Izbalansiran i edukativan program namijenjen mlađoj publici

71. Dubrovačke ljetne igre, 10. srpnja – 25. kolovoza 2020., Gradsko kazalište Split i Umjetnička akademija u Splitu: Ana Marija Veselić, Domaši; Gradsko kazalište Split i Teatar Poco Loco: Andrijana Grgićević, Stonoga Goga; Kazalište Marina Držića: Zlatno libro – bajke dubrovačkog kraja; Kazališna družina KUFER i KunstTeatar: Ivana Vuković, Marta i sedam strahova; Fondacija Heartefect: Biljana Srbljanović, Intimnost; Centar za izvedbe umjetnosti Vitlycke: Zagrljaj



  • Dramski program 71. Dubrovačkih ljetnih igara, uz premijerne naslove i nekoliko gostovanja, ponudio je i ciljano složeni poseban kazališni program koji je većim dijelom bio namijenjen mlađoj publici s namjernim i potenciranim edukativnim sadržajima i prizivima. Dramska slika dubrovačkog festivalskog ljeta, obojana i determinirana pandemijskim datostima i raznim uskratama i nemogućnostima, možda unekoliko oskudnija zahtjevnijim i zvučnijim projektima, usprkos svemu nudila je izbalansirani program koji je uspijevao, što je bilo i najvažnije, održati kontinuitet, ponuditi zanimljive predstave i projekte i okupiti publiku, koje i inače nije nedostajalo na svim dramskim izvedbama. Bile su to komornije izvedbe, najčešće bez repriza, ali su zajedno s nekoliko plesnih događanja sadržajno obogatile dubrovačko kazališno ljeto. Raspoređene su tijekom srpnja i kolovoza u posebno odabranim scenskim prostorima, u kojima su se lako mogle osigurati sve obvezujuće distance i druge datosti propisane izvedbama na otvorenom ovog pandemijskog, i usprkos svemu, dubrovačkog festivalskog ljeta.

    Taj segment festivalskog dramskog programa otvorilo je Gradsko kazalište lutaka iz Splita,  najprije s predstavom Domaši ostvarenoj u koprodukciji s Umjetničkom akademijom u Splitu, a zatim s predstavom za najmlađe Stonoga Goga u koprodukciji s Teatrom Poco Loco. Unutrašnje dvorište Poslijediplomskog središta Dubrovnik bilo je sretno odbran prostor za nagrađivanu i od premijere prošle godine uspješno igranu predstavu Domaši, autorski projekt Ane Marije Veselić, autorice teksta i redateljice koja je, na radost publike, odigrala predstavu s puno entuzijazma, umjetničkog ali i životnog pokrića. Po svemu upozoravajuću priču koja evidentira, podsjeća i problematizira odrastanje i sazrijevanje mladih u domovima, njihove frustrirajuće životne situacije, determinirane svakodnevnice, dileme, strahove ali i želje i nade za dostojnim osamostaljenjem nakon punoljetnosti.

    Predstava Stonoga Goga, namijenjena najmlađoj publici, osmišljena je prema tekstu Andrijane Grgičević koji je bio nagrađen na Natječaju Mali Marulić za najbolji dramski tekst 2016. godine. Režiju i adaptaciju potpisuju Teatar Poco Loco, Renata Carola Gatica i Maja Katić, uz glazbeni prinos Ivane Đule i Luke Vrbanića. Ovu poučnu priču o „šarenom šumsko-postolarskom svijetu“ odigrali su Alin Antunović, Ivan Medić i Branimir Rakić, a zadovoljna odobravajuća publika bila im je zaslužena nagrada za predano odigrane prizore ove kazališne bajke.



    Znatno ambiciozniji projekt, koji nastavlja i prati već nekoliko sezona inaugurirani festivalski programski sadržaj za mladu publiku dubrovačkih zagovora, bila je premijera Zlatnog libra bajki iz dubrovačkog kraja, glazbeno-scenskog djela ostvarenog prema publikaciji Zlatno libro: bajke, predaje i legende iz dubrovačkog kraja autora Aleksandre Piteše i Ivice Kipre u izdanju Dubrovačkih muzeja. Izbor „bajki koje pripadaju klasičnim primjerima narodnog usmenog stvaralaštva i bogate su fantazmagoričnim likovima i napetim 'dramskim' situacijama“, poslužio je Marinu Lisjaku i Filipu Jurjeviću,  koji su dramatizirali i dramaturški posložili tekst, za novo scensko djelo po svemu prilagođeno mladoj publici, okolnostima i ovom festivalskom teatarskom segmentu. Skrojen je tako po svemu podatan materijal za duhovitu i maštovitu teatralizaciju koju redateljica Helena Petković vješto i nadahnuto slaže u zanimljive i zaigrane začudne prizore isprepletenih fabula i atraktivnih vizualnih rješenja.

    U toj nakani kreativni prinos dali su i scenografkinja i kostimografkinja Irena Kraljić i oblikovatelj svjetla Marko Mijatović. Ono što ovu poetsku scensku bajku boja vilinskim i snovitim tonovima svakako je originalno pisana glazba dubrovačkog skladatelja Ivana Končića. Svoj puni zaigrani prinos premijernoj izvedbi Zlatnog libra dali su dubrovački glumci: Mirej Stanić, Ivana Gulin, Hrvoje Sebastijan, Zdeslav Čotić, Bojan Beribaka, Dario Gverović i Dean Vukelić. Ova festivalska koprodukcija s Kazalištem Marina Držića bit će, kako je najavljeno, igrana i nakon ljeta na matičnoj sceni dubrovačke profesionalne kazališne kuće. 

