Premijere u Zagrebu
-
GK Komedija: Michael Wynne Tulum u samostanu, red. Aida Bukvić
Piše: Leon Žganec-Brajša
Tulum u samostanu prihvatljiva je predstava. Prvenstveno zbog stvarno dobre i vizualno zanimljive, klasično, starinski lijepe scenografije, kakve se na zagrebačkim scenama ne viđaju baš često. A onda i zbog aktualne i prepoznatljive tematske orijentacije koja uspješno kreira komično, bez dominacije banalnosti. ...pročitajte cijeli tekst...
-
Kazalište Slijepih i slabovidnih Novi život, Eugene Ionesco: Jacques ili pokornost
Piše: Leon Žganec-Brajša
Jacques ili pokornost prihvaća i slijedi Ionescovu univerzalnost, uspješno je primjenjujući na vlastite autore i gledatelje, bez potrebe za izravnim, direktnim, a baš zato brzo potrošivim aktualizacijama, umjesto kojih nudi sveprisutnost apsurda kao društvenog principa. ...pročitajte cijeli tekst...
-
Satiričko kazalište Kerempuh, Zagreb: Damir Karakaš, Blue Moon, red. Boris Liješević
Piše: Tomislav Kurelec
Boris Liješević uspio je prenijeti visoke vrijednosti proze Damira Karakaša u specifični kazališni izričaj kojim je Blue Moon ostvario kao izvedbu visokih dometa koja s mnogo uspjeha zabavlja publiku, a istodobno ukazuje i na opasnosti koje nisu prošle s vremenom u kojem se radnja predstave zbiva....pročitajte cijeli tekst...
-
Zagrebačko kazalište mladih: Uglješa Šajtinac, Huddersfield, red. Rene Medvešek
Piše: Tomislav Kurelec
Rene Medvešek se i u ovoj predstavi potvrdio kao redatelj koji izvanredno vodi glumce prema čvrstoj cjelini predstave, pa bi se čak moglo ustvrditi da je većina članova sjajnog ansambla upravo ovdje ostvarila svoje do sada najbolje uloge....pročitajte cijeli tekst...
-
Studentski centar Sveučilišta u Zagrebu – Kultura promjene – Teatar &TD (Ganz novi festival) u sklopu projekta apap-Performing Europe 2020; Bolji život, red. Saša Božić
Piše: Leon Žganec-Brajša
Bolji život je predstava dualne strukture, i formalnom organizacijom, i motivsko-tematskim rasponima, ali i dosezima. U tome Budućnost, prvi dio predstave, pokazuje se kao mnogo intrigantniji rad od drugog dijela, Igri prijestolja. No, i jedan i drugi su istovremeno aktualni i aktualizirajući.
...pročitajte cijeli tekst...
-
Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Tennessee Williams, Mačka na vrućem limenom krovu, red. Paolo Magelli
Piše: Tomislav Kurelec
Sama dosljedna izvedba u teoriji možda atraktivnih originalnih i revolucionarnih zamisli ne uspijeva ostvariti puni scenski život, ali kada se svede na okvir za kompleksnu kazališnu igru postiže znatno veće domete i neizravno puno dojmljivije prenosi ideje svojih tvoraca....pročitajte cijeli tekst...
-
Kazalište Komedija: John Buchan i Alfred Hitchcock 39 stepenica red. Marko Juraga
Piše: Leon Žganec-Brajša
Zabavna i ispunjena kvalitetnim humorom, 39 stepenica je, u konačnici, ipak još jedna Komedijina predstava koja je ispunila svoje žanrovske. No, unatoč naznakama, nije ponudila cjelinu koja bi bila više od toga - ispunjavanja večeri zabavnim kazalištem dobrog ritma i smisla za humor.
...pročitajte cijeli tekst...
-
Kazalište Moruzgva i Ludens teatar; Brodolomke, red. Krešimir Dolenčić
Piše: Leon Žganec-Brajša
Brodolomke bez mnogo mistificiranja prikazuju okolnosti i osobnosti koje su dovele polaznike na plesni tečaj odvikavanja od alkohola. Dijelovi oblikovanja likova, u kojima svaka od žena predstavlja svoju priču i socijalne okolnosti, vrlo su otvorene za recepciju i time čine najbolji dio sloga predstave....pročitajte cijeli tekst...
