Pošto život?

32. dani satire, Zagreb: Narodno pozorište Sarajevo, Nikolaj Robertovič Erdman, Samoubojica, red. Eduard Miler

  • Samoubojica Nikolaja Robertoviča Erdmana, u režiji Eduarda MileraNarodno pozorište u Sarajevu gostovalo je na Danima satire s uprizorenjem sjajnog teksta Samoubojica Nikolaja Robertoviča Erdmana, u režiji Eduarda Milera. Erdmanov zabranjeni klasik nastaje 1928. godine, a u Sovjetskom savezu izvodi se tek u osamdesetim godinama prošlog stoljeća. Samoubojicom je Erdman također počinio suicid i nad vlastitom kazališnom karijerom, budući da nakon zabranjene Mejerholjdove režijske postavke pisac sustavno trpi represiju Staljinove strahovlade, a nekoliko godina provodi i u Sibiru. Čitajući Samoubojicu danas, i nije tako teško naslutiti što je to uznemirilo totalitarnu vlast tog doba. Riječ je o inteligentno zamišljenoj satiri usmjerenoj na onodobnu Rusiju, u kojoj se gogoljevskim smislom za situacionu komiku plete priča o Semjonu Semjonoviču Podsekaljnikovu, čovjeku kojeg priroda nije opteretila ni talentom, ni srećom, ni pretjeranom pameti.

    Samoubojica Nikolaja Robertoviča Erdmana, u režiji Eduarda MileraBez novca i mogućnosti da ga zaradi, Semjon Semjonović iz svoje će prozirnosti izaći tek kad se odlučio ubiti, pa tim činom razloge svog samoubojstva iznese na slobodno tržište. Oko njega se tek u tom trenutku okuplja simbolična grupica svećenika, poduzetnika, intelektualaca i umjetnika, koji svaki ponaosob žele Podsekaljnikovo samoubojstvo motivirati vlastitom promocijom. Tako je očajni protagonist postao interesantan tek kada vlastiti život nudi na prodaju, a ironična tragičnost i suvremenost njegovog položaja vidljiva je i zbog izbjegavanja bilo kakve društvene odgovornosti. U cijeloj toj zbirci oko vlastitog insceniranog samoubojstva, u kojoj sve pršti od velikih riječi, floskula i dobro nam poznatih politikantskih podvala, on prepoznaje samo činjenicu da je gladan.

    Samoubojica Nikolaja Robertoviča Erdmana, u režiji Eduarda MileraEduard Miler stvara pomalo staromodnu, ali uvjerljivu scensku igru, temeljenu na vješto izrađenim glumačkim kreacijama na granici groteske. Glumački je najuvjerljiviji Aleksandar Seksan, fizičkim izgledom u predstavi negdje na pola puta između Jacka Blacka i Mije Pavelka, gradeći u ulozi Semjona Semjonoviča životnu i dirljivu studiju čovjeka bez svojstava, kojeg kruljenje vlastita želuca uzbuđuje puno više od ispraznih parola. Ejla Bavčić njegovu ženu igra s pogođenim smislom za začuđeno mučeništvo vlastitog lika, a Nisveta Omerbašić u ulozi Serafime Iljinične malo se previše oslanja na tjelesnost i gestu korpulentne punice. Mirvad Kurić precizno pronalazi duhovite naglaske u kreaciji „dobrog“ susjeda Kalabuškina, a Ermin Sijamija, Damir Kustura, Miraj Grbić, Edhem Husić i Amra Kapidžić solidni su u tipskim ulogama „kupaca“ Podsekaljnikova samoubojstva.

    © Matko Botić, KULISA.eu, 18. lipnja 2008.

Piše:

Matko
Botić