Uspješan obračun s nasilnikom

Gradsko kazalište Žar ptica, Zagreb: Milivoj Matošec, Strah u Ulici lipa, red. Oliver Frljić

  • GK Žar ptica, Zagreb: Milivoj Matošec, Strah u Ulici lipa, red. Oliver FrljićPrije pet godina UNICEF je pokrenuo akciju Stop nasilju među djecom iz koje je izrasla i početkom ove školske godine u suradnji s Hrabrim telefonom pokrenuta akcija Prekini lanac! s ciljem zaustavljanja elektroničkog nasilja među djecom. Problem nasilništva, poznat i pod engleskim nazivom bullying, nije novost među djecom, no u zadnje je vrijeme uzeo više maha te je stoga nužno poduzeti odlučne akcioje kako bi se djeca upoznala sa tim problemom i znala ga prepoznati ako se nađu u takvoj situaciji.

    Kazalište Žar ptica je uvrštavanjem Straha u Ulici lipa na svoj repertoar pokazalo da osjeća bilo vremena i želi pomoći svojim mladim gledateljima (predstava je namjenjena učenicima od trećeg do osmog razreda) u osvješćivanju činjenice da je nasilništvo doista problem s kojim se međutim ne treba miriti nego se protiv njega treba boriti.

    GK Žar ptica, Zagreb: Milivoj Matošec, Strah u Ulici lipa, red. Oliver FrljićRoman Strah u Ulici lipa Milivoja Matošeca objavljen je prije točno četrdeset godina no to se gledajući predstavu u Žar ptici ni po čemu ne bi moglo zaključiti. Odlična dramaturgija Olivera Frljića kondenzirala je zbivanja poštujući duh izvornika. Dva važna lika odraslih Tugoljub Prvi i Veliki Tom bešavno su spojeni u jedan (Tugoljub Prvi), dok je dječja družina ostala u punom sastavu, a tu je i Mungos Nevada, došljak u mirnu ulicu koji će izazvati strah i staviti prijateljstvo članova družine na kušnju. Šapica, Latica i Cvrkutalo zadržali su osnovne karakteristike, a dramaturgiji ponešto žrtvovani Praporac i Veslonožac dobili su izrazitiju kostimografsku karakterizaciju (kokotica i kožna jakna Praporca i hip-hop Veslonožac s pumpicom za astmu).

    U vizualnom dijelu redateljski pristup Olivera Frljića (koji kao dramaturg i redatelj potpisuje i nagrađivane Blizanke Dječjeg kazališta Dubrava), vidljivo je nadahnut stripom, a emocije se jasno izražavaju i pokretom te dodatno podcrtavaju glazbom. Razigranosti je pripomogla i koreografija Sandre Banić Naumovski na glazbu koju je skladao i izabrao Damir Šimunović, kao i dinamično oblikovanje svjetla Gorana Jurkovića te jednostavna i nenametljiva scenografska (Iva Matija Bitanga i Leo Vukelić) i kostimografska (Modni studio Artiđana) rješenja.

    GK Žar ptica, Zagreb: Milivoj Matošec, Strah u Ulici lipa, red. Oliver FrljićDamir Poljičak kao Mungos Nevada imao je najveću glumačku zadaću koju je korektno obavio. Ono što može zasmetati na početku jest njegova ponešto dijalektarna karakterizacija lika (u naglasku, a ne u leksiku) za što doista nema ni razloga ni potrebe. Svaku se član dječje družine na drugi način odnosi prema strahu koji u njih izaziva Mungos, pri čemu glumci pokazuju ujednačenost i zavidnu discipliniranost u provedbi redateljevih ideja. Tomislav Krstanović (Šapica), Csilla Barath Bastaić (Latica), Sven Jakir (Cvrkutalo), Nikša Marinović (Praporac) i Mija Smiljanić (Veslonožac) ujednačeni su u svojim energičnim izvedbama i kontrast su smirenosti i iskustvu Tugoljuba Prvog Franje Džimija Jurčeca.

    Strah u Ulici lipa dinamična je i razigrana predstava optimalna trajana (nešto dulja od školskog sata) koja skladno spaja kazališni čin i društvena angažiranost.

    © Goran Ivanišević, KULISA.eu, 29. rujna 2008.

kritike i eseji