Premijere u Zagrebu

  • Mudrost u sjeni

    Satiričko kazalište Kerempuh, Zagreb: Janusz Głowacki, Fortinbras se napio, red. Vjeran Zuppa

    Piše: Tomislav Kurelec
    Nakon gledanja predstave čini se da redatelj ni glumce ni gledatelje ne drži sposobnima da prate teatarske i ine mudrosti koje je stekao u proteklih sedam desetljeća. A ako je tako možda bi ipak bilo bolje da i on i njegova razmišljanja ostanu i dalje u sjeni i eventualno iz te sjene pomognu stvaranje uspjelijih predstava ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kroki za glumačko poigravanje

    Teatar &TD: Natalija Manojlović, Slučaj &TD, red. Natalija Manojlović

    Piše: Tomislav Kurelec
    Slučaj &TD pokazao je da Natalija Manojlović nedvojbeno ima talenta i za dramsko kazalište, ali da je ovaj put ipak ostala u okvirima zabavnog krokija koji je vrlo dobrom ansamblu omogućio da s uživanjem i efektno odigra situacije koje ih barem povremeno muče u njihovu profesionalnom radu
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Trijumf glumca

    Zagrebačko kazalište mladih: Jan Fabre, Car neuspjeha, red. Jan Fabre

    Piše: Tomislav Kurelec
    Za tumača jedine uloge Franu Maškovića zadatak zadržavanja pune gledateljske pozornosti na otuđenom liku nije bilo nimalo jednostavno, no upravo je njegova izvanredna interpretacija iznimno velikog raspona i silne scenske energije kojom je lakoćom prelazio iz jedne u drugu krajnost omogućila gledateljsko uživanje u predstavi
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Čekajući redatelja

    Zagrebačko kazalište mladih: Ivor Martinić, Moj sin samo malo sporije hoda, red. Janusz Kica

    Piše: Matko Botić
    Moj sin samo malo sporije hoda u Zekaemu ispunio je svoju primarnu zadaću – novi tekst jednog od najtalentiranijih hrvatskih dramatičara predstavljen je u odmjerenoj i nenametljivoj režiji Janusza Kice, uz svesrdnu pomoć zainteresiranog ansambla trenutno najzanimljivijeg zagrebačkog repertoarnog kazališta
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Efektan sudar svjetova

    Kazališna družina Glumci u Zagvozdu i Satiričko kazalište Kerempuh, Zagreb: Dušan Kovačević, Profesionalac, red. Bogdan Diklić

    Piše: Tomislav Kurelec
    Danko Ljuština i Vedran Mlikota, stvarajući i glumački i smisaono bogate obrate koji ruše sve moguće predrasude i crno-bijele odnose i navode gledatelja da nakon slijeganja oduševljenja izvedbom sam pokuša ostvariti vlastiti odnos prema slojevima značenja koje je Profesionalac atraktivno uobličio na sceni
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Povratak počecima kazališta

    Teatar Rugantino, Zagreb: Jordan Cvetanović, Ispovjedaonica (Terapija), red. Maja Šimić

    Piše: Tomislav Kurelec
    Redateljičina je zasluga za uspjeh ove prvenstveno glumačke predstave prije svega u pronalaženju pravog ritma izvedbe i precizno odvagnutih intenziteta u odnosima interpretacija koje najčešće teku paralelno, ali je način njihovog ispreplitanje vrlo bitan u konačnom emocionalnom dodiru s gledateljima ...pročitajte cijeli tekst...
  • Slatko je umrijeti, gorko umirati

    Glumačka družina Histrion, Zagreb: Miro Međimorec, Hrvatska Antigona, red. Zoran Mužić, premijera 5. studenog 2011.

