Čarobno i simpatično
Dječje kazalište Branka Mihaljevića u Osijeku: Tamara Kučinović (po motivima Korneja Ivanoviča Čukovskog), Dobri doktor Jojboli, red. Tamara Kučinović
-
Dječje kazalište Branka Mihaljevića u Osijeku premijerno je izvelo predstavu Dobri doktor Jojboli, nastalu prema motivima K. I. Čukovskog, a u režiji Tamare Kučinović. Zanimljivo je da je ova premijera prvi dio diplomskog ispita (drugi dio priprema u Gradskom kazalištu lutaka u Splitu – Vjetar koji je išao k' velikoj planini prema motivima jakutske narodne bajke) mlade lutkarske redateljice koja je studij glume i lutkarstva završila na Umjetničkoj akademiji u Osijeku, a nakon toga se upisala na diplomski studij lutkarske režije na Akademiji kazališne umjetnosti u St. Petersburgu u Rusiji. Likovnost predstave (lutke, scena i kostimi) potpisuje Volha Balashova iz Bjelorusije, glazbu Hrvoje Radnić, a adaptaciju Čukovskovljeva teksta Tamare Kučinović dramaturški je prilagodila Maja Sviben.
Topla i poučna dječja priča odigrava se u svijetu gdje majmuni spavaju na oblacima, a životinje i cvijeće razgovaraju s doktorom Jojbolijem (Ivica Lučić), koji može riješiti svaki problem – pronaći ovci novo runo, krokodilu zube (obje animira Aleksandra Colnarić)… Harmoničnost idile narušava Barbara (Areta Čurković), supruga Jojbolija koja ne razumije prirodu, ne voli životinje koje govore, a sve zajedno je jako nervira pa se stalno sukobljava s veselim društvom u kojem su i Papagaj Karuda (Inga Šarić), Majmun Čiči (Đorđe Dukić) i Pas Av (Snježana Ivković). Partnera u svom planu da napakosti maloj zajednici pronaći će u liku Barmaleja Apokaliptičnog (Mladen Vujčić) – zlikovca gladnog sreće i ispunjenja s velikom rupom u stomaku u koju utrpava sve što mu dođe pod ruku. Zajedničkim snagama kroz napetu pustolovinu, malo će društvo spasiti životinje i Majčicu zemlju (Aleksandra Colnarić) od neutažive gladi Barmaleja, pomiriti Barbaru s doktorom i prirodom, a Barmalej će pronaći i lijek za svoju bolest.
Redateljsko viđenje Tamare Kučinović pokazalo se u cjelini uspješnim, a što je najvažnije – i podobnim za dječji uzrast (treba naglasiti kako je uprava predstavu klasificirala za uzrast od tri godine naviše, iako su neke scene zlog Barmaleja poprilično strašne za predškolski uzrast). U ovoj izvedbi nema bezrazložnog vrijeđanja ni besmislenih scena nasilja, iako je prisutan apokaliptični zločinac, a kad se u trenutku i prepoznaju naznake nasilja (poput ljutnje Barbare), sprovedeni su vješto i prikladno. Kučinović je radnju uprizorila maštovito i tečno, a atmosferu pojedinih situacija dodatno je naglasila glazbom i igrom svjetlom (Tamara Kučinović/Igor Elek). Osim toga, radnja je dodatno obogaćena zaraznim melodičnim napjevima na koje djeca izvrsno reagiraju.
Jedan je od aduta ove izvedbe likovnost predstave. Balashova je cijelu priču smjestila u čarobni svijet pa tako majmun i papagaj spavaju na vunenim oblacima, a u sredini scene nalazi se veliki, vertikalno uzdignuti smeđi kotač (središnje mjesto radnje), koji predstavlja Majčicu zemlju. Kotač se i okreće oko svoje osi pa se oko njega likovi vijaju, iza njega skrivaju, a uporabom čička i patentnih zatvarača predmeti se lako rastavljaju i sastavljaju, odlažu i mijenjaju… Scenografija je toplih, zemljanih boja, a lutke (zijevalice/ručne/stolne) su neizmjerno simpatične i vjerno dočaravaju karaktere likova. Doktor Jojboli tako je na primjer debeljuškasti, nasmijani lik koji svojom pojavom šarmira publiku, Karuda je šarenih, živih boja, tu je i drveće od vune, dok je zli Barmalej čupav, krezub i odjeven u crno.
