Jutro nakon dobre veselice
6. međunarodni festival cabareta i komedije Gumbekovi dani, Histrionski dom, Zagreb, 16. – 28. ožujka 2012.: Glumačka družina Histrion, Zagreb, Ivica Krajač i Eugene Labiche, Škandal na vuglu Vlaške i Koturaške, red. Zoran Mužić
-
Ovogodišnji Gumbekovi dani svečano su otvoreni predstavom Škandal na vuglu Vlaške i Koturaške. Tekst je, prema drami jednog od vodećih francuskih komediografa Eugenea Labichea, napisao Ivica Krajač, koristeći pritom autentičnu kajkavštinu i idiličnu atmosferu kojom obavija mjesto i vrijeme radnje. Unatoč namjeri odmicanja od današnjice smještanjem radnje u izmaštano vedriji i bezbrižniji Zagreb s kraja devetnaestog stoljeća, elementi suvremenosti ipak se probijaju kroz naslage godina. Pored asocijacija koje izviru iz svijeta predstave te poentiraju na aktualnu političku i društvenu situaciju, na svakodnevnicu onih koji u publici sjede prenosi se i vedra atmosfera te zabava kojom djelo odiše. Već u uvodnom songu ove kabaretske komedije glumci pozivaju gledatelje da im se pridruže u bezbrižnosti obećanjem: „Smeh vam vse probleme sredi.“
Glumci gledatelje pjesmom i plesom uvode u dom zagrebačke plemenitaške obitelji Deutsch-Mokritzky, jednog jutra koje se za pl. Hermenegilda pokazalo neobično teškim zbog prethodne noći koju je proveo pijući i veseleći se. Već prisutnu glavobolju pojačati će mu spoznaja da u krevetu nije prespavao sam, a da nesreća bude još veća ispostaviti će se da je neidentificirana osoba pod njegovim baldahinom muškarac. I to muškarac koji nakon buđenja otkriva da ima isti problem kao Plemeniti u čijem je krevetu prespavao: ne može se jasno sjetiti događaja koji su se odvijali prethodne noći. Zajedničkim naporima oni rekonstruiraju početak večeri i utvrđuju da su se susreli na proslavi godišnjice mature na kojoj su uspjeli ostati „med najsrednje trieznima od vsih maturantov“. No, kao posljedica pretjerane konzumacije omiljene im grožđenke i vina ispostavlja se nemogućnost prisjećanja kako su završili zajedno u krevetu, i okolnosti koje su prethodile takvom finalu večeri, a rezultirale su džepovima punim koštica, ugljena i jednim ženskim grudnjakom koji je Hermenegildo, uz nepoznata muškarca, donio ženi za uspomenu.
Nesposobnost rasvjetljavanja događaja pokazati će se kobnom kada služavka svojoj gospodarici, Hermenegildovoj supruzi, podvali stare novine kako bi prikrila sitno nedjelo koje je počinila. Cilika pred mužem i gostom čita vijest o stravičnom umorstvu mlade ugljenarke koje se prethodne noći dogodilo u Koturaškoj ulici, što je pored džepova punih ugljena dovoljno da protagonisti posumnjaju kako su oni krivci za stravičan zločin. Takva zabluda rezultira nizom urnebesno smiješnih napadaja straha i panike koji su dodatno naglašeni veselim songovima, energičnim slapstick koreografijama te dodatnim zabunama koje nastaju zbog nedovoljne informiranosti ostalih dramskih likova o događajima, a zajedno čine komični vrhunac predstave. Vedra i vesela atmosfera postignuta je najviše zahvaljujući odličnim, zaraznim songovima, simpatičnim zapletom te energičnim i zaigranim glumcima. Posebno su do izražaja došli Adam Končić u ulozi Hermenegilda te Vid Balog kao nepoznati muškarac, František. Tumačeći glavne uloge obojica su se iskazali glumačkim, pjevačkim i zabavljačkim umijećem, ispunjajući prostor pozornice svojim energičnim pokretima. Tara Rosandić u ulozi sluškinje Šmuce ne zaostaje za njihovom energičnom glumom i pjevanjem. U njezinom je liku očuvana, a njezinom glumom oživljena, tradicija vragolastog mutikaše koji se liku sluge pripisuje još od commedie dell'arte. Marija Borić u ulozi Šmucine poslodavke Cilike, ne nastavlja niz energične glume zbog zahtjeva za odmjerenošću koji joj nameće uloga profinjene i hladne agramerske vlastelinke, ali u predstavu unosi dašak glamura.
Kristijan Jaić je glumeći Cilikinog rođaka Akselrada, također pripadnika plemenitaških redova, svojom umjerenijom glumom bio partner Mariji Borić u uspostavljanju ravnoteže naspram energičnijih uloga njihovih kolega. Element koji je uvijek bitan, ali se u ovoj predstavi koja je cijela izvedena u kajkavskom dijalektu posebno ističe, sposobnost je jasnog izražavanja koju su svi glumci iskazali pa problema sa nerazumijevanjem dijalekta gotovo da i nije bilo.
Atmosferu predstave dodatno je upotpunila vješto oblikovana rasvjeta i glazbena pratnja, a za sklapanje svih prisutnih elemenata u uspješnu cjelinu zaslužan je redatelj Zoran Mužić. Unatoč upozorenju Ivice Krajača da poziv za sastankom na vuglu Vlaške i Koturaške, upućen od agramera, znači da potonji baš i nije lud za društvom onoga kome poziv upućuje, čini se da je ova predstava to opovrgnula. I glumci i publika veselo su proveli zajedničko vrijeme na vuglu Vlaške i Koturaške unatoč, ili baš zahvaljujući Škandalu.
© Maja Dujmović, KAZALIŠTE.her, 18. ožujka 2013.
Ivica Krajač – Eugene Labiche
Škandal na vuglu Vlaške i Koturaške
redatelj Zoran Mužić
premijera 16. ožujka 2013.
autor songova Ivica Krajač, autor glazbe Zvonimir Presečki, scenograf Miljenko Sekulić, kostimografkinja Elvira Ulip, koreografi Vid Balog i Goran Šimonji
izvode: Adam Končić, Vid Balog, Marija Borić, Tara Rosandić, Kristijan Jaić
Piše:
Dujmović