Premijere u Zagrebu

  • Nepotrebna razvučenost

    GK Komedija: Michael Wynne Tulum u samostanu, red. Aida Bukvić

    Piše: Leon Žganec-Brajša
    Tulum u samostanu prihvatljiva je predstava. Prvenstveno zbog stvarno dobre i vizualno zanimljive, klasično, starinski lijepe scenografije, kakve se na zagrebačkim scenama ne viđaju baš često. A onda i zbog aktualne i prepoznatljive tematske orijentacije koja uspješno kreira komično, bez dominacije banalnosti. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ionescova univerzalnost

    Kazalište Slijepih i slabovidnih Novi život, Eugene Ionesco: Jacques ili pokornost

    Piše: Leon Žganec-Brajša
     Jacques ili pokornost prihvaća i slijedi Ionescovu univerzalnost, uspješno je primjenjujući na vlastite autore i gledatelje, bez potrebe za izravnim, direktnim, a baš zato brzo potrošivim aktualizacijama, umjesto kojih nudi sveprisutnost apsurda kao društvenog principa.                             ...pročitajte cijeli tekst...
  • Od nostalgije do zabrinutosti

    Satiričko kazalište Kerempuh, Zagreb: Damir Karakaš, Blue Moon, red. Boris Liješević

    Piše: Tomislav Kurelec
    Boris Liješević uspio je prenijeti visoke vrijednosti proze Damira Karakaša u specifični kazališni izričaj kojim je Blue Moon ostvario kao izvedbu visokih dometa koja s mnogo uspjeha zabavlja publiku, a istodobno ukazuje i na opasnosti koje nisu prošle s vremenom u kojem se radnja predstave zbiva....pročitajte cijeli tekst...
  • Reprezentativna slika izgubljene generacije

    Zagrebačko kazalište mladih: Uglješa Šajtinac, Huddersfield, red. Rene Medvešek

    Piše: Tomislav Kurelec
    Rene Medvešek se i u ovoj predstavi potvrdio kao redatelj koji izvanredno vodi glumce prema čvrstoj cjelini predstave, pa bi se čak moglo ustvrditi da je većina članova sjajnog ansambla upravo ovdje ostvarila svoje do sada najbolje uloge....pročitajte cijeli tekst...
  • Duhovito i ludički

    Studentski centar Sveučilišta u Zagrebu – Kultura promjene – Teatar &TD (Ganz novi festival) u sklopu projekta apap-Performing Europe 2020; Bolji život, red. Saša Božić

    Piše: Leon Žganec-Brajša
    Bolji život je predstava dualne strukture, i formalnom organizacijom, i motivsko-tematskim rasponima, ali i dosezima. U tome Budućnost, prvi dio predstave, pokazuje se kao mnogo intrigantniji rad od drugog dijela, Igri prijestolja. No, i jedan i drugi su istovremeno aktualni i aktualizirajući.
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Pretjerana stilska revolucionarnost

    Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Tennessee Williams, Mačka na vrućem limenom krovu, red. Paolo Magelli

    Piše: Tomislav Kurelec
    Sama dosljedna izvedba u teoriji možda atraktivnih originalnih i revolucionarnih zamisli ne uspijeva ostvariti puni scenski život, ali kada se svede na okvir za kompleksnu kazališnu igru postiže znatno veće domete i neizravno puno dojmljivije prenosi ideje svojih tvoraca....pročitajte cijeli tekst...
  • Ispunjena žanrovska zadaća

    Kazalište Komedija: John Buchan i Alfred Hitchcock 39 stepenica red. Marko Juraga

    Piše: Leon Žganec-Brajša
    Zabavna i ispunjena kvalitetnim humorom, 39 stepenica je, u konačnici, ipak još jedna Komedijina predstava koja je ispunila svoje žanrovske. No, unatoč naznakama, nije ponudila cjelinu koja bi bila više od toga - ispunjavanja večeri zabavnim kazalištem dobrog ritma i smisla za humor.
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Djelomično banalizirano

    Kazalište Moruzgva i Ludens teatar; Brodolomke, red. Krešimir Dolenčić

    Piše: Leon Žganec-Brajša
    Brodolomke bez mnogo mistificiranja prikazuju okolnosti i osobnosti koje su dovele polaznike na plesni tečaj odvikavanja od alkohola. Dijelovi oblikovanja likova, u kojima svaka od žena predstavlja svoju priču i socijalne okolnosti, vrlo su otvorene za recepciju i time čine najbolji dio sloga predstave....pročitajte cijeli tekst...
  • Komedija lokalnog značenja

