Kvalitetna zabava
6. Gumbekovi dani, međunarodni festival cabareta, Zagreb, 16. – 28. ožujka 2013.
-
Međunarodni festival koji imenom podsjeća na našeg najvećeg majstora cabareta i iznimnog komičara Madena Crnobrnju Gumbeka (1939-2000) po šesti put je pokazao opstojnost te specifične kazališne vrste i u uvjetima koji se bitno razlikuju od onih iz njezina zlatnog doba kada se izvodila u kavanama i inim ugostiteljskim objektima. Danas se cabaret izvodi ponajviše na sceni i zbog toga se njegov poseban izraz utemeljen na specifičnoj, vrlo bliskoj komunikaciji glumca i gledatelja ponekad kombinira s elementima vodvilja, satire ili neke druge vrste komedije, ali treba kazati kako i ti kazališni oblici sve češće koriste neke kabaretske postupke (posebice izravno obraćanje publici) za obogaćivanje svog prosedea.
Ponekad ti međusobni utjecaji i nisu posve osviješteni ili namjerni nego proizlaze iz klime koju je dobrim dijelom potaknuo i ovaj festival. Tako je čini se i dobitnik nagrade za izniman doprinos oživljavanju cabareta Tarik Filipović bio pomalo iznenađen kada je u obrazloženju tog priznanja uz njegove uloge u modernističkim kabaretskim predstavama Magic Act Show i Spektakluk spomenuto kako je pronalaženje suvremenog kabaretskog predstavljačkog postupka (često kreativnim i originalnim pristupom i u drugim medijima) djelovalo na njegov cjelokupan glumački i voditeljski rad.
Isto tako ni nagrađena najbolja predstava Glumice & to Dunje Fajdić koju su uz nju odigrale i režirale Ivana Horvat, Petra Kurtela i Amanda Prenkaj u produkciji Kazališta na Peščenici KNAP i Umjetničke organizacije Kravice iz Zagreba možda nije zamišljena kao cabaret nego kao publici otvorena proba predstave kojom četiri mlade nezaposlene glumice žele pokazati sve svoje sposobnosti i ostvariti kazališnu uspješnicu. No, složenost i slojevitost njihovih teatarskih i osobnih odnosa izlaže se često izravno gledateljima i visoke domete postiže baš takvim suvremenim kabaretskim izrazom. I drugi vrhunac festivala Pevaj brate Stevana Koprivice u režiji Slavenka Saletovića i izvedbi Favi teatra iz Beograda predstavlja fascinantan primjer suvremenog cabareta u kojem trojica sjajnih interpreta (a posebice Andrija Milošević) na iznimno duhovit, glumački virtuozan te vizualno i glazbeno efektan način iz sukoba pop i rock glazbe s dominantnim folkom stvaraju urnebesno komičnu sliku dominatnog mentaliteta sredine koja je vrlo bliska i nekim našim krugovima.
Među izvedbama koje su bile najbliže tradicionalnom cabaretu valja istaknuti Adama Končića koji u Adam i ona svojom interpretacijom dvanaestak pjesama iz tridesetih godina i ležernom konverzacijom uz izravan kontakt s gledateljima vrlo uspjelo uz odgovarajuću dozu nostalgije oživio zlatno doba našeg cabareta. Slovenac Jure Ivanušić koji je prije dvije godine fascinirao svojim glumačkim i glazbeničkim umijećem u nekonvencionalnom kabaretskom prikazu povijesti glazbe u Od tišine do glazbe ovaj se put također uspješno, ali ipak manje originalno predstavio satiričkim cabaretom Za strane turiste koji ismijava neke uvriježene stavove naših susjeda o njihovim posebnostima.
Visoke domete festivala predstavljaju i predstave koje na originalan način povezuju cabaret i vodvilj. U Kerempuhovoj Krletki Jeana Poireta redatelj Krešimir Dolenčić je oko cabareta u transvestitskom noćnom klubu realizirao spektakularan spoj glazbe, plesa i glumačkih parada (od kojih je Hrvoje Kečkeš ovdje izdvojen nagradom) koji na iznimno duhovit način pokazuju da ljudskost nije određena spolnim ni bilo kojim drugim orijentacijama. U vrlo uspjelom Škandalu na vuglu Vlaške i Koturaške Glumačke družine Histrion Ivica Krajač je tekst klasika vodvilja Eugènea Labichea ne samo lokalizirao u Zagreb prije više od stotinu godina nego i uresio brojnim songovima, dok je redatelj Zoran Mužić vrstan glumački ansambl često usmjeravao na izravno (gotovo kabaretsko) obraćanje gledateljima. Domaćinima festivala treba odati priznanje i za održavanje još jedne važne tradicije – iznimno zabavnog oživljavanja važne tradicije hrvatske pučke komedije s Gospodskim djetetom Kalmana Mesarića u kojoj je redatelj Dražen Ferenčina pružio priliku sjajnom glumačkom ansamblu da iskaže sav svoj komičarski dar, što je posebno efektno iskoristila Biserka Ipša, a kako je i većina drugih predstava nudila gledateljima kvalitetnu zabavu to su i ovogodišnji Gumbekovi dani predstavljali nedvojben uspjeh.
© Tomislav Kurelec, KAZALIŠTE.hr, 30. ožujka 2013.
Piše:
Kurelec