Atraktivan futuristički kabaret

14. Gumbekovi dani (20. - 29. svibnja 2021.), UO Canta, Zagreb: Zoran Brajević, Eurosong Future Show, red. Ivan Leo Lemo



  • Kabaret vrlo rijetko ulazi u područje znanstvene fantastike, a na ovim Gumbekovim danima u razmaku od nekoliko dana vidjeli smo čak dvije SF predstave. Obje je režirao Ivan Leo Lemo. No, dok je SF Cabaret SPLIT IN SPACE bio njegov autorski projekt, u Eurosong Future Showu iskazao se samo kao redatelj predstave Umjetničke organizacije Canta koja je nekoliko puta nastupila na festivalima u Histrionskom domu, a prvi put na 9. Gumbekovim danima 2016. s predstavom Soundtrack Ensemble Cabaret. Te su se predstave svojom posebnošću pozicionirale na sam rub rubnog kazališta (kako se često određuje kabaret), izazivajući simpatije neobičnom kombinacijom glazbe i glume, predanošću svojem putu i stanovitim amaterizmom izvedbe.

    Naime, udrugu Canta osnovalo je 2009. troje glazbenika, među kojima Zoran Brajević, autor teksta i Damir Horvat, jedan od interpreta (a i producent) Eurosong Future Showa, te jedna glumica. Namjera im je bila djelovati preko granica svojih umjetnosti, posebice u povezivanju glazbe i kazališta. Pritom glazbenicima nije u prvom planu bila popularna glazba, pa su tako organizirali niz koncerata klasične glazbe, izdavali jazz-albume i organizirali radionice, no suradnja u prožimanju raznih umjetnosti ponajviše je dolazila do izražaja u stvaranju specifičnih kabaretskih predstava kojima se glazba (kojoj nisu u prvom planu songovi, kao što je uobičajeno u kabaretu) na neobičan način miješala sa satiričnim i komičnim elementima teksta, uklopljenima u pojednostavljenu fabulu koju su prezentirali glazbenici koji su povremeno preuzimali i glumačke zadatke, dok su glumci (zapravo uglavnom glumice) nerijetko uspješno pjevali i plesali.

    Autor tekstova (kao i u još nekoliko prethodnih kabareta Cante) je Zoran Brajević, koji je i inače u karijeri prelazio okvire stvaranja glazbe, posebno se istaknuvši kao cijenjeni i nagrađivani autor radijskih (najčešće dokumentarnih) emisija. Ovaj put je znatno ambicioznije zamislio kompleksniju fabulu. Radnju je smjestio na natjecanje Eurosonga 2290. u konfederativno organiziranu Zemlju u kojoj su jedino Hrvatska i Srbija ostale nacionalno određene države, dok su ostale oformljene prema zajedničkim zanimanjima ili poslovima, te jedino LGBT zajednica to još nije ostvarila a baš i nema izgleda da će uspjeti, sudeći po odbojnosti koju im iskazuje predsjednica Zemlje i agresivnom neprijateljstvu šefa tajnih službi koji svojim ponašanjem nalikuje na nekog od primitivnijih današnjih policajaca.

    No, u tom svijetu daleke budućnosti, koji naliči današnjem po mržnji prema drugima i drugačijima a i po korumpiranosti vlasti, stvari se mijenjaju kad se za sudjelovanje na Eurosongu prijavljuju Elijeni, stanovnici planeta na kojem kraljica vlada podanicima kojima je zabranjen svaki individualizam, pa tako umjesto imena imaju brojeve, a i glazba je kod njih zabranjena, tako da nema ni popularnosti, koncerata niti studija za snimanje. Zemljani ih gledaju s podozrenjem i mržnjom, a sve potencira i nerazumijevanje razloga zbog kojih bi takva bića željela doći na Eurosong. Zemljani bi im rado uručili odbijenicu, ali se ne usude, jer ti vanzemaljci imaju snažnije rakete.

    Predsjednica Zemlje se boji da je situacija uvod u agresiju, pa na tu planetu šalje predstavnika LGBT zajednice koja je jedina otvorena prema drugačijima, a pronalazi i pravilo koje bi joj omogućilo da odbije Elijene – oni bi morali poslati snimku svoje pjesme, a nemaju studio, dok je ona zabranila da im to napravi bilo koji registrirani studio na Zemlji, ali ne zna za nekad slavnog Tonca koji je nakon promjene ukusa ostao bez posla i prihoda. On će zajedno s LGBT  predstavnikom pomoći Elijenima da nastupe na Eurosongu, ali i odigrati ključnu ulogu u sprečavanju međuplanetarnog sukoba. Brajević je u Eurosong Future Showu razvio zanimljivu priču i složene odnose koji na satiričan i nerijetko vrlo komičan način asociraju na mnoge suvremene pojave, uz niz duhovih i ironičnih parodija na Eurosongovsko natjecanje i glamur takve vrste glazbe.

    Četvoro interpreta su, uvjerljivo se transformirajući, tumačili velik broj vrlo različitih uloga, postižući u većima posebno dojmljive rezultate. Glumice su svoje interpretacije obogatile i zapaženim pjevačkim i plesačkim nastupom. Mia Krajcar je u velikom dijelu nastupa vrlo nijansirano i sugestivno tumačila predsjednicu Zemlje koja hladnim rezoniranjem želi pod svaku cijenu zadržati vlast, da bi u završnim scenama efektno prikazala ljudskost koja je do tada u tom licu bila potpuno potisnuta. Zrinka Kuščević je vrlo energično tumačila kraljicu Elijena, da bi postupno otkrivala neke osjećaje i stavove koji su joj bili potpuno strani. Muške uloge tumačili su glazbenici koji su već više puta nastupali u Cantinim kabaretima i uz muzičarsko umijeće postajali sve bolji i u glumačkim zadacima. Jurica Hotko je tako uspio precizno uobličiti moćnog i ne pretjerano inteligentnog šefa tajnih službi, dok je posebno fascinantno bilo kako je Damir Horvat uspio suvereno dominirati scenom u trenucima u kojima njegov Tonac preuzima glavnu ulogu u razrješenju zapleta.

    Ivan Leo Lemo je kao redatelj interprete potaknuo da dosegnu svoje vrhunce u skladnom povezivanju glumačkih i glazbeničkih elemenata scenskog izraza, dajući im dodatnu vrijednost precizno vođenim pokretom koji je obogatio cjelovitost Eurosong Future Songa efektnim elementima fizičkog teatra, ostvarujući tako atraktivni i vrlo neobični suvremeni kabaret.

    ©Tomislav Kurelec, KAZALIŠTE.hr, 5. lipnja 2021.   

    Produkcija: UO Canta
    Premijera: 25. svibnja 2021.

    Autor: Zoran Brajević
    Redatelj: Ivan Leo Lemo

    Glume: Zrinka Kuščević, Mia Krajcar, Jurica Hotko, Damir Horvat

Piše:

Tomislav
Kurelec