    Piše: Želimir Ciglar
    Mužićev je izbor glumaca bez prigovora. Nela Kocsis nije svoju ulogu patetično razapinjala, nego ju je zgusnula u nekoliko tihih i potmulih jecaja. Njena je Antigona bačena pred noge Oca (Vlatko Dulić) koji je se odriče, sluđenog muža (Mladen Vulić) i Policijskog istražitelja (Aleksandar Bogdanović) koji samo obavlja svoju dužnost
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kako uprizoriti klasika

    Satiričko kazalište Kerempuh, Zagreb: Nikolaj Vasiljevič Gogolj, Mrtve duše, red. Dražen Ferenčina, premijera 21. listopada 2011.

    Piše: Želimir Ciglar
    Hrvoje Kečkeš pokazao je virtuoznost, sitan i precizan kontakt s partnerima, bio je pažljiv slušatelj, pozoran gledatelj svojim protagonistima, bio je i dijaboličan u scenama u kojima je to bilo nužno. Njegov Čičikov je upravo arhetipski glumac, licemjer koji svakome kaže ono što taj želi čuti, a Kečkeš mu je dao ljudsko obličje
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Rijetki trenuci živosti

    Zagrebačko kazalište mladih: Goran Ferčec, Pismo Heineru Mülleru, red. Bojan Đorđev

    Piše: Gordana Ostović
    Za Gorana Ferčeca pisanje je vrsta aktivizma ali ovdje je ostao samo na razini teksta simbolički uključen u predstavu, dok je sama izvedba, usprkos vrlo koncentriranim i sugestivnim glumcima, vrlo rezervirana i ne dotiče publiku. Poneka afektivnost probija kroz izravno obraćenje publici, među koju glumci sjedaju, ali to su tek rijetki trenuci živosti ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ljekovita i jezovita zabava

    Teatar Gavran, Zagreb: Miro Gavran, Pacijent doktora Freuda, red. Robert Raponja, premijera 21. listopada 2011.

    Piše: Želimir Ciglar
    Raponja je od glumaca tražio snažnu i grotesknu igru, dakle u glumačkom nadigravanju znatan odmak od onoga što se očekuje od Feydeauova teatra. Groteska, stilizacija, poigravanje, pretjerivanje u znakovima i gomilanje glumačkih znakova, sve je to prigoda da glumac komentira situaciju i lik s kojim ima posla
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Stari trikovi i preskupo vino

    Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Lav Nikolajevič Tolstoj, Rat i mir, red. Tomaž Pandur

    Piše: Matko Botić
    Sve je bilo spremno da Pandur ponovo začara široki dijapazon kazališnih zaljubljenika, no nakon četiri sata predstave nemoguće je ne vidjeti da nije smislio ništa bolje od podgrijavanja polupokvarenih redateljskih finti u skupom dekoru, u želji da što prije protrči kroz ogromnu količinu radnje koja puno priča, a malo toga kaže
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Jednodimenzionalnost interpretacija

    Gradsko dramsko kazalište Gavella, Zagreb, Marin Držić: Dundo Maroje, red. Marco Sciaccaluga

    Piše: Tomislav Kurelec
    Pomet je u ovoj predstavi uglavnom sveden na neosjetljivog intriganta što je manje problem njegova interpreta Franje Dijaka, a mnogo više redateljske koncepcije Marca Sciaccaluge, koji je najavljivao kako drži da klasične komade ne treba osuvremenjivati niti u njihovoj inscenaciji težiti naglašenijem redateljskom autorskom pristupu
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Karikaturalna satira

    26. Zagrebačko histrionsko ljeto, Glumačka družina Histrion: Nino Škrabe, Idu svati, mlade ni, red. Georgij Paro

    Piše: Tomislav Kurelec
    Predstava je svoje najuspjelije trenutke dosezala interpretacijom Sunčane Zelenike koja je imala precizan osjećaj za tajming, a uz to je i djelovala potpuno vjerodostojno kao seljanka pritisnuta svakodnevnim brigama. Ona je pritom nekadašnju Bučovu ljubav igrala potpuno ozbiljno, a komika je proizlazila iz situacija u kojima se njen lik našao ...pročitajte cijeli tekst...
  • Dok se muškarci igraju rata...

