Niti tamo niti vamo

Dječje kazalište Branka Mihaljevića, Osijek, Kazalište Oberon, Koprivnica: Selma Lagerlöf, Legende o Kristu, red. Damir Mađarić

  • Dječje kazalište Branka Mihaljevića, Osijek, Kazalište Oberon, Koprivnica: Selma Lagerlöf, Legende o Kristu, red. Damir Mađarić

    Za scenski predložak Legendi o Kristu odabrana je istoimena zbirka kratkih priča (Kristuslegender), prve žene dobitnice Nobelove nagrade za književnost 1909. godine, Selme Lagerlöf, a režiju, dramatizaciju (uz suradnju Marte Mekovec de Carvalho) i izbor glazbe potpisuje Damir Mađarić. Selma Lagerlöf u svojim pričama govori o rođenju, životu i događajima vezanim uz Isusa Krista, pokušavajući ga tako djeci približiti kroz čuda iz njegovog života, ali prije svega kroz temeljne vrijednosti koje je živio i prenosio: dobrotu, empatiju, ljubav, istinu i vjeru. Jednak princip slijedi i Mađarićeva vizija izvornika pa se kroz šest priča (u originalu sedam): Sveta noć, Zdenac mudraca, Dječarac iz Betlehema, Bijeg u Egipat, U Nazaretu i U hramu susrećemo s Josipom koji traži žeravicu kako bi zagrijao malog Isusa, tri mudraca i zdencem koji im pomaže pronaći put do špilje, palmom koja se zavjetovala da će rasti sve dok se ne pojavi novi kralj, veći i od Salomona samog i završna u kojoj Isusova majka shvati da je za nju kao sin izgubljen te će cilj  njegovog života bit pravednost, njegova čežnja raj, a ljubavlju će obuhvatiti sve siromašne ljude koji žive na zemlji.
    Dječje kazalište Branka Mihaljevića, Osijek, Kazalište Oberon, Koprivnica: Selma Lagerlöf, Legende o Kristu, red. Damir Mađarić
    Mađarić je svoju viziju zamislio kao malu formu u kojoj dva glumca obučeni u halje odgovarajuće vremensku radnje (Marija Šarić Ban), smještena na gruboj tkanini, okružena spremnicima/kovčezima, prašinom/zemljom i lišćem (Marta Crnobrnja) stvaraju iluziju mjesta i vremena. Dodatni efekt tom okruženju predstavljaju i vizualno dojmljive lutke (psi, ovce, ljudi…) izrađene od slame (Nikola Faller) kojima su Srđan Kovačević i Kristina Fančović stvarali mini scene, obogaćujući ih likovima, ali i slali poruku o važnosti dječje igre kao didaktičnog sredstva u prenošenju poruke. Predstava je naime zamišljena kao nastup putujućeg kazališta čemu u prilog ide i navedena scenografija, a i sama priča otvara se igrom Srđana Kovačevića i Kristine Fančović koji najavljuju kako su oni glumci koji se jako vole igrati i oni to rade izvrsno. Uspjeli su privući pozornost djece, zajedno funkcioniraju na sceni u partnerskoj igri, jasni su i glasni, a bore se s po nekoliko različitih likova u scenama, pri tome se koristeći samo glasovnom stilizacijom ili promjenama u kostimima (na primjer skidanjem i stavljanjem kapuljače ili skidanjem kompletnog kostima ispod kojeg je drugi…).

    Usprkos funkcionalnoj scenografiji, vizualnoj dopadljivosti u cjelinu i izvedbi dvaju mladih glumaca/lutkara, ova predstava nije ispunila očekivanja. Čini se kako problem leži u činjenici da Dječje kazalište (pa tako i većina kazališta) u prosincu postavlja takozvanu prigodnicu – predstavu koja je usko povezana s dolaskom Djeda Božićnjaka, primjerena je svim uzrastima, a pogotovo onim najmlađim, a dobro dođe i kazalištima jer u tih mjesec dana igra uz podjelu paketića više puta nego repertoarske predstave u cijeloj sezoni. S ovom se predstavom pokušalo stvoriti hibrid. Izvedbu koja će moći ispuniti prosinačku ulogu, ali i koja će moći ostati na repertoaru u ostatku sezone. A to nije uspjelo.
    Dječje kazalište Branka Mihaljevića, Osijek, Kazalište Oberon, Koprivnica: Selma Lagerlöf, Legende o Kristu, red. Damir Mađarić
    S jedne strane stvorena je predstava koja trajanjem, načinom igre, malom formom, korištenjem slamnatih lutaka za ciljanu publiku ima onaj najmanji uzrast (4+), a s druge strane radnja je bila opterećena tekstom, stilom rečenica i arhaičnim izrazima, što je sve onemogućavalo djecu u razumijevanju i zadržavanju pozornosti. Kada se tome dodaju i dramaturški problemi poput predmeta koji predstavljaju likove priče pa onda iste te predmete igraju glumci, a sve se nalazi zajedno na sceni; mnoštvo izmjena replika od koje svaku isti glumac igra kao drugi lik; slabih i nejasnih kopči između scena, nenadanog i zbrzanoga kraja; uporaba lutaka na sceni, ali bez lutkarskog redateljskog mišljenja, teško da će ova predstava zaživjeti i u prosincu, a kamoli izvan njega.

    Legende o Kristu Dječjeg kazališta Branka Mihaljevića iz Osijeka i Kazališta Oberon iz Koprivnice dale su evidentan danak neodlučnosti i nedostatku jasne vizije autora. Šteta zapravo jer su se izvornik sa svojim temama i porukama, vizualna komponenta predstave te dva mlada glumca/lutkara mogli puno bolje iskoristiti i stvoriti kvalitetnu predstavu koja bi zasigurno živjela i izvan prosinca. Ovako je sve ostalo niti tamo niti 'vamo.

    © Alen Biskupović, KAZALIŠTE.hr, 12. siječnja 2017.
    Dječje kazalište Branka Mihaljevića, Osijek, Kazalište Oberon, Koprivnica: Selma Lagerlöf, Legende o Kristu, red. Damir Mađarić
    Selma Lagerlöf / Damir Mađarić
    Legende o Kristu
    redatelj Damir Mađarić
    premijera 2. prosinca 2016. (Osijek), 9. prosinca 2016. (Koprivnici)
    dramatizacija Damir Mađarić, scenografkinja Marta Crnobrnja, kostimografkinja Marija Šarić Ban, izbor glazbe Damir Mađarić, suradnica u dramatizaciji: Marta Mekovec de Carvalho, voditelj tehničke službe Dražen Golubić, inpicijent Zdenka Kovaček, figure od slame Nikola Faller
    izvode: Kristina Fančović, Srđan Kovačević

Piše:

Alen
Biskupović