    Gradsko dramsko kazalište Gavella i Hrvatsko narodno kazalište u Šibeniku: Ivo i Vinko Brešan, Kako je počeo rat na mom otoku, red. Dražen Ferenčina

    Piše: Tomislav Kurelec
    Dražen Ferenčina redateljski pristup gradio je tražeći element privlačnosti za široku publiku u uvođenju klapskog i inog pjevanja. Možda se i nije prevario kada je riječ o gledateljima kojima je ta vrsta zabave draga, no predstava je pritom izgubila pravi ritam koji je za uspješnu komediju neobično važan....pročitajte cijeli tekst...
  • Sačuvana univerzalnost

    Zagrebačko kazalište mladih; Federico Fellini-Brunello Rondi/Nina Mitrović Proba orkestra, red. Edvin Liverić

    Piše: Leon Žganec-Brajša
    U konačnici, Proba orkestra Edvina Liverića i Nine Mitrović predstava je koja predlošku pristupa s razumijevanjem, interpretirajući ga umjesto nadopisivanja i intervencija, čime je sačuvana univerzalnost i ocrtana posredna, a opet vrlo uočljiva aktualnost....pročitajte cijeli tekst...
  • Nedovoljna realizacija

    GDK Gavella; Ivan Viripajev Pijani, red. Vito Taufer

    Piše: Leon Žganec-Brajša
     Pijani su djelo čija bi se recepcija trebala osigurati aktualizacijom kod publike. To se, zbog prevelike usmjerenosti na izvanjske znakove pijanstva, uz razmrvljenost na niz kratkih epizoda i nemogućnost oblikovanja složenijih pitanja u takvoj strukturi, realiziralo tek u manjem dijelu. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Neuobičajene stilizacijske intervencije

    33. Zagrebačko histrionsko ljeto, 5. srpnja – 2. rujna 2018.: Glumačka družina Histrion, Marija Jurić Zagorka,Grička vještica, red. Dražen Ferenčina

    Piše: Tomislav Kurelec
    I taman kada gledatelji počinju osjećati zamor, a oni upućeniji se pitati gdje je nestalo neprijeporno umijeće Dražena Ferenčine u efektnom razigravanju glumačkog ansambla i postizanju ritma koji može ponijeti publiku, ova njegova Grička vještica postaje atraktivni scenski doživljaj koji precizno povezuje zaplete, akciju i mnogo humora (nerijetko crnog). ...pročitajte cijeli tekst...
  • Zabavljanje do opće izmorenosti

    Produkcija Umjetničke organizacije Ruper i Teatra &td; Ivan PEnović Katalonac

    Piše: Leon Žganec-Brajša
    Dosljednost u pristupu nedosljednom, eklektičnom i sasvim fragmentiranom sadržaju – obilježja su Katalonca. Njegov tretman kazališta kao mjesta u kojem treba tražiti prostor istraživanja granica do kojih zajedno mogu dobaciti komično i apsurdno, baš je zbog toga zanimljiv te pokazuje oblikovanje sasvim pomaknutog, ali intrigantnog kazališnog jezika.
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Obrađen i dotjeran izraz

    GDK Gavella, Lee Hall Slikari rudari

    Piše: Leon Žganec-Brajša
    Neobična i poticajna za kazališno oblikovanje, priča o Ashingtonskoj grupi u Hallovoj je drami dobila kreativan, obrađen i dotjeran izraz kojemu je ova produkcija pristupila upotrebljavajući konvencionalna sredstva, što se - osim povremenih otklizavanja u (pre)jednostavan slog komedije situacije, pokazalo uspješnim, ako već ne sasvim intrigantnim....pročitajte cijeli tekst...
  • Gluma u sjeni efekata i redateljskih atrakcija

    Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Henrik Ibsen, Peer Gynt, red. Erik Ulfsby

