Začarani krug
Gradsko kazalište Joza Ivakić, Vinkovci: Lydia Scheuermann Hodak, Eva nije Adam, red. Ivan Kristijan Majić
-
U posljednje vrijeme većina se kazališta okreću aktualnim temama pa se tako i vinkovačko Gradsko kazalište Joza Ivakić odlučilo na repertoar uvrstiti dramski tekst osječke spisateljice Lydie Scheuermann Hodak Eva nije Adam. Koji je režirao Ivan Kristijan Majić. Tekst prati dvije uspješne žene, Helenu (Sanja Drakulić) i Onyx (Katarina Baban), u dugogodišnjoj ljubavnoj vezi koja dolazi na kušnju kada se u Heleni počnu buditi majčinski osjećaji. Helena, simbol ženstvenosti, inzistira na Onyxinom obećanju da će jednog dana imati djecu, međutim na putu im se nalazi nepremostiva zapreka – LGBT obitelji nemaju zakonskog načina posvajanja djeteta ili umjetne oplodnje.
Nakon uvodne idilične slike priča se ubrzo zahuktava. Helena je spremna na sve, ilegalnu oplodnju, plaćanje mita, spolni odnos sa muškarcem, ne misleći pri tome na mnogobrojne moguće komplikacije poput zlouporabe genetskog materijala, eventualno kasnije stupanje u vezu njihova djeteta s djetetom izvornog donatora… Nakon burnih rasprava zajedničko rješenje pronalaze u Heleninom spolnom odnosu sa cimerom Peterom (Vladimir Andrić), koji u zamjenu za snimanje dokumentarističkog filma s njih dvije u glavnim ulogama pristaje biti donator genskog materijala. Nakon nekoliko godina pod pritiskom društva, labilnog karaktera, savjesti ili svega pomalo, Helena ulazi u vezu s Peterom, prekida s Helenom te se na kraju i udaje za Petera.
Koncept cijele predstave temeljen je isključivo na glumačkim kreacijama dvije mlade glumice (Peter se kratko pojavljuje na početku kao alat za ostvarivanje cilja). Cijela radnja odvija se na malom prostoru na kojem su glumice okružene publikom s tri strane, a scenografiju Dubravka Matakovića čine krevet (koji se podizanjem pretvara u platno za projekciju), dva taburea (koji služe kao stolić, radni stol, stolac…), nekoliko jastuka i prekrivač. Jednako tako, predstava je lišena i svih pomoćnih efekata pa tako nema niti glazbene podloge, a svjetlo se mijenja samo u dvije izmjene scena (svjetlo i ton Stjepan Andabak i Ivan Marijanović). Jedina tehnološko sredstvo koje je upotrijebljeno je scena snimanja filma koju gledamo na projekciji (video Darko Bušnja) i koja zapravo pokazuje o kolikom zadiranju u privatnost se radi te na što su spremni i/ili prisiljeni pripadnici LGBT zajednice ukoliko žele zasnovati obitelj. U takvom konceptu koji polagano zadire sve dublje i dublje u intimu dvije žene te ih u potpunosti ogoljuje pred publikom, glumice su se jako dobro snašle.
Čini se kako im je mali problem stvarala bezazlenost atmosfere na početku pa dok je situacija idilična, dok su rasprave oko djeteta još uvijek samo rasprave, a cijeli ton je pomalo obojen i komikom u liku Petera, ne izgledaju dovoljno uvjerljive – sve je dobro napravljeno i tehnički odrađeno, međutim nedostaje ono nešto u njihovom međusobnom odnosu. Međutim, kako predstava odmiče, a situacija se sve više zahuktava Katarina Baban i Sanja Drakulić postaju sve bolje i uvjerljivije da bi kulminirale u drugom činu kada Helena, nakon prekida, dolazi po svoje stvari u njihov stan te započinje razgovor s Onyx o razlozima udaje i odlaska. U tim trenutcima njihova čista i snažna emocija, sukob dvije osobe koje se očigledno vole, a ne mogu više biti zajedno preplavljuje publiku. Katarina Baban u svojoj kreaciji raste eksponencijalno, a Sanja Drakulić prati je u stopu te publika gotovo bez daha prati zbivanja na sceni.
Najnovija premijera vinkovačkog kazališta duboko je emotivna i snažna predstava, okarakterizirana vrlo dobrim glumačkim dvojcem koji nas uvlači u intimnu priču o začaranom krugu u kojem se nalaze LGBT parovi. Istovremeno tematizirajući aktualnosti poput braka kao institucije, disfunkcionalnosti patrijarhalne obitelji i njezinih vrijednosti, zlouporabe znanosti i tehnoloških dostignuća, ali i esenciju ljudskog bića sa svim manama i vrlinama te problematičnost veze dvoje ljudi bez obzira na spol, predstava je aktualna u svakom pogledu te je svakako treba vidjeti.
© Alen Biskupović, KAZALIŠTE.hr, 2. ožujka 2015.
Lydia Scheuermann Hodak
Eva nije Adam
redatelj Ivan Kristijan Majić
premijera 27. veljače 2015.
oblikovanje scene, plakat i dizajn knjižice Dubravko Mataković, video Darko Bušnja, inspicijnt Zorko Bagić, svjetlo i ton Stjepan Andabak i Ivan Marijanović
izvode: Sanja Drakulić (Helena), Katarina Baban (Onyx), Vladimir Andrić (Peter)
Piše:

Biskupović