Kušnja za mlade domaće snage

Hrvatsko narodno kazalište u Šibeniku: Ranko Marinković, Glorija, red. Zoran Mužić

  • Hrvatsko narodno kazalište u Šibeniku: Ranko Marinković, Glorija, red. Zoran Mužić

    Šibensko Hrvatsko narodno kazalište za svoju posljednju ovosezonsku premijeru odabralo je Marinkovićevu Gloriju. Izbor tog klasičnog djela naše dramske književnosti vezan je uz stotu godišnjicu Marinkovićeva rođenja, ali i ideju redatelja Zorana Mužića da tim vrhunskim tekstom velikog hrvatskog pisca afirmira mlade i nove glumačke snage šibenske kazališne kuće, da još jednom potcrta mediteranski duh Marinkovićeve proze i to na autentičnom mjestu i s autentičnim tumačima uloga te da mobilizira sve šibenske kazališne snage u kreiranju vrhunske predstave.
    Hrvatsko narodno kazalište u Šibeniku: Ranko Marinković, Glorija, red. Zoran MužićHrvatsko narodno kazalište u Šibeniku: Ranko Marinković, Glorija, red. Zoran Mužić
    To su ideje od kojih svaka bez sumnje ima smisla i opravdanja, osobito kad dolazi od redatelja Šibenčanina, čovjeka koji je i sam vezan uz stasanje šibenskog teatra, ali i Marinkovića kojeg je kao mlad redatelj prvi put režirao 1990. godine u HNK-u u Osijeku i kojeg je osim svega i poznavao i bio mu student u klasi... U realizaciji, bila je to jedna tek malo kraćena Glorija u kojoj je u prvom planu ostala ljubavna priča, a u drugom, naoko manje vidljivom ali dobro znanom svakom poznavatelju tog Marinkovićevog djela, sve one konotacije i dramski slojevi u kojima se propituje vjera, religioznost, manipulativnost, individulanost,  sloboda volje i izbora, odnosno poslušnost, rascjep između dužnosti i ljubavi, pokušaj da se mjenjaju pravila i sustav te još mnogo toga.

    Glavne je uloge Mužić povjerio mladim šibenskim glumcima koji su iz tog teatra potekli, završili Akademiju dramske umjetnosti i tom se teatru vratili. Franka Klarić igrala je Gloriju, a Jakov Bilić don Jeru, svoje prve velike uloge u karijeri i bilo je vidljivo da su u njih uložili golem trud. Ako uspjeh nije adekvatan uloženom trudu to je samo zbog činjenice da je riječ o mladim glumcima kojima sigurno nedostaje iskustva i više, osobito većih, uloga. Glorija Franke Klarić gradirana je u rasponu od skrušene časne sestre do pobunjene djevojke koja je počela i, sudbina je htjela, okončala život na drugoj strani životnog kontrapunkta – u cirkusu. Franka Klarić i inače dobro artikulira likove s unutrašnjim, zapretanim osobnim lomovima i problemima duše tako da je i ovdje bolji dio njezine igre bio onaj u kojem je igrala skrušenu časnu sestru. Nesumljivo talentirani Jakov Bilić bio je nešto neuvjerljiviji – previše ukočen i slabo nijansiran što se dalo pripisati i tremi zbog premijerne izvedbe. U svakom slučaju i prema redateljevoj ideji, bio je to svojevrstan ispit zrelosti za dvoje mladih šibenskih profesionalnih glumaca.
    Hrvatsko narodno kazalište u Šibeniku: Ranko Marinković, Glorija, red. Zoran Mužić
    A ostali, s puno više utakmica u nogama, među njima izvrsni Siniša Popović u ulozi don Zane, Joško Ševo s bogatim dijapazonom igre riječi, geste i tijela kao Glorijin otac, te u maloj ulozi biskupa iznimno uvjerljiv i, kao i obično, sjajan Špiro Guberina. Ono što svakako valja zabilježiti jest da je šibenski glumac amater Anđelko Babačić, crkvenjak Toma, bio briljantan, Mate Gulin uobičajeno izvrstan, kao i zadarski glumac Dragan Veselić kao klaun Toni, dočim je malu ali solidnu ulogu ostvarila šibenska glumica amaterka Jasminka Antić.

    Tako su u šibenskoj Gloriji igrali u najvećoj mjeri šibenski glumci, oni koji dolaze, mladi profesionalci, i oni iz čijeg je rada i mara u prošlim desetljećima i nastalo današnje šibensko profesionalno kazalište, uz one koji su vezani uz Šibenik a karijere, i to velike, napravili izvan njega. Scenograf je Branko Lovrić Caparin, kostimografkinja njegova kćerka Sara Lovrić Caparin, a glazbu je odabrao još jedan u klasičnoj glazbi već nadaleko poznati Šibenčanin, orguljaš Pavao Mašić.

    © Jordanka Grubač, KAZALIŠTE.hr, 10. lipnja 2013.

Piše:

Jordanka
Grubač