    Piše: Tomislav Kurelec
    Probleme u prepoznavanju glumačkih interpretacija nije stvarao jedino zvuk. Vrlo često su i vizualni efekti potiskivali ljudska bića u drugi plan i to ne samo atraktivnošću scenografije spojene s video-snimkama nego i takvom uporabom svjetla da nerijetko nije bilo moguće prepoznati lice glumca....pročitajte cijeli tekst...
  • Kafkijanstvo sa elementima apsurda

    Satiričko kazalište Kerempuh; Nikolaj Erdman Samoubojica, red. Vito Taufer

    Piše: Tomislav Kurelec
    Tauferova osuvremenjena verzija ne teži prema takvoj komediji u kojoj se na velikom prostoru gotovo istodobno zbiva više paralelnih radnji, kulminirajući nizom komičnih situacija u ludom ritmu, jer teško je aktualiziranom i lokaliziranom tekstu naći u našem današnjem društvu veliki prostor zbivanja koji bi odgovarao zajedničkom stanu.  ...pročitajte cijeli tekst...
  • Potvrđena kvaliteta pedagoškog rada

    Zagrebačko kazalište mladih, Ferenc Molnar Junaci Pavlove ulice, red. Lea Anastazija Fleger

    Piše: Leon Žganec-Brajša
    Kako bi se igra ostvarila i održavala, a kako bi posredno iz nje proizlazilo životno iskustvo sudionika i pronalaženje pouka i značenja posredstvom tog iskustva, ona se mora događati. U praktičnom smislu, redateljica Fleger tu je potrebu prepoznala i na nju odgovorila dinamičnim prizorima, čije nizanje je kontinuirano a tijek u stalnom kretanju....pročitajte cijeli tekst...
  • Impresivna predstava o zastrašujućoj ljudskosti nasilja

    Zagrebačko kazalište mladih, William Shakespeare Tit Andronik, red. Igor Vuk Torbica

    Piše: Leon Žganec-Brajša
    Ovako pristupajući Titu Androniku, produkcija je ostvarila vrlo intrigantan spoj poštovanja predloška, čije nasilje nije aktualizirano i učinjeno scenski zanimljivim vulgarnom brutalnošću ili pronalaženjem očitih paralela u suvremenom nasilju i brutalnosti. Ono se ostvaruje kroz predano i stvarno igranje teksta u estetskom okviru koji je promišljen kako bi ga afirmirao i predočio sve njegove snage....pročitajte cijeli tekst...
  • Prostor sjecišta društvenih stereotipa

    Satiričko kazalište Kerempuh, Autorski projekt Bobe Jelčića Govori glasnije, red. Bobo Jelčić

    Piše: Leon Žganec-Brajša
    Iako se Govori Glasnije! može pronaći određene zamjerke, posebno u nekonzistentnosti pojedinih scena s temeljnim postavkama predstave (primjerice, Jelčićevi koreografski momenti, koji se i u ovoj predstavi, iako rjeđi, često doimaju neobrazloženima ili završni monolog Petre Svrtan, koji pomalo narušava koncepciju o neplakatnom pristupu ove predstave), ona je izraz promišljanja....pročitajte cijeli tekst...
  • Birokracija kao apsurd današnjice

    Gradsko dramsko kazalište Gavella, Zagreb: Franz Kafka, Proces, red. Rene Medvešek

    Piše: Tomislav Kurelec
    Na zastrašujući način isprepleću se realizam i fantastika u varijaciji omiljene Wellesove teme nevino optuženog u prostoru kojim dominira državni aparat, ali u kojem je za tragičan ishod kriv i protagonistov stav, utemeljen na osjećaju krivice za nešto o čemu ništa ne zna. Kako taj sustav uništava pojedinca najbolje pokazuje proces koji se vodi protiv Josefa K....pročitajte cijeli tekst...
  • Uspjele glumačke minijature

    Teatar Exit, Jim Cartwright Dvoje, red. Matko Raguž

    Piše: Leon Žganec-Brajša
    Bojana Gregorić-Vejzović i Dražen Čuček nesporno na sceni pokazuju glumačku kreativnost i kvalitetu, posebice u transformacijama u likovima, koje se ne zaustavljaju tek na promjeni elemenata kostima, načina kretanja scenskim prostorom ili impostacije glasa, nego nadilaze te izvanjske znakove i uspijevaju prijeći u oblikovanje likova najrazličitijih socijalnih profila i karaktera. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Satira suvremenih medija