-
Gradsko dramsko kazalište Gavella i Hrvatsko narodno kazalište u Šibeniku: Ivo i Vinko Brešan, Kako je počeo rat na mom otoku, red. Dražen Ferenčina
Piše: Tomislav Kurelec
Dražen Ferenčina redateljski pristup gradio je tražeći element privlačnosti za široku publiku u uvođenju klapskog i inog pjevanja. Možda se i nije prevario kada je riječ o gledateljima kojima je ta vrsta zabave draga, no predstava je pritom izgubila pravi ritam koji je za uspješnu komediju neobično važan....pročitajte cijeli tekst...
-
Zagrebačko kazalište mladih; Federico Fellini-Brunello Rondi/Nina Mitrović Proba orkestra, red. Edvin Liverić
Piše: Leon Žganec-Brajša
U konačnici, Proba orkestra Edvina Liverića i Nine Mitrović predstava je koja predlošku pristupa s razumijevanjem, interpretirajući ga umjesto nadopisivanja i intervencija, čime je sačuvana univerzalnost i ocrtana posredna, a opet vrlo uočljiva aktualnost....pročitajte cijeli tekst...
-
GDK Gavella; Ivan Viripajev Pijani, red. Vito Taufer
Piše: Leon Žganec-Brajša
Pijani su djelo čija bi se recepcija trebala osigurati aktualizacijom kod publike. To se, zbog prevelike usmjerenosti na izvanjske znakove pijanstva, uz razmrvljenost na niz kratkih epizoda i nemogućnost oblikovanja složenijih pitanja u takvoj strukturi, realiziralo tek u manjem dijelu. ...pročitajte cijeli tekst...
-
33. Zagrebačko histrionsko ljeto, 5. srpnja – 2. rujna 2018.: Glumačka družina Histrion, Marija Jurić Zagorka,Grička vještica, red. Dražen Ferenčina
Piše: Tomislav Kurelec
I taman kada gledatelji počinju osjećati zamor, a oni upućeniji se pitati gdje je nestalo neprijeporno umijeće Dražena Ferenčine u efektnom razigravanju glumačkog ansambla i postizanju ritma koji može ponijeti publiku, ova njegova Grička vještica postaje atraktivni scenski doživljaj koji precizno povezuje zaplete, akciju i mnogo humora (nerijetko crnog). ...pročitajte cijeli tekst...
-
Produkcija Umjetničke organizacije Ruper i Teatra &td; Ivan PEnović Katalonac
Piše: Leon Žganec-Brajša
Dosljednost u pristupu nedosljednom, eklektičnom i sasvim fragmentiranom sadržaju – obilježja su Katalonca. Njegov tretman kazališta kao mjesta u kojem treba tražiti prostor istraživanja granica do kojih zajedno mogu dobaciti komično i apsurdno, baš je zbog toga zanimljiv te pokazuje oblikovanje sasvim pomaknutog, ali intrigantnog kazališnog jezika.
...pročitajte cijeli tekst...
-
GDK Gavella, Lee Hall Slikari rudari
Piše: Leon Žganec-Brajša
Neobična i poticajna za kazališno oblikovanje, priča o Ashingtonskoj grupi u Hallovoj je drami dobila kreativan, obrađen i dotjeran izraz kojemu je ova produkcija pristupila upotrebljavajući konvencionalna sredstva, što se - osim povremenih otklizavanja u (pre)jednostavan slog komedije situacije, pokazalo uspješnim, ako već ne sasvim intrigantnim....pročitajte cijeli tekst...
-
Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Henrik Ibsen, Peer Gynt, red. Erik Ulfsby
Piše: Tomislav Kurelec
Probleme u prepoznavanju glumačkih interpretacija nije stvarao jedino zvuk. Vrlo često su i vizualni efekti potiskivali ljudska bića u drugi plan i to ne samo atraktivnošću scenografije spojene s video-snimkama nego i takvom uporabom svjetla da nerijetko nije bilo moguće prepoznati lice glumca....pročitajte cijeli tekst...
