Efekti političkih manipulacija
Teatar Gavran, Zagreb: Miro Gavran, Glasnogovornik, red. Mladena Gavran
-
Teatar Gavran je putujuće kazalište koje ovisi o broju gledatelja, a publika i kod nas kao i u svijetu prvenstveno voli komediju. Umijeće Mira Gavrana baš u pisanju takvih komada omogućilo mu je da postane naš daleko najizvođeniji dramatičar u svijetu, koji baš tom vrstom kazališta i u nas privlači gledatelje čak i u mjestima u kojima se nikada ili vrlo rijetko može vidjeti teatarska predstava i gdje na nju dolaze i ljudi koji i ne pomišljaju pogledati neku drugu scensku izvedbu. Iako dobru komediju privlačnu široj publici nije lako napisati, ipak dobar dio naših kazališnih krugova svrstava Gavrana u komercijalni teatar bez većih umjetničkih pretenzija. Međutim, to olako otpisivanje većih vrijednosti toj vrsti kazališta čini mi se pogrešnim, jer i u njemu također ima i vrhunskih rezultata i promašaja kao i u ostalim predstavama, a razlika među njima uvjetovana je baš teatarskim vrijednostima ne samo teksta nego i režije, a još više glumačkih interpretacija, jer Gavran prihvaća mnijenje da su za postojanje kazališta jedini neophodni preduvjeti postojanje glumca i publike, a sve drugo – bez obzira na vrijednost i domete, predstavlja nadgradnju.Uz to nerijetko se zaboravlja da Gavran nije samo uspješan komediograf nego da je on visoke domete drugačijeg pisanja za scenu pokazao već u prvijencu Kreontova Antigona (1983) kojim je stekao niz priznanja za dramu koja dojmljivo povezuje obiteljsku tragediju i političku manipulaciju, a ta je vrsta manipulacije tema i još nekih njegovih dramskih tekstova. Nakon duljeg vremena, to je i bitna tema u njegovom novom komadu Glasnogovornik koji se time razlikuje od nekoliko komedija koje su mu neposredno prethodile i koje su se prvenstveno bavile međusobnim, prvenstveno obiteljskim i ljubavnim odnosima protagonista, a kritičnost prema suvremenim i društvenim odnosima bila je u drugom planu i služila za poneku šalu ili jasnije profiliranje lica. Glasnogovornik se ipak razlikuje ne samo od te dominantne struje današnjeg Gavranovog pisanja za scenu nego i od ranijih njegovih komada s temom političke manipulacije koji su je analizirali na događajima iz drugih sredina i najčešće ranijih razdoblja.
Glasnogovornik se međutim zbiva u današnjoj Hrvatskoj, a njegovi su protagonisti umirovljeni ali vrlo moćni političar i mladić kojeg on na želju njegove majke, udove njegovog nekad najboljeg prijatelja, preporučuje za glasnogovornika premijeru, iako mladić po svemu sudeći niti ne želi postati član stranke, premda svoj posao obavlja profesionalno uspješno. Vinko Kraljević igra iskusnog političara i manipulatora s mnogo unutarnje snage koja tek povremeno izbije iza njegovog smirenog govora koji izvrće činjenice da bi postigao svoju svrhu obraćanja sugovornika na podređenost ostvarivanja uspjeha i moći. Zoran Pribičević tumači obrazovanog mladića koji do sada nije uspio dobiti adekvatan posao, nijansirano i vrlo uvjerljivo prelazeći iz pristojnosti i suzdržanosti u komunikaciji s mentorom u obrate koji otkrivaju prave razloge njegovog opiranja stranačkoj pripadnosti i pravih namjera kako se oduprijeti prljavosti politike, pa i potpunom ulasku u tu djelatnost, a te razlike povremeno vode do efektnih komičnih scena, poduprte i jednako uspješnim Gavranovim poigravanjem obiteljskim odnosima koji nisu onakvima kakvi se u prvi mah čine.
Mladena Gavran, i sama vrlo uspješna glumica, kao redateljica se prvenstveno posvećuje suradnji s interpretima i sigurno je to pripomoglo vrlo uspjelim glumačkim kreacijama dvojice protagonista vođenih režijski precizno odmjerenim brzim ritmom predstave, koja može zabaviti gledatelja a da mu pritom niti jednog trenutka ne dopušta zaboravljanje svih negativnosti vodećih ljudi hrvatske suvremene politike.
©Tomislav Kurelec, KAZALIŠTE.hr, 6. lipnja 2022.
Autor: Miro Gavran
Redateljica: Mladena Gavran
Premijera: 29. travnja 2022.
Izbor kostima: Đurđa Janeš
Scenografija: Jakov Gavran
Originalna glazba: Filip Gjud
Oblikovatelj tona: Neven Zebić
Oblikovatelj svjetla: Mario Vnučec
Producentica: Maja ŠegotaGlume: Vinko Kraljević, Zoran Pribičević
Piše:
Kurelec