    Teatar &TD, Zagreb: Renata Carola Gatica / Natalija Manojlović, Šarengrad, red. Renata Carola Gatica

    Piše: Igor Tretinjak
    Šarengrad zanimljivo promišlja o drugoj strani ratne medalje, onoj ženskoj, koja od nedefinirane stvarnosti bježi u strogo definiran svijet nestvarnih sapunica. Druga, izvedbena, strana šarengradske medalje nažalost ne uspijeva iskoristiti sve mogućnosti odlične ideje koja nije obogaćena scenskim oživotvorenjem, nego samo prenijeta na scenu ...pročitajte cijeli tekst...
  • Originalni komični obrati

    Zagrebačko gradsko kazalište Komedija: Christopher Durang, Terapija, terapija, red. Damir Lončar

    Piše: Tomislav Kurelec
    Ni Durangov tekst ni Lončareva režija čvrsto oslonjena na glumački ansambl u kojem briljira Dubravka Ostojić ne iscrpljuju se u jednoznačnosti. Pružajući komično izvitoperene situacije iz vremena nastanka komada pokazuju da nam one nisu tako daleke kao što se u prvi mah čini. Terapija, terapija je omogućila je dobru zabavu gledatelja ...pročitajte cijeli tekst...
  • Monotonija nedovoljne osmišljenosti

    Teatar &TD, Zagreb: Marguerite Duras, Joseph, red. Ivica Buljan

    Piše: Igor Tretinjak
    Iako početna ideja o scenskom izgovaranju književnog teksta, odnosno povratku na nulti stupanj čitanja, zvuči vrlo izazovno, površna i nedovoljno promišljena realizacija smjestila je projekt Joseph bliže monološkim nastupima na LiDraNu, nego predstavi u profesionalnom kazalištu. Nažalost, budući da je projekt mogao ponuditi znatno više
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Tek scenski pročitana lektira

    Kazalište slijepih i slabovidnih Novi život, Zagreb: Jean-Baptiste Poquelin Molière, Škrtac, red. Maja Šimić

    Piše: Igor Tretinjak
    Vjerujući previše samom Molièreu, redateljica Maja Šimić odlučila je na scenu gotovo školski prenijeti originalni tekst. Škrtac Kazališta Novi život zadovoljit će prvenstveno učenike koji u gledanju lektira vide lakši put do upoznavanja s propisanim joj književnim klasicima, dok gledatelji koji su se već susreli s tekstom neće dobiti koliko su mogli ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kazalište – to sam ja

    Teatar &TD, Zagreb: Oliver Frljić, Mrzim istinu, red. Oliver Frljić

    Piše: Tomislav Kurelec
    Suvereno se kao autor krećući na nekoliko razina scenske zbilje Frljić, stvara kompleksnu predstavu u kojoj su i modernističke težnje i nasilje duboko opravdani, a slojevitost značenja ostavlja mogućnost publici, koja je duboko emocionalno uvučena u gusto tkanje predstave, da sama u viđenome pronalazi vlastita tumačenja ...pročitajte cijeli tekst...
  • Osjetljivom granicom

    Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Miroslav Krleža, Gospoda Glembajevi, red. Vito Taufer

    Piše: Marija Grgičević
    U svojem nastojanju da približi vrijeme drame vremenu publike, predstava sve do stanovita zastoja i napadne nedoumice u finalu ipak ostaje riječju i duhom posve vjerna autoru. Štoviše, ona na stanovit način rehabilitira već pokoljenjima uvelike uvažavano ali ne baš voljeno djelo, jer ga ponovno čini iznimno privlačnim za publiku
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Vrhunski suvremeni kabare