-
Satiričko kazalište Kerempuh; Nikolaj Erdman Samoubojica, red. Vito Taufer
Piše: Tomislav Kurelec
Tauferova osuvremenjena verzija ne teži prema takvoj komediji u kojoj se na velikom prostoru gotovo istodobno zbiva više paralelnih radnji, kulminirajući nizom komičnih situacija u ludom ritmu, jer teško je aktualiziranom i lokaliziranom tekstu naći u našem današnjem društvu veliki prostor zbivanja koji bi odgovarao zajedničkom stanu. ...pročitajte cijeli tekst...
-
Zagrebačko kazalište mladih, Ferenc Molnar Junaci Pavlove ulice, red. Lea Anastazija Fleger
Piše: Leon Žganec-Brajša
Kako bi se igra ostvarila i održavala, a kako bi posredno iz nje proizlazilo životno iskustvo sudionika i pronalaženje pouka i značenja posredstvom tog iskustva, ona se mora događati. U praktičnom smislu, redateljica Fleger tu je potrebu prepoznala i na nju odgovorila dinamičnim prizorima, čije nizanje je kontinuirano a tijek u stalnom kretanju....pročitajte cijeli tekst...
-
Zagrebačko kazalište mladih, William Shakespeare Tit Andronik, red. Igor Vuk Torbica
Piše: Leon Žganec-Brajša
Ovako pristupajući Titu Androniku, produkcija je ostvarila vrlo intrigantan spoj poštovanja predloška, čije nasilje nije aktualizirano i učinjeno scenski zanimljivim vulgarnom brutalnošću ili pronalaženjem očitih paralela u suvremenom nasilju i brutalnosti. Ono se ostvaruje kroz predano i stvarno igranje teksta u estetskom okviru koji je promišljen kako bi ga afirmirao i predočio sve njegove snage....pročitajte cijeli tekst...
-
Satiričko kazalište Kerempuh, Autorski projekt Bobe Jelčića Govori glasnije, red. Bobo Jelčić
Piše: Leon Žganec-Brajša
Iako se Govori Glasnije! može pronaći određene zamjerke, posebno u nekonzistentnosti pojedinih scena s temeljnim postavkama predstave (primjerice, Jelčićevi koreografski momenti, koji se i u ovoj predstavi, iako rjeđi, često doimaju neobrazloženima ili završni monolog Petre Svrtan, koji pomalo narušava koncepciju o neplakatnom pristupu ove predstave), ona je izraz promišljanja....pročitajte cijeli tekst...
-
Gradsko dramsko kazalište Gavella, Zagreb: Franz Kafka, Proces, red. Rene Medvešek
Piše: Tomislav Kurelec
Na zastrašujući način isprepleću se realizam i fantastika u varijaciji omiljene Wellesove teme nevino optuženog u prostoru kojim dominira državni aparat, ali u kojem je za tragičan ishod kriv i protagonistov stav, utemeljen na osjećaju krivice za nešto o čemu ništa ne zna. Kako taj sustav uništava pojedinca najbolje pokazuje proces koji se vodi protiv Josefa K....pročitajte cijeli tekst...
-
Teatar Exit, Jim Cartwright Dvoje, red. Matko Raguž
Piše: Leon Žganec-Brajša
Bojana Gregorić-Vejzović i Dražen Čuček nesporno na sceni pokazuju glumačku kreativnost i kvalitetu, posebice u transformacijama u likovima, koje se ne zaustavljaju tek na promjeni elemenata kostima, načina kretanja scenskim prostorom ili impostacije glasa, nego nadilaze te izvanjske znakove i uspijevaju prijeći u oblikovanje likova najrazličitijih socijalnih profila i karaktera. ...pročitajte cijeli tekst...