Razigrani ansambl, kao i mnogo puta dosad, ponovo je ovladao scenom. Mladen Vujčić briljirao je u animaciji Barmaleja (odigrao je ulogu još i bolju od Ježurke Ježića u predstavi Ježeva kućica, za koju je dobio Nagradu hrvatskog glumišta 2009./2010.): točan u impulsu, kretnji, koncentraciji na lutku i partnere na sceni, postojao je samo kao lutka dok je kao animator bio neprimjetan. Na njegovu tragu bili su i Đorđe Dukić i Ivica Lučić, a Aleksandra Colnarić i Snježana Ivković svoje su uloge odradile korektno. Pomalo dekoncentrirano djelovala je Areta Čurković, čiji je lik bio iznimno simpatičan, a njezina vokalna izvedba pun pogodak, no sama animacija lutke bila je nedosljedna.
Ono što u ovoj izvedbi smeta iz vizure lutkarske tehnike nedosljednosti su u animiranju lutaka. Nejasno je tako zašto na primjer doktor Jojboli u nekim trenutcima ima dva animatora, od kojih mu jedan animira noge, a drugi glavu i ruke, a u drugima nema pa se lutka malo kreće animacijom, a malo jednostavno nosi po sceni. Također, na kotaču su prisutne lutke krokodila, ovce i žirafe koje su beživotne i zalijepljene na kotač, a njihova animacija svodi se na jednostavno drmusanje. Iako te lutke imaju sporedne uloge, šteta je što uz bogatstvo pokreta i animacije ostalih i na njima to nije sprovedeno do kraja. Malen je problem izvedbe i dramaturška linija radnje koja nije uvijek jasna. Likovi poput Barmaleja uvode se, a tek se puno kasnije saznaje tko su i što hoće, a i kada publika dobije informaciju o tome, pomalo je nejasno sve do samog kraja.
Za pohvalu je čarobna i simpatična likovnost izvedbe, lijepa i poučna priča te razigrani ansambl. Usprkos ponekom nedostatku u tehnikama animacije i nedosljednostima redateljske vizije, u čemu je mladost i neiskustvo zasigurno odigralo veliku ulogu, ova izvedba kao cjelina predstavlja još jednu u nizu uspješnih premijera Dječjeg kazališta Branka Mihaljevića. Jednako je važno istaknuti i pozdraviti nastavak prošlogodišnje prakse davanja prilike mladim i neafirmiranim glumcima/lutkarima/redateljima (poput režije Bambija,Vujčića i Čabraje), koju uprava provodi i koju će, nadam se, i nastaviti provoditi u budućnosti.
© Alen Biskupović, KAZALIŠTE.hr, 3. veljače 2012.
Tamara Kučinović (po motivima Korneja Ivanoviča Čukovskog)
Dobri doktor Jojboli
redateljica Tamara Kučinović
premijera 31. siječnja 2012.
likovnost predstave (lutke, scena i kostimi) Volha Balashova, autor glazbe Hrvoje Radnić, dramaturginja Maja Sviben, oblikovanje rasvjete Tamara Kučinović / Igor Elek, asistentica redateljice Snježana Ivković, voditelj tehničke službe Momčilo Labudović, inspicijentica Zdenka Kovaček, majstor tona Dražen Golubić, majstor rasvjete Igor Elek, majstor pozornice Zoran Grkinić, pozornički tehničar Tihomil Čakalić, izrada scenografije Siniša Ardalić, Volha Balashova, Maja Marković, izrada lutaka Volha Balashova, Maja Marković
izvode: Ivica Lučić (Dobri doktor Jojboli), Areta Ćurković (Barbara), Mladen Vujčić (Barmalej), Inga Šarić (Papagaj Karuda), Snježana Ivković (Pas Av), Đorđe Dukić (Majmun Čiči), Aleksandra Colnarić (Sova, Ovca, Krokodil, Žirafa, Nilski konj, Majčica zemlja)
Piše:

Biskupović