    Zagrebačko gradsko kazalište Komedija: Timur Vermes, Opet on, red. Marko Juraga

    Piše: Tomislav Kurelec
    Marko Juraga nije do kraja osmislio svoj rad s glumcima, te da se unaprijed zadovoljio njihovim gotovim rješenjima, videći da ona osiguravaju u najmanju ruku uspješnu (pa makar i rutinsku) komediju, dok je on pokušavao ostvariti natprosječne vrijednosti u nekim drugim elementima predstave. Uspjelo mu je to nedvojbeno u postizanju brzog ritma, a i vizualne zanimljivosti izvedbe....pročitajte cijeli tekst...
  • Perfekcionizam redateljskog postupka

    Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: William Shakespeare, Kralj Lear, red. Janusz Kica

    Piše: Tomislav Kurelec
    Manojlović je pokazao iznimnu kreativnost i samosvojnost... On se kloni bilo kakve patetike i čak potencira tu nesimpatičnu Learovu naglost, briljirajući u nijansiranim prijelazima iz nastupa bijesa u kojima ne shvaća da više nema moć ostvariti svoje prijetnje u depresivna raspoloženja bespomoćnosti i razočaranosti koja ga vode u ludilo.
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Izostao obrađen komunikacijski okvir

    Zagrebačko kazalište mladih, Jean Cocteau / Chris Kraus / Paul B. Preciado Ljudski glas, red. Bojan Đorđev

    Piše: Leon Žganec-Brajša
    Ovako ostvaren  i prezentiran eksperiment publici ne uspijeva ponuditi funkcionalnu sadržajnost koja će omogućiti zapitanost publike. Jednostavno, pokus je razumljiv, percipiran i shvaćen, prenesen je i onaj autora predložaka i stvoren vlastiti, no sadržaj je ostao nekomunikativan zbog okvira u kojem je prezentiran.
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Konfuzno, neartikulirano i nemotivirano

    Koprodukcija: Umjetnička organizacija SKOP / MSU / Zip zone; Saara Turunen, Aleksandar Hut Kon i Emanuele Aldrovandi Table d˝hote, red. Nenad Glavan

    Piše: Leon Žganec-Brajša
    Predstava čiji je značenjski sloj upitan odnosno uvelike nevidljiv i nedokučiv, ili barem konfuzan, dok se estetika nalazi u granicama već viđenih postupaka, gradiranih od ekspresionističkog preko fizičkog i plesnog do postdramskog teatra. Na kraju gledanja ostaje dojam nejasnoće, zbrke i ponajviše nemotiviranosti. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Lički magični realizam

    Gradsko dramsko kazalište Gavella, Zagreb: Damir Karakaš, Sjećanje šume, red. Tamara Damjanović

    Piše: Tomislav Kurelec
    Granične situacije između zbilje i privida, stvarnosti i fantastike prevladavaju u vrlo uspjeloj režiji Tamare Damjanović koja je uspjela stvoriti efektnu atmosferu zbivanja onkraj riječi i fabule, te tako kreirati magičan svijet odrastanja Dječaka u vrlo posebnom svijetu....pročitajte cijeli tekst...
  • Igra privida i zbilje

    Glumačka družina Histron, Zagreb: Peter Quilter, Famozna, red. Krešimir Dolenčić

    Piše: Tomislav Kurelec
    Dolenčić je emocionalnu toplinu koja pomalo klišeiziranu komediju obogaćuje elementima melodrame potencirao u svojoj zaigranoj režiji tako da ta prilično jednoznačna „opravdanja“ postaju pokretač scenskih događanja za koje gledatelj nikada nije posve siguran koje im je značenje, a uz to pružaju mogućnost svim glumcima da u suradnji s režijom ostvare vrhunske role....pročitajte cijeli tekst...
  • U potrazi za identitetom

    Satiričko kazalište Kerempuh, Zagreb: Luigi Pirandello, Šest likova traže autora, red. Oliver Frljić

    Piše: Tomislav Kurelec
    Frljićeva predstava spoj je satire i novih redateljskih rješenja, pri čemu se pridržava svih bitnih mjesta Pirandelovog teksta i njegovog poimanja kazališta, da bi ostvario vlastito djelo kao bespoštednu kritiku negativnosti suvremenog hrvatskog društva, ubacujući tek mjestimice neke aktualizacije....pročitajte cijeli tekst...
  • Eklektičnost umjetničkih izraza

    Teatar &TD; Ž. Zorica Šiš: Ljubavni slučaj Fahrije P.