-
Zagrebačko gradsko kazalište Komedija: Timur Vermes, Opet on, red. Marko Juraga
Piše: Tomislav Kurelec
Marko Juraga nije do kraja osmislio svoj rad s glumcima, te da se unaprijed zadovoljio njihovim gotovim rješenjima, videći da ona osiguravaju u najmanju ruku uspješnu (pa makar i rutinsku) komediju, dok je on pokušavao ostvariti natprosječne vrijednosti u nekim drugim elementima predstave. Uspjelo mu je to nedvojbeno u postizanju brzog ritma, a i vizualne zanimljivosti izvedbe....pročitajte cijeli tekst...
-
Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: William Shakespeare, Kralj Lear, red. Janusz Kica
Piše: Tomislav Kurelec
Manojlović je pokazao iznimnu kreativnost i samosvojnost... On se kloni bilo kakve patetike i čak potencira tu nesimpatičnu Learovu naglost, briljirajući u nijansiranim prijelazima iz nastupa bijesa u kojima ne shvaća da više nema moć ostvariti svoje prijetnje u depresivna raspoloženja bespomoćnosti i razočaranosti koja ga vode u ludilo.
...pročitajte cijeli tekst...
-
Zagrebačko kazalište mladih, Jean Cocteau / Chris Kraus / Paul B. Preciado Ljudski glas, red. Bojan Đorđev
Piše: Leon Žganec-Brajša
Ovako ostvaren i prezentiran eksperiment publici ne uspijeva ponuditi funkcionalnu sadržajnost koja će omogućiti zapitanost publike. Jednostavno, pokus je razumljiv, percipiran i shvaćen, prenesen je i onaj autora predložaka i stvoren vlastiti, no sadržaj je ostao nekomunikativan zbog okvira u kojem je prezentiran.
...pročitajte cijeli tekst...
-
Koprodukcija: Umjetnička organizacija SKOP / MSU / Zip zone; Saara Turunen, Aleksandar Hut Kon i Emanuele Aldrovandi Table d˝hote, red. Nenad Glavan
Piše: Leon Žganec-Brajša
Predstava čiji je značenjski sloj upitan odnosno uvelike nevidljiv i nedokučiv, ili barem konfuzan, dok se estetika nalazi u granicama već viđenih postupaka, gradiranih od ekspresionističkog preko fizičkog i plesnog do postdramskog teatra. Na kraju gledanja ostaje dojam nejasnoće, zbrke i ponajviše nemotiviranosti. ...pročitajte cijeli tekst...
-
Gradsko dramsko kazalište Gavella, Zagreb: Damir Karakaš, Sjećanje šume, red. Tamara Damjanović
Piše: Tomislav Kurelec
Granične situacije između zbilje i privida, stvarnosti i fantastike prevladavaju u vrlo uspjeloj režiji Tamare Damjanović koja je uspjela stvoriti efektnu atmosferu zbivanja onkraj riječi i fabule, te tako kreirati magičan svijet odrastanja Dječaka u vrlo posebnom svijetu....pročitajte cijeli tekst...
-
Glumačka družina Histron, Zagreb: Peter Quilter, Famozna, red. Krešimir Dolenčić
Piše: Tomislav Kurelec
Dolenčić je emocionalnu toplinu koja pomalo klišeiziranu komediju obogaćuje elementima melodrame potencirao u svojoj zaigranoj režiji tako da ta prilično jednoznačna „opravdanja“ postaju pokretač scenskih događanja za koje gledatelj nikada nije posve siguran koje im je značenje, a uz to pružaju mogućnost svim glumcima da u suradnji s režijom ostvare vrhunske role....pročitajte cijeli tekst...
-
Satiričko kazalište Kerempuh, Zagreb: Luigi Pirandello, Šest likova traže autora, red. Oliver Frljić
Piše: Tomislav Kurelec
Frljićeva predstava spoj je satire i novih redateljskih rješenja, pri čemu se pridržava svih bitnih mjesta Pirandelovog teksta i njegovog poimanja kazališta, da bi ostvario vlastito djelo kao bespoštednu kritiku negativnosti suvremenog hrvatskog društva, ubacujući tek mjestimice neke aktualizacije....pročitajte cijeli tekst...