    Festivalska publika imala je priliku gledati i predstavu KunstTeatra iz Zagreba Marta sa sedam strahova, bajku „za one koji će odrasti, odrastaju ili su odrasli.“ Autorica teksta i dramaturginja je Ivana Vuković, redateljica Natalija Manojlović, kostimografkinja Ana Fucijaš, autor video-projekcija Miro Manojlović, a uz ovaj uži umjetnički tim, okupljena je i brojna suradnička ekipa dosluhnih prinosa ovom ciljanom edukativnom kazališnom projektu. Suvremena bajka koja progovara o mentalnom zdravlju mladih, prati odrastanje današnje dvadesetogodišnjakinje, otvarajući bolne teme nesnalaženja, podrozenja, straha ali i procese uklapanja u datosti svakodnevlja koji nose nužne posljedice.

    Martu igra Andreja Jandrić, a uz nju je u ulozi pripovjedača Svjetioničar Matija Čigir. U predstavi se „kao personificirani strahovi“ na vizualno zanimljivim video-projekcijama (snimatelj Aron Kovačić) pojavljuju: Jerko Marčić, Sreten Mokrović, Adrian Pezdirc, Alma Prica, Anđela Ramljak, Damir Šaban i Petar Đula Vrbanić. Podsjetimo, projekt je nastao u koprodukciji Kazališne družine KUFER i KunstTeatra u suradnji s udrugom BoliMe. Prikazana je tako predstava koja je opravdala uvrštenje u ovaj festivalski kazališni blok, upotpunjujući ga novim generacijskim propitivanjima, teatarskim odrazima i zagovorima.

    Zanimljivost ovogodišnjeg dramskog programa Igara su u Dubrovniku prikazane i produkcije nastale u sklopu europskog projekta Future Epics, pa je osim premijerne izvedbe Grižule Marina Držića u režiji Saše Božića i Petre Hrašćanec i izvedbi Festivalskog dramskog ansambla u parku Gradac, festivalska publika mogla pogledati i predstavu Intimnost dramaturginje Biljane Srbljanović i redatelja Andreja Nosova u produkciji Fondacije Heartefect iz Beograda. Glumci Jelena Graovac i Leon Lučev, upoznaju nas pa i upozoravaju, kroz nekoliko kratkih priča i dijaloga o distanci, disciplini, pridržavanju medicinskim naputcima i raznim drugim pandemijskim preporukama, privatnostima i novim uspostavljenim odnosima koji se usložavaju i uspostavljaju u razdobljima, ovih mjeseci često korištenog termina, samoizolacije. Predstava traži odgovore na pitanja je li moguće u ovim okolnostima pandemije sačuvati intimnost i osobnost i koja je naša nesvjesna uloga u stvaranju nove paradigme društvenih odnosa u reduciranim, nametnutim novim načinima ponašanja, nepovjerenja, pa i straha.



    U sklopu istog projekta premijerno je prikazana i plesna predstava Zagrljaj u produkciji Centra za izvedbene umjetnosti Vitlycke iz Švedske, u kojoj su plesači Meleat Fredricksson, Adam Seid Tahir i Lydia Östberg Diakité poveli i uveli publiku na zanimljivo poetsko putovanje kojim su oslikali „sve ono što ih skandinavsko društvo tjera da odbace, a povezano je s njihovim afričkim porijeklom.“ Spomenimo da je na ovosezonskim Dubrovačkim ljetnim igrama prikazana i plesna predstava Gore Zagrebačkog plesnog ansambla o „zajedničkom putovanju šest plesačica, o stanju povišenih emocija, o uzbuđenosti i ushitu bivanja u kolektivu“ a u sklopu  projekta Plesne mreže Hrvatske.



    Dio ovoljetnog festivalskog dramskog programa odigran je u prostorima Lazareta, jednog od najvažnijih i najpoznatijih prostora karantene u povijesti, i ne samo Dubrovnika. Bilo je neke simbolike, uz umjetničke pa onda i logično nametnute tehničke pandemijske datosti, u izboru ovih otvorenih scenskih prostora, „između lađa“, za odabrane festivalske izvedbe. Možda i ne slučajno, u sklopu popratnog programa 71. Dubrovačkih ljetnih igara, na platou Lazareta otvorena je izložba Dubrovnik plovi Igora Hajdarhodžića kao rezultat  suradnje Igara, Dubrovačke baštine d.o.o. i Art radionice Lazareti. Flotila metalnih, maštovito smišljenih, složenih i sastavljenih Hajdarhodžićevih brodova zaustavljenih u plovidbi mašte i snova, bili su dodatnom atrakcijom koja je, uz umjetničke i druge vještine njihova tvorca i brodograditelja, svojim simboličnim nazivom svjedočila o proteklom dubrovačkom i ne samo kulturnom ljetu.

    © Davor Mojaš, KAZALIŠTE.hr, 29. kolovoza 2020.

Piše:

Davor
Mojaš