Džumbus u pravom smislu riječi
Hrvatsko narodno kazalište Osijek: Davor Špišić, Žene u crvenom, red. Damir Mađarić
-
Hrvatsko narodno kazalište iz Osijeka 7. veljače 2020. godine premijerno je izvelo „džumbus“ komediju Žene u crvenom Davora Špišića. Premijera je dio novog programa HNK Osijek pod nazivom Scena u sceni, uvedenog u prošloj sezoni, koji je zapravo nasljednik bivše Noćne scene - alternativne scene na kojoj se mladim glumcima, redateljima i djelima otvara prostor za afirmaciju a publici nudi nešto drugačije od standardnog repertoara. Režiju i scenografiju potpisuje Damir Mađarić uz asistenta scenografije Davora Molnara i asistenticu scenografije Petru Mađarić, kostimografiju Damir Mađarić i Tončica Knezdok, a glazbu potpisuju Gordana i Miroslav Evačić.Špišićeve Žene u crvenom praizveo je Ludens Teatar u sezoni 2013/2014. te joj je dodijeljena Nagrada publike internetskog portala Teatar.hr za najbolji novi dramski tekst. Uspješnosti praizvedbe svjedočila je i osječka publika prilikom gostovanja na Osječkom ljetu kulture, gdje smo zaista uživali u režiji Franke Perković i kreacijama Vere Zime, Jelene Hadži-Manev, Dubravke Ostojić i Lade Bonacci koje su prikazale jedan topli, emotivan, tragičan a istovremeno životan i komičan komad.
Priča ove izvedbe je jednaka te pratimo Tamaru (Anita Schmidt) - članicu kabinskog osoblja poznate aviokompanije, koja je otišla u prijevremenu mirovinu te jedva spaja kraj s krajem. Zajedno s njom živi njezina kći Nora (Petra Bernarda Blašković), djevojka koja nema života izvan stana, nezaposlena je te joj vrhunac dana predstavlja trenutak kada joj majka donese pivo. Zbog teške financijske situacije prijeti im deložacija, o čemu ih osobno izvještava direktorica ljudskih resursa banke Dinka (Antonija Pintarić). Nakon neuspješnog pokušaja odlaganja deložacije, Tamara odlučuje stvar uzeti u svoje ruke te uzima Dinku za taoca. Isprva očajna situacija ide im sve više na ruku jer saznaju kako je Dinka zapravo kći vlasnika banke, što im otvara prostor za pregovore u koje se neočekivano upliće policajka Anđa (Ljiljana Krička Mitrović), što će dodatno zakomplicirati stvari. Kako se talačka situacija razvija, žene se sve više povezuju, nalaze zajednički jezik te na kraju i zajednički pokušavaju iznaći rješenje za Tamaru i Noru, u čemu i uspijevaju te odgađaju deložaciju na šest mjeseci.
Mađarić je s autorskim timom predstavu smjestio u derutni stan u kojem propuh brije na sve strane, namještaj je star i pohaban, a najbolji komad koji posjeduju čini nova/stara deka. Jednako logični su i suvremeni kostimi u kojima se očituje socijalni i društveni status sudionika, a zanimljivi su i songovi koji često dočaravaju apsurdnost situacije ili daju dodatni kolorit atmosferi. I to je otprilike sve što je dobro u predstavi. Ukupna forma podsjeća na režiju dječje predstave u svim elementima, pa se tako otvara songom, nakon čega slijedi red događanja, red songova. Dramaturški je predstava nedosljedna, puna nelogičnosti, a situacije i reakcije likova često neutemeljene. Sve to rezultiralo je sporom, često dosadnom i repetitivnom radnjom koja nije mogla držati pažnju, a ostavilo je i evidentnog traga na glumačkim kreacijama. Ansambl u cjelini ne funkcionira, evidentan je nedostatak scenske suigre, pa izgleda kao da svaka glumica vodi svoju priču.
Jedina se nastupom istakla Petra Bernarda Blašković koja je bila posvuda, zračila energijom i uvjerljivo kreirala svoj lik. Antonija Pintarić imala je povremene dobre bljeskove, pogotovo kad je izašla iz uloge hladne bankarice i prebacila se u suosjećajnu prijateljicu. Anita Schmidt je od početka do kraja igrala u jednakoj energiji bez ikakve gradacije s obzirom na situacije i razvoj radnje, a Ljiljana Krička Mitrović pretjerala je u afektiranju i dovela svoj lik u karikaturu koja je ispočetka bila čak i simpatična, ali poslije prelazi u napor.
Nova premijera osječkog HNK predstavlja još jednu problematičnu predstavu koja neće ostaviti traga na osječkoj kazališnoj sceni. Kao i mnogo puta dosad, predstavi su presudile redateljsko-dramaturške proizvoljnosti, a individualne glumačke kreacije ili poneki proplamsaji vezani uz dobru repliku iz izvornika nisu bili dovoljni kako bi se izvedba okvalificirala barem kao zadovoljavajuća. Ovako smo dobili jedan pravi džumbus, baš kako je i redatelj imenovao žanr ove komedije, a gdje su mladi i neafirmirani autori, redatelji, glumci, ne znam…
Produkcija: Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku
Premijera: 7. veljače 2020.
Redatelj, scenograf i kostimograf: Damir Mađarić
Asistent scenograf: Davor Molnar
Asistentica scenografa: Petra Mađarić
Kostimografkinja: Tončica Knez
Glazba: Gordana Evačić i Miroslav Evačić
Inspicijenti: Eduard Srčnik, Momir Mirković
Šaptačice: Katarina Milićević, Zrinka Stilinović
Fotograf: Kristijan CimerGlume:
Anita Schmidt: Tamara, žena letačica
Petra Bernarda Blašković: Nora, žena s pjenom na usnama
Antonija Pintarić: Dinka, žena istjerivačica
Ljiljana Krička Mitrović: Anđa, žena u represiji© Alen Biskupović, KAZALIŠTE.hr, 12. veljače 2020.
Piše:

Biskupović