Moć oprosta

Noćna scena Hrvatskog narodnog kazališta u Osijeku: Mira Perić Kraljik, Hana & Hana, red. Mira Perić Kraljik

  • Noćna scena Hrvatskog narodnog kazališta u Osijeku: Mira Perić Kraljik, Hana & Hana, red. Mira Perić Kraljik

    Noćna scena naziv je eksperimentalnog programa HNK-a u Osijeku, kojim se mladim glumcima i autorskim djelima pokušava otvoriti prostor za afirmaciju, a publici ponuditi nešto drugačije od standardnog repertoara. Nakon tri izvedene predstave od 2009. godine (Zašto se muhe lijepe na „ono“? Mire Perić Kraljik i Cvetina Aničića, Lipa si Teno Josipa Kozarca i Multicro Tatjane Šuput), premijerno je na njoj postavljena psihološka duodrama u jednom činu Hana i Hana, Mire Perić Kraljik, koja ujedno potpisuje i režiju i dramaturgiju dok je scenografiju i kostimografiju kreirao Neven Mihić, a glazbu Mariaberta Blašković.
    Noćna scena Hrvatskog narodnog kazališta u Osijeku: Mira Perić Kraljik, Hana & Hana, red. Mira Perić Kraljik
    Djelo vodi publiku u limb podsvijesti Hane I (Petra Blašković), žene rastrgane, slomljene i izmučene mračnom tajnom, duboko skrivenom u najudaljenijem kutku podsvijesti (očevo seksualno zlostavljanje u četvrtom razredu osnovne škole). Pokušavajući preživjeti težinu traume, Hana I je zanijekala i potisnula negativne emocije te prazninu pokušavala kompenzirati kroz mušku ljubav tražeći očinsku figuru koju je izgubila. Blokiranje potresnog traumatskog događaja iz prošlosti uvjetuje Haninu cjeloživotnu nesreću. Poražena na razini obitelji (incest), duhovnosti (ne nalazi podršku u crkvi), partnerstva (muž je tuče i vara) i temeljnog ljudskog nagona (nemoguće joj je začeti zbog traume), na prekretnici života i smrti (pokušala je samoubojstvo trovanjem), Hani I se kao slamka spasa nudi njena podsvijest – Hana II (Katarina Baban). U najiskrenijem trenutku Hanina života, Hana II je vodi kroz traume i ključne životne trenutke uprizorujući razne osobe (suprug Han, časna sestra, policajac, sudac, administratorica) – sjećanja se postupno otključavaju, a Hana I kreće na turbulentan i strmovit uspon prema osvještavanju svog problema, spoznaji i jedinom mogućem rješenju u suočavanju i praštanju.

    Ne upuštajući se u pretjerane dramaturške zahvate te temeljeći izvedbu na čistom dramskom sukobu dvaju protagonista, autorica je matematički precizno osmislila svaki trenutak i element svog samostalnog redateljskog prvijenca – napetu radnju s brojnim amplitudalnim promjenama u brzom ritmu, zahtjevni scenski pokret Hane II, različite intenzitete govornih radnji, mnoštvo predmetnih radnji, fantazmagoričnu igru svijetlosti, naizgled jednostavnu, a upravo zbog toga zahtjevnu mizanscenu. Cjelinu, koja od početka do kraja, u dramaturški logičnoj liniji, neprekidno teče uzlaznom putanjom ne dopuštajući publici niti trenutka predaha.
    Noćna scena Hrvatskog narodnog kazališta u Osijeku: Mira Perić Kraljik, Hana & Hana, red. Mira Perić Kraljik
    Veliku pomoć u uspjehu svog koncepta redateljica je imala u mladom i kreativnom autorskom timu. Najveći teret izvedbe ponijele su dvije mlade glumice u naslovnim ulogama. Obje su u zahtjevnim ulogama psihološke drame dale najbolje od sebe pružajući publici zadovoljstvo gledanja široke palete emocija i sitnih emotivnih nijansi koje se izmjenjuju u brzom ritmu. Artikulirani govor, energičnost i preciznost u scenskom pokretu, konstantna koncentracija na lik, gesta i mimika (posebno je to potrebno naglasiti kod Baban koja se uz sve transformira i u muške likove), mnoštvo sitnih predmetnih radnji koje obavljaju i vješto balansiranje tragičnosti na rubu patetike kod Petre Blašković, čine okosnicu uspjeha ove izvedbe. 

    Nijansiranje skokovitih trenutaka atmosfere naglašeno je sveprisutnom, a opet nenametljivom glazbenom podlogom Mariaberte Blašković, koja poput sjene prati emotivne vrtloge konfliktnog uma, a svijet podsvijesti, jednostavno, a efektno, praktično i vizualno dojmljivo osmislio je Neven Mihić, kombinirajući uporabu scenografije i kostima u glumačkim radnjama. Bijela vata, jastuci i bijela platna djeluju dvojako – tvore nedefinirani svijet oblaka, a protagonistice se njime istovremeno poigravaju (otpuhivanje oblaka, gađanje jastucima, sakrivanje...) i prerušavaju (bijelo platno kao marama časne sestre, dijelovi Haninog kostima postaju sudačka halja...). Osim toga, Mihić je kreirao i crni, kožni vamp stil Hane II te također crni, ali smireniji i elegantniji stil Hane I,  čije dijelove one razvijanjem radnje odbacuju te kako se približavaju oprostu i duhovnosti ostaju u čistim, simbolički bijelim kostimima.
    Noćna scena Hrvatskog narodnog kazališta u Osijeku: Mira Perić Kraljik, Hana & Hana, red. Mira Perić Kraljik
    Hana i Hana prva je uprizorena drama iz zbirke drama ženskog pisma pod naslovom Žene u dijelovima (Mira Perić Kraljik, Učiteljski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, 2012), a autorski tim premijerom je postavio ljestvicu visoko za neke iduće projekte, ali i najavio obećavajuću budućnost ženskog dramskog pisma i mladih glumica i umjetnika. Na premijeri na kojoj se publika smijala, plakala i uživala u svim elementima izvedbe, gledateljima na volju je ponuđen odgovor na pitanje Hoćemo li prihvatiti ljubav i praštanje kao izlaz iz teških životnih situacija?

    © Alen Biskupović, KAZALIŠTE.hr, 19. ožujka 2013.

    Mira Perić Kraljik
    Hana & Hana
    redateljica Mira Perić Kraljik
    premijera 16. ožujka 2013.
    dramaturginja Mira Perić Kraljik, scenograf i kostimograf Neven Mihić, glazba Mariaberta Blašković, inspicijent Eduard Srčnik, šaptačica Zrinka Stlinović
    izvode: Petra Blašković (Hana I), Katarina Baban (Hana II), Ana Stanojević (Glas susjede), Miroslav Čabraja (Glas dostavljača pizze)

Piše:

Alen
Biskupović