    Teatar &TD, Zagreb: Rona Žulj, Lijepa naša, red. Miran Kurspahić

    Piše: Tomislav Kurelec
    Posebno treba istaknuti visoke domete režije Mirana Kurspahića koji uspjeva puna dva sata držati punu pozornost gledatelja zahvaljujući brzom ritmu i uklapanju raznovrsnih scenskih, glazbenih i video efekata u čvrstu cjelinu koja svojom originalnošću nedvojbeno ima dodirnih točaka s nekim suvremenim modernističkim tendencijama ...pročitajte cijeli tekst...
  • Mnogostrukost izgubljenih identiteta

    Teatar &TD, Zagreb: Rona Žulj, Hommage I, red. Rona Žulj

    Piše: Tomislav Kurelec
    Umnažanje identiteta protagonistice nije pokazalo dublje promišljanje autorice o položaju žene u svijetu i(li) glumice u kazalištu, a nije bilo previše poticajno ni za potpunu realizaciju glumačkog umijeća Petre Dugandžić te Hommage I ipak ostaje tek zanimljiv pokušaj, ali ne i puno ostvarenje posebnog modernističkog puta Rone Žulj
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Besprijekoran vodvilj

    Gradsko dramsko kazalište Gavella, Nikolaj Vasiljevič Gogolj, Ženidba, red. Mateja Koležnik

    Piše: Marija Grgičević
    Jelena Miholjević kao Fjokla izvrsno se snalazi i u zadanom tipu komike i nenametljivo pokreće igru. Dijana Vidušin (Agafja) čini izvrstan par s Arinom Dubravke Miletić. Sve uloge prosaca  ostvarene su brzopoteznim efikasnim krakterizacijama, a Boris Buzančić kao Ževakin neodoljivim šarmom tragikomike dodaje neophodnu notu melankolije ...pročitajte cijeli tekst...
  • Svijet budućnosti je pozornica

    Teatar &TD, Zagreb: Irena Čurik, Sutra, sutra, red. Irena Čurik

    Piše: Igor Tretinjak
    Sutra, sutra pruža zanimljivu viziju sutrašnjice kao virtualne kazališne igre, koja je nažalost zapela u nepročišćenoj scenskoj igri. No, nije pala, nego, usprkos ritmičkim crnim točkama i dramaturškim praznim hodovima, nudi dobre epizode i glumačke role na odlično oblikovanoj sceni. Uz dodatna kraćenja i dinamiziranja, predstava bi dobila na ritmu i kompaktnosti ...pročitajte cijeli tekst...
  • U nesigurnim vremenima

    Satiričko kazalište Kerempuh, Zagreb: Hristo Bojčev, Bolnica na kraju grada, red. Saša Broz

    Piše: Gordana Ostović
    Prostor bolnice izvrnut je, apsurdan svijet pun egzistencijalnih strahova pa i paranoja, no režija Saše Broz u njega je diskretno upisala neku bajkovitost i nadrealnost koja na određenim dijelovima sumanutih psihoza djeluje smirujuće. Dijagnoza je ove predstave: pametan tekst, neagresivna režija i glumačka igra koja ne ide na prvu loptu
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Nosi ih teatralnost

    Gradsko dramsko kazalište Gavella, Zagreb: Elvis Bošnjak, Nosi nas rijeka, red. Krešimir Dolenčić

    Piše: Marija Grgičević
    Svi glumci u svojim traženjima daju rezultate dostojne poštovanja. Među najizražajnijima su bizarni zaručnici Anja Šovagović Despot koja u ulozi Seke sugestivno utjelovljuje bolnu oporost odricanja, i Siniša Ružić koji kao Mladen ostvaruje najdobrodušniji, gledateljima najbliži lik predstave, pun djetinje razigranosti i svježine, a bez ičega suvišnog ...pročitajte cijeli tekst...
  • Prekogrobna pobuna protiv metafizičkoga nasilja

    Zagrebačko kazalište mladih: Sarah Kane, Fedrina ljubav, red. Božidar Violić

    Piše: Viktoria Franić Tomić
    Violićeva režija Fedrine ljubavi stala je u obranu svih literarnih psovača od Sare Kane pa do našeg Janka Polića Kamova i revitalizirala njegovu testamentarnu poruku: „Ako propovijedam nemoral, do toga sam došao sto puta moralnije od svih onih koji propovijedaju moral.“ Ova predstava ide u red najdubljih i najsloženijih duhovnih iskustava ...pročitajte cijeli tekst...
  • Strankinja u postelji