-
Teatar &TD; Ž. Zorica Šiš: Ljubavni slučaj Fahrije P.
Piše: Leon Žganec-Brajša
Dosta kvalitetnih trenutaka u predstavi, poput suodnosa svjetla i sjene (u zadnjoj sceni igranoj na prostoru gledališta Kina SC-a), glazbenih umetaka, videa, a često i koreografskih detalja poput onih u kretanju inspektora Rainera Fassa, ostaju djelomično ostvarenima, kao vrlo kreativne izvedbene intervencije, ali bez potpuno realiziranog značenja....pročitajte cijeli tekst...
-
Teatar Exit, Zagreb: Patrick Marber, Don Juan u Sohou, red. Slavica Knežević
Piše: Tomislav Kurelec
Marber je ponešto pojednostavio složenost njegovog komada, a i jezično ga približio suvremenoj mladeži, ali i njegov Don Juan razbija konvencionalni moral (a i političku korektnost) nadmoćnom inteligencijom i duhovitošću, pa autor tim putem postupno gradi kritiku hipokrizije suvremenog društva....pročitajte cijeli tekst...
-
Zagrebačko gradsko kazalište Komedija: Milana Vuković Runjić: Faraon iz Ilice je mrtav!, red.Krešimir Dolenčić
Piše: Leon Žganec-Brajša
Uz element stereotipa, obilatu upotrebu karikature i ponekad sasvim jednostavnog humora, uspijeva ostati iskreno zabavan i otvoren za recepciju. I to onu koja se ne ograničava samo na vještinu vođenja kroz zaplete i rasplete kriminalističkih priča i bogato kostimiranje i dekoriranje vremena u kojem se odvijaju....pročitajte cijeli tekst...
-
Kazalište KNAP i Gradsko kazalište Zorin dom iz Karlovca: Nino Škrabe, Dobri čovjek Bažulek, red. Georgij Paro
Piše: Tomislav Kurelec
Georgij Paro je autentično hrvatski komediografski tekst iznimno inventivno, ali i u svakom detalju vrlo precizno redateljski oblikovao kao originalan spoj pučke zabavne groteske i vrhunske komedije, a iznimno visoke domete Dobrog čovjeka Bažuleka majstorski je upotpunio Mladen Vasary, tumačeći protagonista....pročitajte cijeli tekst...
-
Scena Lea Deutsch; Židovska općina Zagreb, Teatar Erato i Aplauz Teatar: Stube Helene Modell red. Marko Juraga
Piše: Leon Žganec-Brajša
Helena Modell obuzeta je zločinom, no nije za njega predodređena. Ona u njemu sudjeluje, no u isto vrijeme nije lišena osobnosti, nije svedena na stereotip zločinke nego u njoj postoji osobnost, ma kako zadojena ideologijom i trajno obraćena u smjeru vjerovanja u ono što čini....pročitajte cijeli tekst...
-
Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Kristian Novak: Ciganin, ali najljepši, red. Ivica Buljan
Piše: Tomislav Kurelec
Prave scenske napetosti nastaju rascjepom između onoga što pojedinci deklarativno zastupaju kao svoj svjetonazor i onoga što zapravo čine ili pak iz frustrirajućih nastojanja onih drugih koji ne usvajaju općeprihvaćene norme, ali im se zbog straha ili nemoći ne uspijevaju ozbiljnije suprotstaviti. ...pročitajte cijeli tekst...
-
Zagrebačko kazalište mladih: Tomislav Zajec, Ono što nedostaje, red. Selma Spahić
Piše: Tomislav Kurelec
Adrianu Pezdircu lik tinejdžera, prestravljenog situacijom među roditeljima pružio je mogućnost za stvaranje vrlo kompleksne uloge mladog čovjeka kao nesretnog, ali potpunog ljudskog bića koje još uvijek osjeća nešto i prema drugima. Tom ulogom Pezdirc dominira predstavom....pročitajte cijeli tekst...
Arhiv