Potpuni kazališni događaj

Kazalište lutaka Zadar: Helen Cooper – Ana Prolić, Juha od bundeve, red. Ana Prolić

  • Kazalište lutaka Zadar: Helen Cooper – Ana Prolić, Juha od bundeve, reg. Ana Prolić

    Premijera predstave Juha od bundeve, koju je prema tekstu Helen Cooper proširila i režirala Ana Prolić, u zadarskom Kazalištu lutaka okupila je ponajprije djecu iznad četiri godine života i njihove roditelje, no to nipošto ne znači da je projekt isključivo namijenjen dječjem auditoriju. Dapače, poanta iskazana u dramskom diskursu prispodobiva je i zreloj publici. Juha od bundeve projekt je koji sjedinjuje nekoliko žanrova (bajka, mjuzikl, drama) i u svakom od njih izvedbeno uspijeva, što je rezultat prvenstveno sjajne suradnje glumaca i redateljice te autora glazbe, oblikovanja svjetla, kostimografije i scenografije, čiji je obol i vizualno i auditivno jedinstvo koje govori o potpunom kazališnom događaju.
    Kazalište lutaka Zadar: Helen Cooper – Ana Prolić, Juha od bundeve, reg. Ana Prolić
    Helen Cooper nagrađivana je britanska ilustratorica čija je oslikana priča Juha od bundeve (Pumpkin Soup) iz 1998. dramaturško polazište redateljici Ani Prolić koja je uz zadržavanje fabule izvornika priču proširila nizom songova koje uz nju supotpisuje Mate Matišič, ujedno i autor glazbe. Šest songova koji naglašavaju dramske preokrete imaju izrazito humorističan i personifikacijski karakter te održavaju ritam i tempo dramske strukture i dijaloškog diskursa. Sve songove uživo izvodi troje glumaca koji osim uigranosti pokazuju snalaženje i u onomatopejskom i gestualnom smislu. Songovi su snimljeni i predstavljeni na popratnom nosaču zvuka koji zamjenjuje klasičnu knjižicu s podacima i hvale je vrijedan multimedijalni dodatak za najmlađu publiku.

    Scenografija koju potpisuje Robert Košta vizualno je sjajno rješenje oblikovano od nekoliko modela uvećanih bundeva od kojih su neke rasklopive i mehanički se rastvaraju u lonac i predstavljaju i dramaturšku važnost scenografije. Isto vrijedi i za modele biljaka koji dizanjem i spuštanjem naglašavaju limens: mračnu šumu i krizu koju započinje odmetnuti Patak koji se na kraju ipak reinkorporira u kolektiv. Scenografiju prati i naglašava oblikovanje svjetla, čiji su autori Ivo Nižić i Frane Papić svjetlu dali i dramaturšku ulogu, posebno naglašavajući kontrast svjetlo-sjena i gornja i donja spot-svjetla u izmjenama crvene i bijele boje. Kostimi Hane Letice dojmljiv su način kako oblikovati antropomorfni izgled likova iz bajke: Mačak ima smeđasti pulover na pruge, Patak ima bijeli kostim izveden kao baletni triko. Treba pohvaliti i majstora tona Matu Petričevića koji je besprijekorno oblikovao zvuk koji uključuje i pjevanje i sviranje uživo te snimljene efekte. Tehnička realizacija projekta je apsolutno na visokoj razini i svjedoči o uigranosti i kvaliteti tima iz Kazališta lutaka Zadar.
    Kazalište lutaka Zadar: Helen Cooper – Ana Prolić, Juha od bundeve, reg. Ana Prolić
    Glumačke izvedbe su također vrlo uvjerljive i pokazuju svježinu, ponajviše u izvedbi songova koji su i središnja točka predstave Juha od bundeve. Juraj Aras koji utjelovljuje Mačka je izvanredan u gestualnom i glazbenom dijelu te posebice u duetu sa Sanjom Zalović koja igra Vjevericu dominira njihova personifikacijska sposobnost prilagodbe tragičnim i humorističnim aspektima uloge. Vjera Vidov koja igra Patka možda je i najrazulareniji dio tročlane glumačke ekipe čija je manira igranja u naglašenom tipu tužnog/smiješnog klauna potpuno pogođena za ulogu Patka koji unosi dramaturški prevrat u radnji. Trojka je u svim songovima izuzetno zabavna i uigrana, čime je predstava ostvarila i neposredan učinak ushita i zabave kod dječjeg auditorija.

    Redateljicu Anu Prolić treba pohvaliti jer je sve tehničke, dramaturške i izvedbene elemente predstave sinkronizirala u sjajan projekt. Režijski postupci poput rastvaranja narativnog predloška songovima i akcentuiranje dramaturških preokreta putem pokretne scenografije i izmjene svjetla apsolutno su opravdani i pridonose visokoj kakvoći izvedbe predstave Juha od bundeve. Sama poanta predstave je dvosmislena i ovisi o perspektivi onoga koji ju razmatra: iz dječjeg kuta to je prispodoba o prijateljstvu i važnosti kolektiva kojeg uvijek iznova treba preispitivati; iz pozicije odraslog gledatelja dramaturški obrat posjeduje i subverzivnu ideološku konotaciju koja preispituje konzervativnost i nesklonost promjeni. Nakon sjajne prerade Hamleta u projektu Hamletova istina (koji je režirao Dražen Ferenčina) Ana Prolić je i ovim projektom ostvarila kvalitetnu suradnju s Kazalištem lutaka Zadar koje je Juhom od bundeve dobilo sjajnu predstavu za djecu za koju se nadam da će igrati što češće i izvan Zadra.

    © Mario Županović, KAZALIŠTE.hr, 19. ožujka 2016.
    Kazalište lutaka Zadar: Helen Cooper – Ana Prolić, Juha od bundeve, reg. Ana Prolić
    Helen Cooper – Ana Prolić
    Juha od bundeve
    redateljica Ana Prolić
    premijera 7. ožujka 2016.
    glazba Mate Matišić, tekstovi songova Mate Matišić i Ana Prolić, scenograf Robert Košta, kostimografkinja Hana Letica, savjetnica za scenski pokret Tamara Savičević, oblikovanje svjetla Ivo Nižić i Frane Papić, inspicijent Radojka Kozulić, majstor tona Mate Petričević, majstor svjetla Frane Papić, izrada kostima Hana Letica i Nataša Perović, krojački radovi Nataša Perović, tehnička realizacija/izvedba scene Robert Košta, Marijan Nižić, Dragan Sinovčić, Darko Petković, Roko Brkić
    izvode: Sanja Zalović (Vjeverica), Vjera Vidov (Patak), Juraj Aras (Mačak)

Piše:

Mario
Županović