    Teatar &TD, Zagreb: Euripid, Medeja, red. Marina Petković Liker

    Piše: Marija Grgičević
    S Marijom Škaričić i Markom Makovičićem, iznenađujuće zrelim mladim protagonistima, uz uvijek najpouzdaniju Anu Karić koja sjedi u pozadini na mjestu dodijeljenu narativno komentatorskim funkcijama, živom dinamikom izmjene prizora u nepogrešivu ritmu i homogenoj slikovitosti mladi su kazalištarci uspjeli osvojiti i zadržati pozornost publike ...pročitajte cijeli tekst...
  • Dobar Đuka i jeftin marketinški trik

    GD Histrion: Ivan Kozarac, Duško Valentić, Miroslav Škoro, Najbolje godine, autor koncepta Duško Valentić

    Piše: Igor Tretinjak
    Valentić se uspješno kretao između živog pripovijedanja i emocionalnog podrhtavanja, koje je prvenstveno izražavao fizičkim slojem glume: ekspresivnim izrazom lica, suzama, bijesom, ljutnjom i patnjom. Kroz cijelu predstavu bio je dosljedan melodioznosti pjevne i mekane slavonske štokavice, kojom je ipak pomalo utišao čvrstoću i snagu Đuke Begovića ...pročitajte cijeli tekst...
  • Protagonistica veća od predstave

    Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu u suradnji s Hrvatskim domom, Vukovar: Lada Kaštelan, Adagio, red. Marina Petković Liker

    Piše: Tomislav Kurelec
    To što tumači različitih likova u predstavi imaju i vrlo različite načine glume možda unatoč različitim dometima ne bi bio prevelik nedostatak da ih je redateljica Marina Petrović Liker uspjela inkorporirati u čvrstu i skladnu cjelinu koja bi osmišljeno uobličila odnos između protagonista ukorijenjenih u svakodnevicu i teatraliziranosti prostora igre
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Radost igranja na pozornici

    Satiričko kazalište Kerempuh, Zagreb: René Bitorajac / Tarik Filipović / Zoran Lazić, Spektakluk, red. René Bitorajac / Tarik Filipović

    Piše: Tomislav Kurelec
    Bitorajac i Filipović i kao interpretatori i kao redatelji uspijevaju nametnuti brz ritam scenskih atrakcija, a scenografski okvir potpuno je primjeren za tu modernu verziju kabarea, predstavu koja je izuzetno zabavila publiku, a očito donijela radost igranja i samim interpretatorima koji su to svoje zadovoljstvo na najbolji način podijelili s gledateljima ...pročitajte cijeli tekst...
  • Dar koji ne stari

    Kazalište Svarog, Zagreb: Miljenko Muršić, Čakovečki geodeti, red. Dubravko Sidor

    Piše: Marija Grgičević
    Sva trojica izvođača, Dubravko Sidor, Tomislav Svetić i Jan Janković, nakon što su u mladosti bili uspješni glumci, stjecajem okolnosti proveli su radni vijek na neglumačkim poslovima te ovom predstavom prepunom radosti igre samima sebi i publici kao neisluženi veterani pokazuju da je gluma poziv i dar koji, kao ni duša, ne stari ...pročitajte cijeli tekst...
  • Dobra pitanja i površan teatar

    Zagrebačko kazalište mladih: Mauzer (nadahnuto Grobnicom za Borisa Davidoviča Danila Kiša i Mauzerom Heinera Müllera), red. Borut Šeparović

