Nostalgičan literarni kabare dojmljivih interpretacija
14. Gumbekovi dani (20. - 29. svibnja 2021.), Hrvatsko narodno kazalište Šibenik: Autorski projekt ansambla, Arsenov feral, red. Oriana Kunčić
-
Prošle je godine Hrvatsko narodno kazalište u Šibeniku, obilježavajući stotinu i pedesetu obljetnicu osnutka prema zamisli ravnatelja (a i člana glumačkog ansambla) Jakova Bilića, kao jedan od projekata pokrenulo ispitivanje prožimanja poezije, glazbe (u prvom redu šansone) i kazališta u približavanju vrijednih književnih djela prvenstveno (ali ne i isključivo) hrvatskih autora gledateljima posebnim scenskim izričajem. Snažan poticaj za takav autorski projekt čitavog ansambla nedvojbeno je i zajedničko obožavanje jednog od najcjenjenih umjetnika rođenih u Šibeniku – Arsena Dedića, čije su pjesme i šansone okosnica Arsenovog ferala, specifičnog literarnog kabareta koji se stalno mijenja, pa je na Gumbekovim danima viđeno njegovo vjerojatno već dvadeseto izdanje.U vremenu pandemije, u kojem je teatru često onemogućen izravan dodir s publikom a u sretnijim trenucima uspijeva se naći pred prorijeđenim gledalištem te se često mora zadovoljiti online-prezentacijama, Arsenov feral našao je zahvalnu publiku koja je s velikim zanimanjem iščekivala nove varijacije tog kabareta koji je posjedovao snažan emocionalni naboj izvođača i često govorio o ljubavi na način koji je postao prava rijetkost u ovim teškim vremenima. To iskreno prenošenje osjećajnosti i ljubavi bilo je temelj za iznimno dojmljive interpretacije svih glumaca i glazbenika, a u kolikoj je mjeri djelovalo poticajno pokazala je redateljica (a također i glumica) Oriana Kunčić kad je izašla iz glumačke interpretacije u osobnu ispovijest o tome kako je radila na predstavi i kad su joj uz sjećanje na Arsena potekle suze.
Taj osobni odnos prema Arsenu je tek na samom kraju punom snagom izrazio Šime Bubica kao središnja figura izvedbe u kojoj je i recitirao i pjevao najčešće Arsenova ostvarenja (ali i primjerice njegovog prijatelja Gina Paolija), a ponekad bio i šarmantni konferansijer i pokretač radnje. Franka Klarić i Ana Perković zadivile su pak interpretacijama poezije Vesne Parun.Uspjehu ove kabaretske izvedbe bitno su pridonijeli i glazbenici. Nataša Cvitan je uz Arsenove songove vrsno interpretirala i neke od songova poznatih u izvedbama Gabi Novak koja se i sama, vidno dirnuta, po završetku predstave na poklonu pridružila izvođačima. A za stvaranje emocijama nabijene nostalgične atmosfere svakako znatne zasluge pripadaju i Tomi Cukrovu na klavijaturama i gitaristu Šimi Stošiću, pa je zahvaljujući tom spoju iskrene predanosti interpreta, njihove ljubavi prema Velikom sugrađaninu i nostalgičnom oživljavanju vremena u kojem su nastajali Dedićevi stihovi Arsenov feral očito oduševio gledatelje ovogodišnjih Gumbekovih dana koji ove godine prikazuju veliki broj pravih, ali vrlo različitih kabaretskih predstava. Tako je od njihovog početka – 2008. kada su ih pokrenuli Glumačka družina Histrion i njezin umjetnički ravnatelj Zlatko Vitez i kada se festival kabareta činio preuzetnim pothvatom u zemlji u kojoj kabareta gotovo da više nije bilo unatoč nekad bogatoj tradiciji. Ipak, dijelom zahvaljujući i ovom festivalu, taj rubni oblik teatra sve je prisutniji i življi.
Onima koji se sjećaju početaka ove smotre Arsenov feral budi dodatne osjećaje, jer je Arsen Dedić od početka podržavao Gumbekove dane, te i sam nekoliko puta izvodio vlastiti kabaretski program. U njemu su doduše emocije i atmosferu na njegov neponovljiv način razbijali cinizam i (samo)ironija da bi potom uspostavljao cjelinu koja je kompleksno govorila o njegovom poimanju teatra i života. Toga je naravno bio svjestan i šibenski ansambl i zato se u predstavi našla i Arsenova pjesma Kad se Žarko baci (Histrionu Žarku Potočnjaku), iz koje navodim nekoliko stihova:„Taj glumac i pol
usred replike
skoči kao cipol
usred prepirke
naravno bez ikakvog razloga
on tresne on ljosne
dozlaboga
da spasi što se spasiti dade
u kazalištu naravno“Međutim, niti je ta pjesma uspjela razbiti nostalgičnost Arsenovog ferala niti u našim sjećanjima Dedićeve originalne igre s apsurdom više ne remete nostalgičnost, na koju nas je tako lijepo podsjetila predstava Hrvatskog narodnog kazališta u Šibeniku.
© Tomislav Kurelec, KAZALIŠTE.hr, 22. svibnja 2021.
Produkcija: Hrvatsko narodno kazalište Šibenik
Premijera: 10. lipnja 2020. na YouTube platformi
Autor: Autorski projekt ansambla HNK Šibenik
Redateljica: Oriana Kunčić
Izvode: Oriana Kunčić, Franka Klarić, Ana Perković, Šime Bubica, Jakov Bilić i glazbenici: Nataša Cvitan, Toma Cukrov i Ante Stošić
Piše:
Kurelec