Iz Rusije s ljubavlju

Dječje kazalište Branka Mihaljevića u Osijeku: Samuil Jakovljevič Maršak, Uspavanka za mišića, red. Ludmila Fedorova

  • Dječje kazalište Branka Mihaljevića, Osijek: Samuil Jakovljevič Maršak, Uspavanka za mišića, red. Ludmila Fedorova
    Treća ovosezonska premijera Dječjeg kazališta Branka Mihaljevića u Osijeku Uspavanka za mišića, maštovita, topla i poučna lutkarska i dječja predstava, rezultat je suradnje s dvjema ruskim lutkaricama iz Sankt Petersburga – redateljicom Ludmilom Fedorovom (koja ujedno i predaje lutkarstvo na Umjetničkoj akademiji u Osijeku) te Aleksandrom Zubovom koja je osmislila cjelokupnu likovnost predstave (scena, lutke i kostimi).

    Bajka Samuila Jakovljeviča Maršaka (pisca i začetnika dječje književnosti u Rusiji 20. stoljeća) edukativna je, energična i nadasve zanimljiva predstava koja se temelji na većini roditelja poznatom iskustvu – neposluhu djece kada dođe vrijeme za spavanje. Priča se odvija na oživljenom kauču (lutkarsko platno ukrašeno lutkama koje svi lutkari animiraju) malog, jogunastog mišića (Mladen Vujčić), čija majka mišica (Inga Šarić), iscrpivši sve načine da ga nagovori da legne spavati, u novinama pronalazi oglas agencije Pospani čarobnjaci - profesionalci za uspavljivanje djece koja ne žele spavati. Oživljavajući pred njim kokoš Violetu (Aleksandra Colnarić) i dva pileta (Ivica Lučić i Snježana Ivković), žabu (Snježana Ivković), štuku (Aleksandra Colnarić i Snježana Ivković), konjića Pegaza (Ivica Lučić) te na kraju mačku (uprizorenu tehnikom teatra sjena na platnu u pozadini scene) oni pokušavaju objasniti mišiću kako sva bića trebaju slušati roditelje, a san je neophodan, pa čak i čaroban jer u njemu dječja mašta i kreativnost nemaju granica u čemu na kraju i uspiju.

    Dječje kazalište Branka Mihaljevića, Osijek: Samuil Jakovljevič Maršak, Uspavanka za mišića, red. Ludmila FedorovaPoput poruke o bezgraničnosti mašte i kreativnosti sna funkcionira i sama predstava. Redateljica je pomoću multifunkcionalne i oku ugodne scenografije (svaki detalj na sceni likovno je pomno razrađen i preklapanjem, zatvaranjem ili okretanjem pretvara se u nešto drugo potrebno za iduću scenu), živog lutkarskog platna, izvrsno izrađenih lutaka javajki i zijevalica te projekcijama u pozadini u potpunosti primjerenim dječjem uzrastu (zvjezdano nebo, vodeni svijet, seoska idila itd.) stvorila čarobni svijet koji djeca u publici prate bez daha. Jednostavna i jasna radnja, logičan slijed događaja, tečni, zanimljivi i vrlo kratki prijelazi između scena omogućavaju čak i najmanjima u publici da ostanu u potpunosti koncentrirani i zainteresirani za događanja na sceni. Odlično je primljena i interakcija lutkara, jer kada trio Pospanih čarobnjaka u jednom trenutku legne na scenu i komunicira s djecom oči u oči razbijaju uobičajeni odnos u kojem lutkari/glumci gledaju publiku (čitaj djecu) s visoka.

    Dodatnu zanimljivost predstavi osigurava glazba i napjevi ruskih autora Aleksandra Leonova i Olge Gaydamak, koje je, kao i sam tekst predstave, Kruna Fürst Medić prevela i prilagodila lokalnom koloritu Slavonije i Baranje (na primjer u sceni s žabom spominje se Kopački rit). Melodična glazba u kombinaciji s plesom (koreografija Damira Klemenića) rastvara i dodatno oživljava dijaloge likova te time još više približava radnju djeci.
    Dječje kazalište Branka Mihaljevića, Osijek: Samuil Jakovljevič Maršak, Uspavanka za mišića, red. Ludmila Fedorova
    Vizija redateljice potkrijepljena je i vrlo dobrom izvedbom ansambla Dječjeg kazališta u svim segmentima. Neusiljena gluma, uvjerljiva i živahna animacija lutaka još su jedan uspješan element koji tvori zaokruženu cjelinu predstave. Usprkos uspješnosti cijelog ansambla potrebno je posebno istaknuti nastup Mladena Vujčića, koji sad već dokazanom mladenačkom energijom, ovaj puta kroz lutku, ispoljava upravo dječju razigranost te već standardno djetinjastog Ivicu Lučića, koji usprkos godinama u svakoj predstavi nastupa energično i emotivno te oživljava dijete u sebi i komunicira s mladom publikom kao sebi ravnima.

    Kompleksna cjelina, sastavljena od mnogih, pomno promišljenih elemenata koje je redateljica uz pomoć uigranog tima postavila u maniri maštovitog dječjeg svijeta, a uz to još i protkana primjerenom radnjom i poukom čine predstavu pravom dječjom poslasticom koja nam vraća poljuljano povjerenje u edukativnost i primjerenost dječjih predstava.

    © Alen Biskupović, KULISA.eu, 23. travnja 2010.

Piše:

Alen
Biskupović