gledatelju zadovoljstvo pruža očito veselje svih njenih tvoraca koji su na zabavan način oživjeli tekst Marine Vujčić i Ivice Ivaniševića o naglim promjenama u odnosu dva para susjeda nakon useljenja mlađih od njih. Starosjedioci su Zagrepčani, intelektualci usredotočeni na ozbiljne teme, tako da i seks drže nevažnim u usporedbi sa znanstvenim radom u nastojanju da budu što bolji u svom poslu. Doduše Dagmar, sveučilišna profesorica antropologije, ponekad poželi obnoviti bliskost koju je nekada doživljavala sa suprugom, ali i tada se mora prikloniti njegovom mišljenju kako su osjećaji i vođenje ljubavi nevažni u usporedbi s duhovnim uzdizanjem, koje im nakon napornog posla oduzima gotovo sve slobodno vrijeme.
Ana Begić Tahiri briljira u ulozi supruge, nijansirano i s pravom mjerom humora vrhunski oblikujući prijelaze iz raspoloženja ozbiljne znanstvenice u ženu koja ima i privatnih želja i potreba. To se postupno sve više otkriva u kontaktu s novim, privlačnim susjedom. Amar Bukvić u ulozi Krešimira, uglednog otorinolaringologa koji se sve više i ozbiljnije posvećuje svojoj kandidaturi za predsjednika republike, vrlo je uvjerljiv u portretiranju tipičnog našeg samozaljubljenog političara, ali u trenucima kada ga mlada, atraktivna susjeda na njegovo zadovoljstvo zavodi, ipak ne uspijeva pokazati toliko žara i strasti koliko tekst i te situacije zahtijevaju, iako ipak i ta njegova nemogućnost da potpuno izađe iz svoje narcisoidne veličine također izaziva smijeh.
Dolazak mladih Dalmatinaca koji se probijaju na estradnoj sceni u stan iznad njihovog narušava taj prilično sterilan način života ovih uglednih stanara, a posebno im smeta dugotrajni žestoki seks u kasne sate koji im narušava san izazivajući gnjev (posebice Krešimirov). To ih navodi da o tim mladima ponavljaju stereotipe o njihovoj generaciji – zanima ih samo zabava i užitak, a da bi tako živjeli pokušat će naći bilo koji izvor prihoda osim poštenog i napornog rada. Prva, i to vrlo bučna pojava tih mladih koji nastoje uspjeti na estradi, kao da potkrepljuje takve ocjene. Međutim, svi uvriježeni stavovi brzo se mijenjaju kada se susjedi upoznaju, jer je djevojku umjetničkog imena Deziderata De izdalo grlo, pa se odlučila obratiti vrlo cijenjenom specijalistu za takve bolesti koji živi u stanu ispod.
Iva Jerković gradi ulogu od tipske ljepotice koja atraktivnim izgledom želi na lak način uspjeti u životu, da bi vrlo dojmljivu i kompleksnu glumačku interpretaciju ostvarila postupnim otkrivanjem kako je svijest o podčinjenosti (posebice lijepe) žene navodi da s mnogo inventivnosti i inteligencije koristi svoj izgled kako bi izborila respektabilno mjesto u našoj konzervativnoj današnjici i to ne samo u pustolovini s uglednim liječnikom (a možda i predsjednikom) nego i sa svojim partnerom, koji pod pseudonimom Angelo Biondi počinje stjecati popularnost. Ivan Čuić s mnogo energije i šarma stvara lik neobrazovanog mladića koji priznaje da nikada nije pročitao knjigu, ali se uspijeva ne samo fizičkom privlačnošću nego još više pronicavošću i pametnim korištenjem životnog iskustva nametnuti kao dominantna ličnost koja zdravorazumskim razmatranjem dolazi do zaključaka koji nadmašuju one koje na temelju teoretskog znanja iznose intelektualci. Unatoč tome, njegov odnos prema partnerici Deziderati De opterećen je patrijarhalnošću sredine iz koje dolazi. Premda joj govori kako radi na njenom profesionalnom usponu, zapravo ga (čega je i ona svjesna) sabotira ne bi li od nje napravio ženu koja će se brinuti za njega i kuću.
Tekst Marine Vujčić i Ivice Ivaniševića ipak manje nego što se prema najavama očekivalo govori o generacijskim razlikama i neusklađenosti mentaliteta u Zagrepčana i Dalmatinaca, obrazovnim i kulturološki nespojivostima, pa i o nekim većim problemima koje bi te razlike mogle inicirati, jer sve sukobe koji iz toga mogu proizaći ne tretira kao povod za društvenu satiru nego pomirljivo pristajanje na tradicionalističke konvencije koje velik dio naših žitelja drži normalnim ili prirodnim. Jedini malo jači otklon od takvog tradicionalizma jest seksualna izmjena partnera, koja prvenstveno cilja na privlačenje široke publike, bez ikakvog nastojanja da kritički progovori o suvremenim bračnim odnosima, jer taj izlet izvan vladajućih normi vrlo brzo završava i to kao dokaz da su konvencionalni odnosi mnogo bolji. Zato sve moguće teme o kojima se govorilo prije premijere ostaju u pozadini nastojanja da se privuče što više publike, a to je shvatljivo za kazalište koje u velikoj mjeri ovisi o brojnosti gledatelja.
Ipak, da se to radi na način popularnih medija – prikazom privatnih života njima najatraktivnijih estradnih zvijezda i političara, pojednostavljenje je koje ipak ne doseže uobičajenu razinu Marine Vujčić i Ivice Ivaniševića. Oni su ipak svoje sposobnosti pokazali stvorivši i u takvim pojednostavljenim uvjetima složene ličnosti glavnih lica, što je glumcima omogućilo stvaranje atraktivnih uloga i njihovo stapanje u radost zajedničkog stvaranja vesele predstave koja je uspjela to veselje prenijeti i zadovoljnim gledateljima.
©Tomislav Kurelec, KAZALIŠTE.hr, 26. listopada 2022.
Piše:

Kurelec