Benigna komedija

Hrvatsko narodno kazalište Zadar: Claudio Gnomus, Besplatni Wi-Fi, red. Zoran Mužić

  • Hrvatsko narodno kazalište Zadar: Claudio Gnomus, Besplatni Wi-Fi, red. Zoran Mužić

    Novom premijerom, komedijom Besplatni Wi-Fi talijanskog glumca i dramatičara Claudia Gnomusa u režiji Zorana Mužića, HNK Zadar se ponovno vratio u neslavne dane kada na repertoaru predstavlja benigne, zaslađene komedije kojima je mjesto u varijeteu ili nekom demode džepnom kazalištu. Gledajući video-snimke nekolicine uprizorenja ovog dramskog djela koje je režirao i u kojima je glavnu ulogu odigrao upravo autor Claudio Gnomus, lako je utvrditi kako je riječ o pokušaju stapanja situacijske komike i slapsticka u neopterećenu zabavu. Dramaturgija komada sazdana je na aluzivnim i insinuativnim aspektima dijaloga između troje protagonista, Adama – iznajmljivača soba u kojima se nastanjuju Elena i Sabrina. Poveznica među likovima je činjenica da su svi netom razvedeni i što u njima raste seksualna i emocionalna frustracija. I to je otprilike to; Gnomus se zaustavlja na površnoj razini karakterizacije likova u svrhu ostvarivanja situacijske komike kojoj je jedina svrha da zabavi auditorij benignim sadržajem i sekvencionalnom izmjenom dueta i terceta u kojima dominiraju geg i grimase.

    Što je presudilo da se zadarski HNK odlučio za uprizorenje takvog komada na velikoj sceni nije posve jasno s obzirom da su slični sadržaji poput predstave Nije bila peta, bila je deveta i Mambo Italiano dotičnog kazališta bili čisti kazališni promašaji. No, posezanje za razvodnjenim komedijicama koje progovaraju o suvremenim problemima na krajnje banalan način očito je uvijek iznova zanimljivo za HNK Zadar. Scenografija (John Čolak) je u biti kulisna konstrukcija koja predstavlja zidove stana s trima vratima i vratima kupaonice kroz koja ulaze i izlaze akteri na sceni uz dodatak dvosjeda i jedne vitrine. Fluorescentne boje kojom su zaogrnute daske koje čine scenografiju pojačavaju trivijalni i kič ugođaj koji donosi scenografija koja je u kontrastu s općom bijelom i žutom rasvjetom koja nema nikakvu dramaturšku funkciju i koju potpisuje Ivo Nižić, čiji je rad daleko kvalitetniji u predstavama Kazališta lutaka Zadar.
    Hrvatsko narodno kazalište Zadar: Claudio Gnomus, Besplatni Wi-Fi, red. Zoran Mužić
    Kostimi su utilitarni i revno prate dramaturške promjene radnje, dok je glazba obojena minimalističkim zvukovima sintesajzera i posebno naglašava trivijalnost i površnost samog predloška. Redatelj Zoran Mužić, koji je režirao enormnu količinu predstava u posljednjih tridesetak godina, očito je u ovom projektu poslužio kao najamni redatelj čija je režija eto, linearna izmjena sekvenci popraćena ulascima i izlascima sa scene te paljenjem i gašenjem svjetla. Mužić je podosta umanjio satirični aspekt Gnomusovog projekta, što je vidljivo u usporedbi Gnomusove režije iz Teatro dei Satiri u Rimu i zadarske izvedbe, odustajući od prenaglašene mime, gegova i gestikulacije. Time je zadarska verzija još dodatno zaslađena i trivijalizirana.

    Glumci koje je Mužić režirao u ovoj lako probavljivoj komediji također su se uklopili u opći dojam ležernosti i benignosti kazališnog čina. Alen Liverić u ulozi Adama, uz ponešto gegova, igra lik koji za život zarađuje kao klaun, a odigrao je vrlo solidno i nenametljivo uz prirodnu dikciju i šarm koji je njegov lik pomaknuo od Adama kojeg uz pretjeranu mimiku inače igra sami autor Gnomus. S druge strane, Gnomusov lik iz izvornika predstavlja satirični aspekt komada pa je Mužićevo izvedbeno de-satiriziranje Adama ipak dubiozno. S obzirom da je Liverić nova akvizicija HNK-a Zadar, nakon umirovljenja Mirka Šatalića, nadajmo se da će njegova karijera u HNK-u Zadar barem biti plodonosnija od Šatalićeve. Petra Težak je ulogom Sabrine pokazala manirističko snalaženje u tipskoj ulozi frizerke-zavodnice posebno naglašavajući piskutav i vrištav glas i ironiziranu seksualnost. Žana Bumber koja glumi Elenu daleko je najslabiji dio glumačke postave; njena patosna impostacija u glasu i u izvještačenom i neprirodnom tjelesnom pokretu uparena s odbojnom dikcijom izrazito su iritabilni.

    Bez obzira na sve navedeno, Besplatni Wi-Fi je za auditorij u zadarskom HNK-u bio očito predstava koju su dugo očekivali s obzirom da je svaka izmjena sekvenci bila popraćena pljeskom, dok se za vrijeme izvedbe dobar dio auditorija došaptavao vezano uz aluzivne i insinuativne aspekte same komedije. Stoga treba zaključiti da su pretplatnici HNK Zadar očito željni repertoara kakav im servira uprava kazališta, čime se pokazuju retrogradne tendencije s obzirom na socio-političku klimu i kulturalnu zamrlost koja vlada u gradu.

    © Mario Županović, KAZALIŠTE.hr, 29. travnja 2016.

    Claudio Gnomus
    Besplatni Wi-Fi
    redatelj Zoran Mužić
    premijera 15. travnja 2016.
    prijevod Nedjeljka Balić-Nižić, scenografija John Čolak, kostimografija Sara Lovrić Caparin, glazba Nebojša Lakić, oblikovanje svjetla Ivo Nižić, asistentica redatelja Vjera Vidov, inspicijent Mimi Zadarski, izrada kostima Jovica Todorović
    izvode: Žana Bumber (Fiamma-Elena), Alen Liverić (Adam), Petra Težak (Sabrina)

Piše:

Mario
Županović