Razdragani podsjetnik na djela koja su obilježila desetljeća Komedijina repertoara

Zagrebačko gradsko kazalište Komedija: Alfi Kabiljo - Moji mjuzikli #2, dir. Dinko Apfelt, red. Nina Kleflin



  • Hit do hita nizao se na pozornici Kazališta Komedija na dvije radosne večeri pred razdraganom publikom koja nije štedjela dlanove srdačno ispraćajući angažirane soliste, mali zbor i orkestar. Bile su posvećene znanim i neznanim brojevima iz mjuzikala Alfija Kabilja, nadasve plodnog skladatelja, teško nadmašivog u tom žanru – kako kvalitetom, tako i nadahnuto i marljivo sazdanim velikim opusom u kojem se nalaze hitovi koji mnogi pjevuše i postali su svojina slušatelja u neobvezujućim situacijama daleko od kazališnih dasaka.

    Tako se Kazalište Komedija odužilo autoru čiji je zaštitni znak bio desetljećima, ovaj put obilježavajući njegov 85. rođendan, 60. obljetnicu rada i pola stoljeća praizvedbe teško nadmašnog mjuzikla Jalta, Jalta koji je obišao svijet. Danas je ponovno tako aktualan, pa se u bremenitim vremenima na istom mjestu i decenijama poslije samo može poželjeti obistinjenje stihova „Neka cijeli ovaj svijet sada sja u suncu“. Trenutno je stvarnost u tim krajevima drukčija i mračnija.

    Alfi Kabiljo je u drugoj polovici prošlog stoljeća, ne bez razloga, izgradio status zaštitnog znaka Komedije. Najizvođeniji je autor s približno 1400 izvedbi svojih djela, čime dvostruko premašuje klasične glazbeno-scenske autore lakog pera poput Kalmana ili Lehara. Klasična djela lakog glazbenog teatra uzmaknula su pred svježinom i zanatskom spremom novih iz Kabiljeva pera. Bila su aktualnija i bliža novonastalim glazbenim idiomima sukladnima svome trenutku i obradi priča iz anegdotalnih zgoda cara Franje Josipa ili ljetovanja engleskog kralja Edvarda VIII., čiji su svjedoci još bili živi i živahni. Ili pak općepoznatim povijesnim likovima iz repertoara zanimljivosti povijesnih čitanki ili novom pogledu na nezaboravni Golikov film Tko pjeva, zlo ne misli. Praizvedbu u redu čekaju ostali neizbježni, uglavnom ženski literarni ili stvarni likovi poput Mona Lise, Madame Hamlet i Marilyn Monroe. Sve te priče uz pomoć jakih libretista poput Milana Grgića i drugih s puno duha skladno su obrađeni u novom, svježem a i autorski prepoznatljivom glazbenom rukopisu koji je osvajao i nove generacije posjetitelja Komedije.

    Na svečarskom koncertu iz raznolikog bogatog opusa Alfija Kabilja, naslovljenom Moji mjuzikli #2, uza zbor povučen u dno pozornice u drugi plan i orkestar pod vodstvom iskusnog i pouzdanog Dinka Appelta, redom su najistaknutiji solisti Kazališta u prvom planu suvereno predstavljali songove Kabiljevih mjuzikala. Sluteći po izboru, s početka uglavnom sada već manje popularnih pa i neizvedenih djela, velik je utjecaj imao autor upozoravajući i na njihovu kvalitetu kojoj se ne može osporiti kontinuitet, ali su igrom slučaja ili okolnosti ostala u drugom planu. Napokon, u tako velikom opusu kakav je Kabiljev, ne može se to niti očekivati. Nizali su se brojevi iz Cara Franje Josipa u Zagrebu, a potom i Crvenog otoka, Velike trke, Dlakavog života, Ivana od leptira ili onih „na čekanju“ poput Krađe Mona Lise, Madame Hamlet ili Marilyn Monroe. Srdačna atmosfera vedrog prepoznavanja u publici krenula je s Tko pjeva zlo ne misli, Kralj je gol i na vrhuncu večeri mjuzikla Jalta, Jalta kada se i publika po starom dobrom običaju uključila punim glasom, osobito u neodoljivoj svojevrsnoj himni Neka cijeli svijet, kada je Alfi Kabiljo tako prirodno za kraj preuzeo dirigentsku palicu od Appelta.

    S puno takta, ukusa i prirodnog protoka reviju brojeva iz opusa Kabilja režijski je osmislila Nina Kleflin, dok su vokalni solisti suvereno, bez straha i očito uživajući preuzeli uloge koje su svojedobno  izvodili danas već legendarni tumači. Bili su to Sandra Bagarić te iznimna novija i već vrlo iskusna i izražajna generacija: osobita Jasna Bilušić, Renata Sabljak i Vanda Winter uz Vlatku Burić Dujmović i Danijelu Pintarić. Slijedio ih je muški dio ekipe – Ervin Baučić, Dražen Bratulić, Filip Hozjak, Đani Stipaničev i Adalbert Turner, svi zajedno svjedočeći da solistička ekipa Komedije može iznijeti bilo koji zadatak. Na temelju rekonstrukcije Dejana Jakovljevića, koreografije Lili Čaki i Sonje Kastl živo i izražajno su donijeli plesači, skladno upotpunjujući svečanu koncertnu večer brojeva iz mjuzikala Alfija koncentrat lake nadarenosti i pismenosti, doista je bio razdragani podsjetnik na djela koja su obilježila desetljeća Komedijina repertoara.

    © Maja Stanetti, KLASIKA.hr, 11. travnja 2022.

    Redateljica: Nina Kleflin
    Dirigent: Dinko Apfelt
    Orkestar i zbor Kazališta Komedija
    Izvedbe: 26. i 28. ožujka 2022.

    Solisti: Sandra Bagarić, Jasna Bilušić, Vlatka Burić Dujmović, Danijela Pintarić, Renata Sabljak, Vanda Winter, Ervin Baučić, Dražen Bratulić, Filip Hozjak, Đani Stipaničev, Adalbert Turner

Piše:

Maja
Stanetti