    Piše: Leon Žganec-Brajša
    Dosta kvalitetnih trenutaka u predstavi, poput suodnosa svjetla i sjene (u zadnjoj sceni igranoj na prostoru gledališta Kina SC-a), glazbenih umetaka, videa, a često i koreografskih detalja poput onih u kretanju inspektora Rainera Fassa, ostaju djelomično ostvarenima, kao vrlo kreativne izvedbene intervencije, ali bez potpuno realiziranog značenja....pročitajte cijeli tekst...
  • Don Juan - naš suvremenik

    Teatar Exit, Zagreb: Patrick Marber, Don Juan u Sohou, red. Slavica Knežević

    Piše: Tomislav Kurelec
    Marber je ponešto pojednostavio složenost njegovog komada, a i jezično ga približio suvremenoj mladeži, ali i njegov Don Juan razbija konvencionalni moral (a i političku korektnost) nadmoćnom inteligencijom i duhovitošću, pa autor tim putem postupno gradi kritiku hipokrizije suvremenog društva....pročitajte cijeli tekst...
  • Kriminalistička kronika eskapizma

    Zagrebačko gradsko kazalište Komedija: Milana Vuković Runjić: Faraon iz Ilice je mrtav!, red.Krešimir Dolenčić

    Piše: Leon Žganec-Brajša
    Uz element stereotipa, obilatu upotrebu karikature i ponekad sasvim jednostavnog humora, uspijeva ostati iskreno zabavan i otvoren za recepciju. I to onu koja se ne ograničava samo na vještinu vođenja kroz zaplete i rasplete kriminalističkih priča i bogato kostimiranje i dekoriranje vremena u kojem se odvijaju....pročitajte cijeli tekst...
  • Svatkovićevi blistavi trenuci

    Kazalište KNAP i Gradsko kazalište Zorin dom iz Karlovca: Nino Škrabe, Dobri čovjek Bažulek, red. Georgij Paro

    Piše: Tomislav Kurelec
    Georgij Paro je autentično hrvatski komediografski tekst iznimno inventivno, ali i u svakom detalju vrlo precizno redateljski oblikovao kao originalan spoj pučke zabavne groteske i vrhunske komedije, a iznimno visoke domete Dobrog čovjeka Bažuleka majstorski je upotpunio Mladen Vasary, tumačeći protagonista....pročitajte cijeli tekst...
  • Čovjek kao instrument ideologije

    Scena Lea Deutsch; Židovska općina Zagreb, Teatar Erato i Aplauz Teatar: Stube Helene Modell red. Marko Juraga

    Piše: Leon Žganec-Brajša
    Helena Modell obuzeta je zločinom, no nije za njega predodređena. Ona u njemu sudjeluje, no u isto vrijeme nije lišena osobnosti, nije svedena na stereotip zločinke nego u njoj postoji osobnost, ma kako zadojena ideologijom i trajno obraćena u smjeru vjerovanja u ono što čini....pročitajte cijeli tekst...
  • Korak do potpunog uspjeha

    Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Kristian Novak: Ciganin, ali najljepši, red. Ivica Buljan

    Piše: Tomislav Kurelec
    Prave scenske napetosti nastaju rascjepom između onoga što pojedinci deklarativno zastupaju kao svoj svjetonazor i onoga što zapravo čine ili pak iz frustrirajućih nastojanja onih drugih koji ne usvajaju općeprihvaćene norme, ali im se zbog straha ili nemoći ne uspijevaju ozbiljnije suprotstaviti. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Osjet ledene hladnoće

    Zagrebačko kazalište mladih: Tomislav Zajec, Ono što nedostaje, red. Selma Spahić

    Piše: Tomislav Kurelec
    Adrianu Pezdircu lik tinejdžera, prestravljenog situacijom među roditeljima pružio je mogućnost za stvaranje vrlo kompleksne uloge mladog čovjeka kao nesretnog, ali potpunog ljudskog bića koje još uvijek osjeća nešto i prema drugima. Tom ulogom Pezdirc dominira predstavom....pročitajte cijeli tekst...

Arhiv

kritike i eseji