Vrhunska preciznost

23. Eurokaz, Zagreb: Scenes de la terre / Cie 111, Sedam dasaka varke, red. Aurélien Bory

  • Scenes de la terre / Cie 111, Sedam dasaka varke, red. Aurélien BoryPredstava Sedam dasaka varke redatelja Auréliena Boryja, koji je vrlo uspješno gostovao na 18. Eurokazu, za polazište uzima tradicionalnu kinesku igru tangram, u kojoj se izmjenjivanjem pozicija sedam geometrijskih tijela stvaraju odnosi koji povezuju različite elemente. Kroz sedam slika odnosno tangramskih svjetova, predstava metaforički propituje čovjekovo suočavanje s različitim silama, od prirodnih do društvenih i političkih. Tako se pitoresknost pretače u mehanizaciju i ratne vihore.

    Scenes de la terre / Cie 111, Sedam dasaka varke, red. Aurélien BoryBory je predstavu postavio bez izraženijih dramaturških napetosti, naglašavajući liričnost. Slike, odnosno priče, nižu se bez naglašenijih ritmičkih promjena, stvarajući pritom vrhunski vizualan doživljaj. Scenska komunikacija, u kojoj možebitni sukob prelazi u srastanje, višeslojna je. Sama geometrijska tijela svojim polaganim i iznimno preciznim kretanjem uranjaju jedna u druga te se pretaču u nove oblike, djelujući poput usporenih plesača. Čovjek se u potpunosti prilagođava pokretima geometrijskih tijela u stalnoj mijeni, osjeća ih, kreće se s njima, ali ih i mijenja, preispitujući ravnotežu geometrijskih oblika i sebe sama. Treći je sloj dramske komunikacije svojevrstan dramaturški sukob među likovima na sceni, također uvjetovan geometrijskim tijelima u funkciji prepreka i zaklona. Unutar scenskih susreta energija čovjeka prenosi se na geometrijski element i obratno, u stalnom protoku, čime energija, nježna i diskretna ali stalno goruća, raste iz slike u sliku.
    Scenes de la terre / Cie 111, Sedam dasaka varke, red. Aurélien Bory
    U predstavi nastupa četrnaest kineskih glumaca iz Daliana, koji klize scenom, tipično za kazalište Istoka. Savršene centriranosti u prostoru trbuha, za razliku od zapadnjačke koja je niže pozicionirana, ekstremitete koriste tek kao alatke uz pomoć kojih lebde scenom. Zbog te čvrsto definirane pozicioniranosti, koja pojačava ravnotežu tijela, s lakoćom savladavaju gotovo nemoguća kretanja od 45 stupnjeva kosine te okomita uspinjanja.

    Scenes de la terre / Cie 111, Sedam dasaka varke, red. Aurélien BoryOdvojeni od scenske emocije, glumci se, u dubokoj koncentraciji i potpunoj posvećenosti kazališnom činu, susreću s geometrijskim tijelima, klize po njima, osvajaju ih, uranjaju u njih, mijenjajući se s njihovim promjenama. Time na simbolički način prenose poruku kako je suživot s okolinom moguć tek u prilagodbi, u dubokom razumijevanju okoline, bila to priroda ili plod suvremenog društva.

    Premda se neki glumci izdvajaju vještinama i usredotočenošću, glumačke izvedbe ne možemo promatrati pojedinačno, budući da je izuzetno naglašena kolektivnost. Oduševljava povjerenje u scenske partnere, o kojima ovisi ne samo uspjeh scenskog prikaza, nego je stalna koncentracija potrebna kako bi se izbjegle ozljede u susretu s geometriskim tijelima. U predstavi se osjeća snažan kolektivan duh, svaki glumac na sceni uvijek zna što mu je činiti, te sve, bez verbalne komunikacije, u potpunosti funkcionira s nevjerojatnom dozom preciznosti u pokretu.

    Scenes de la terre / Cie 111, Sedam dasaka varke, red. Aurélien BoryPredstava zaokružene cjeline započinje s kvadrom koji leži na sceni, da bi na kraju, nakon niza razvojnih promjena, stajao okomit i moćan. Vizualni dekor obogaćuje svjetlo koje je u nekim prizorima u funkciji kazališta sjena. Predstavu otvara i zatvara kineska glazbenica koja svira erh-hu, instrument nalik violini. Tišinu predstave razbija i pjesma koju izvode glumice na sceni te zvuk gonga koji označuje promjene scena. Sedam dasaka varke gledatelju pruža vrhunski kazališni doživljaj, sa stalno prisutnom scenskom energijom te izuzetnom glumačkom preciznošću i posvećenošću ulozi i kolektivitetu.

    © Igor Tretinjak, KULISA.eu, 23. lipnja 2009.

Piše:

Igor
Tretinjak