Uspjela politička farsa

1. Bobijevi dani smijeha, Histrionski dom, Zagreb, 16. – 28. listopada 2012.: Ludens teatar, Koprivnica, David Mamet, Izbori, red. Dario Harjaček

  • Ludens teatar, Koprivnica, David Mamet, Izbori, red. Dario HarjačekDavid Mamet, ugledan i nagrađivan američki dramatičar, scenarist i filmski redatelj napisao je satiričku komediju Izbori pred američke predsjedničke izbore 2008., a koprivnički Ludens teatar, kojem su među utemeljiteljima glumci u ovoj predstavi Sven Šestak i Jelena Hadži-Manev, postavio ga je u režiji Darija Harjačeka pred prošlogodišnje hrvatske izbore, pronalazeći sličnosti s našom tadašnjom situacijom, a i naglašavajući ih i s nekoliko aktualizacija. One su danas već izblijedile, pa je vjerojatno tek manji dio gledatelja u Histrionskom domu u predsjednikovu odlasku iz Ovalnog ureda i skidanju sijede perike te njezinom stavljanju na glavu njemu odane suradnice prepoznao aluziju na odlazak Iva Sanadera i njegovog imenovanja Jadranke Kosor svojom nasljednicom. No, i taj je prizor kao i cjelina predstave uspješno zabavljao publiku koja je ipak prepoznavala i poredbe s hrvatskim prilikama, ali i vraćanje originalne prigodnosti, jer je nakon prošlogodišnje izvedbe na sceni Gavelle uoči naših izbora, ovo gostovanje došlo u vrijeme medijske pozornosti usmjerene prema novim američkim predsjedničkim izborima. Doduše protagonist komedije – predsjednik na odlasku – sliči prethodnom Bushu, a ne sadašnjem Obami, ali to nije bitnije umanjilo privlačnost predstave, što pokazuje da njezina vrijednost nije prvenstveno u aktualnosti reakcije na trenutnu političku situaciju.

    Ludens teatar, Koprivnica, David Mamet, Izbori, red. Dario HarjačekKoliko god Izbori izgledali kao gotovo žurnalističko postavljanje ekstremne političke situacije (predsjednik se toliko zamjerio svojim greškama i glupostima da mu nitko neće dati novac za kampanju, što znači da je neminovni gubitnik) koju autor potencira sve do krajnjih granica apsurda, Mamet je predobar pisac da bi (čak i ako mu je to možda bila namjera) napisao komad koji će se iscrpiti u izravnom ismijavanju beskrupuloznog političara na najvišem položaju. On zapravo na farsičan način pokazuje funkcioniranje politike i odnos prema biračima nemalog broja političara koji se kunu kako će služiti narodu, a zapravo ih podcjenjuju na sve moguće načine ismijavajući njihovu boju kože i rasu, religiju, pamet, seksualnu orijentaciju, iako su njihove vlastite sposobnosti gotovo isključivo svedene na lukavost kojom mogu ovladati na području politike iz kojeg su davno nestale sve ljudske vrijednosti. Već to daje Izborima nezanemarivu privlačnost, pojačanu Mametovim umijećem ocrtavanja likova koji oživljavaju i u okvirima ponešto pojednostavljene političke satire, a još više njegovim umijećem pisanja dijaloga koji u životno uvjerljivim replikama nedovršenim rečenicama oblikuje efektan crni humor, uz međusobna vrijeđanja protagonista kao neophodan temelj stvaranja dramske napetosti.

    Tomislav Kuzmanović uspio je te vrijednosti prenijeti svojim prijevodom i tako pružio mogućnost za zanimljivo glumačko poigravanje tekstom, Dinka Jeričević scenografski je intrigantno spojila dominante karakteristike Ovalnog ureda američkog predsjednika s nekim detaljima koji asociraju na urede naših političara, a Marita Čopo kreirala kostime koji svojim nedostatkom elegancije ukazuju i na nedostatak profinjenosti i pameti, ali i na skori pad vlasti. Taj brižno pripremljen okvir pružio je mnogo slobode redatelju Dariju Harjačeku i njegovim glumcima kojima je on očito ostavio mnogo prostora da sami kreiraju glavna svojstva karaktera svojih likova, da bi sebi zadržao i precizno iskoristio pravo te vrlo disparatne protagoniste uklopiti u cjelovitu intrigu brzog ritma. Sven Šestak izvanredno varira interpretaciju predsjednika Charlesa Smitha na granici karikature i ljudskog bića koje mora izigravati, iako u sebi osim pohlepe i gramzljivosti nema drugih osjećaja, ali se baš zbog toga ne želi predati bez borbe, iako sve govori da nema nikakvih izgleda na predstojećim izborima.

    Ludens teatar, Koprivnica, David Mamet, Izbori, red. Dario HarjačekZato na najozbiljniji način izgovara nevjerojatno bedaste ideje za očuvanje vlasti. Međutim u trenutku kada smijeh izaziva njegova nesuvislost odjednom neke od tih suludih ideja počinju davati ploda, što pokazuje ne samo da on nije potpuni idiot nego da ipak ima veliku sposobnost preživljavanja u sukobima na području politike u kojoj rijetko uspijevaju časni ljudi i pametna rješenja. Vladimir Tintor virtuozno se poigrava još nemoralnijim rješenjima predsjednikovog osobnog tajnika, beskrupuloznog odvjetnika bez ikakva znanja, ali s nevjerojatnom količinom želje za preživljavanjem pod svaku cijenu. Jelena Hadži-Manev vrlo uvjerljivo tumači prehladu koja je scenski znak bolesti i unutrašnjih nerješivih sukoba predsjednikove PR agentice koja mu je potpuno odana unatoč vlastitih, predsjedniku potpuno suprotnih stavova – ona je Židovka, lezbijka koja se upravo vratila iz Kine gdje je s partnericom usvojila dijete i svoju iznimno dragocjenu pomoć predsjedniku uvjetuje time da je on, protivno zakonu, vjenča s njenom partnericom. Najkarikaturalnije likove efektno tumači Dean Krivačić kao predstavnik uzgajivača purana koji su pod određenim uvjetima spremni izdvojiti veliki novac za predsjednikovu kampanju i kao pijani indijanski poglavica koji svoju (predsjedniku bitnu) pomoć uvjetuje dobivanjem nacionalnog parka za gradnju kockarskog raja. Uklopivši te vrsne glumačke kreacije u jedinstvenu zabavnu cjelinu komedije u kojoj se gledatelji s užitkom smiju onome što im zapravo bino osiromašuje život, Harjaček je ostvario vrlo uspjelu populističku predstavu.

    © Tomislav Kurelec, KAZALIŠTE.hr, 2. studenoga 2012.

Piše:

Tomislav
Kurelec