Vrijedno monološko samopreispitivanje

19. Marulićevi dani – 3. dan: Vedran Matošić, Toma Niger: O Marulu, red. Zlatko Bourek

  • Scena 55 HNK u Splitu: Vedran Matošić, Toma Niger: O Marulu, red. Zlatko Bourek

    Scena 55 HNK u Splitu: Vedran Matošić, Toma Niger: O Marulu, red. Zlatko BourekVeć smo ponešto kazali o iščekivanju 45. obljetnice glumačkog rada istaknutog člana Drame HNK u Splitu Ratka Glavine s monodramom Vedrana Matošića Toma Niger: O Marulu. Trećeg dana festivala, 23. ovog mjeseca, na Sceni 55 raspoloženi i u punoj glumačkoj kondiciji Ratko Glavina je, osobito pamćen po svojim upečatljivim karakterno-komičnim ulogama, otvorio novo područje svoje glumačke kompetentnosti. Monološki je zašao u intimnu dramsku kontemplaciju Marulićeva prijatelja Tome Mrčića, odnosno Thomasa de Nigrisa, kako ga kao trogirskog biskupa (1524–1525) bilježi povijest. Bila je to uistinu vrijedna glumačka produkcija sabiranja dugogodišnjih glumačkih dosega do točke temeljne dramatske zapitanosti dramskog lika ispod kipa Raspetog Krista o tome je li jedan njegov nemili postupak bio hotimičan ili posve slučajan. Bio je to proces samopročišćavanja, muka dosluhivanja s Istinom koja bi ga mogla privesti oslobođenju, ili razložnim vapajima pokajanja i utjecanja Božjoj Milosti. Ratko Glavina je, što nije nimalo lako i što mogu samo povlašteni, 45 minuta publiku držao u koncentraciji osamljenog suočenja svoje dramske osobe s Bogom.

    Scena 55 HNK u Splitu: Vedran Matošić, Toma Niger: O Marulu, red. Zlatko BourekUz čestitke za ovakav doživljaj, na kraju valja kazati da bi ovo monološko samopreispiivanje dramske osobe dosegnulo još jaču komunikaciju sa zainteresiranim gledalištem da je njegov scenski razlog, razgovor s Otkupiteljem ljudskih grijeha, redatelj, a u ovom slučaju i scenograf, Zlatko Bourek kip Raspetog Isusa postavio (odnosno zamislio) u prostoru gledališta. U tom slučaju bi vrijedni glumac u trenucima iščekivanja Njegova odgovora na pitanja svog lika moga impresivnije rastvoriti muku koja radi u dramskoj osobi. Ključ dramskog razloga bio bi očigledniji i svrsishodniji.. Tako je zapravo likovnjak Zlatko Bourek potisnuo sebe kao redatelja radi sebe scenografa, na štetu glumca i gledatelja, dakako.

    Skup skupio mladu publiku

    HNK u Splitu: Marin Držić, Skup, red. Joško JuvančićHNK u Splitu: Marin Držić, Skup, red. Joško Juvančić

    Poslije Glavinine predstave HNK iz Splita izvelo je na velikoj pozornici Držićev Skup u režiji Joška Juvančića pred punim gledalištem srednjoškolske i studentske publike. Pa premda ne kanimo pisati o predstavi jer je o njoj već pohvalno pisano, valja nam s radošću spomenuti uzornu usredotočenost te mlade publike na igru splitskih glumaca koje je predvodio Pero Kvrgić i koju su šarmom, dovitljivošću i neposrednošću razigravali i svi ostali sudionici zbivanja, osobito Dijana Vidušin, Frane Perišin i Mijo Jurišić.

    © Vlatko Perković, KULISA.eu, 24. travnja 2009.

Piše:

Vlatko
Perković