    Piše: Matko Botić
    Mauzer dobro osmišlja pitanja, ali se ne trudi iz njih stvoriti teatar, nego ih pušta da poput dobro odabranih knjiških citata tek ovlaš dodiruju pažnju gledatelja, čije je aktivno sudjelovanje u predstavi ostalo na razini površnog trika. Navučeni i preko volje izgovoreni privatni ekskursi Zekaemovih profesionalaca u Mauzeru zvučali su papirnato i monotono ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ljubav ubija

    Akademija dramske umjetnosti, Zagreb, i Kazalište na Pešćenici – KNAP, Zagreb: Antun Šoljan, Romanca o tri ljubavi, red. Boris Svrtan

    Piše: Igor Tretinjak
    Romanca o tri ljubavi zanimljiva je predstava kojom se profesionalnom kazalištu predstavilo četvero mladih, djelomično iskusnih i svakako zanimljivih glumaca koji, svaki na svoj način, posjeduju scenski šarm, ali i izvedbene slabosti na kojima trebaju naglašenije raditi kako bi se oblikovali kao kvalitetni glumci ...pročitajte cijeli tekst...
  • Privid satire

    Zagrebačko gradsko kazalište Komedija: Antony Jay – Jonathan Lynn, Da, ministre, red. Zoran Mužić

    Piše: Tomislav Kurelec
    Tekst i Mužićeva režija radnjom i likovima koriste se samo poput ilustracije karikaturalne slike politike. Mila Elegović tumači ministricu kao jednu od niza svojih scenskih naivki nimalo ne vodeći računa o tome da naivnost u politici ipak ima svoje posebnosti. Predstava Da, ministre bila je tek žalosno prisjećanje kako je politička satira nešto drugo ...pročitajte cijeli tekst...
  • Svijet gubitnika

    Kazalište na Pešćenici – KNAP, Zagreb: Borivoj Radaković, Amateri, red. Petar Veček

    Piše: Tomislav Kurelec
    Veček je svojom redateljskom vizijom omogućio glumcima da iskažu svo svoje umijeće kako bi likovima koji su tekstovno na granici efektne karikature dali puninu. A glumci su to izvanredno iskoristili. Najkompleksnija je uloga Grge u kojoj je Goran Grgić pokazao neka svojstva svog glumačkog talenta koja dosad nisu toliko dolazila do izražaja ...pročitajte cijeli tekst...
  • Pokušaj pučkog teatra

    Epilog Teatar, Zagreb: Aldo De Benedetti, Crvene ruže, red. Ivana Peroš

    Piše: Tomislav Kurelec
    De Benedettijev tekst vješto je napisan, ali i po složenosti zapleta i po umijeću oblikovanja likova znatno zaostaje za vrhunskim vodviljima Labichea ili Feydeaua na koje u pojedinim trenucima podsjeća. Usto je toliko određen vremenom u kojem je napisan da prebačen u današnju Hrvatsku ne može djelovati ni provokativno ni uvjerljivo
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Predugi i površni igrokaz bez ritma i fokusa

    Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Ivica Boban, Zagorka, red. Ivica Boban

    Piše: Matko Botić
    Zagorka ni u jednom trenutku ne uspijeva postati punokrvnim kazališnim događajem, jer je ogromna količina informacija površno izbrbljanih pred publikom potpuno otklonila ikakvu mogućnost da se Zagorkin život uvjerljivo zaogrne teatrom. Gošća Daria Lorenci Flatz dala je sve od sebe no ni to nije moglo pomoći predstavi
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Znaci estetske skleroze

    Gradsko dramsko kazalište Gavella, Zagreb: Miroslav Krleža, Leda, red. Boris Svrtan

    Piše: Matko Botić
    Da bi Krležina rečenica na sceni zasjala u punom sjaju, osim silne, već u replike upisane pameti, potrebna je i nemala količina redateljske hrabrosti i mašte koja će tu verbalnu ekvilibristiku u punom smislu te riječi oteti literaturi. U cijelosti, stječe se dojam kako je predstava više vješta ilustracija, negoli  istinska teatarska kreacija
    ...pročitajte cijeli tekst...

Arhiv

kritike i eseji