Žanrovski i prostorno raznovrsno

13. Zadar snova, 7–14. kolovoza 2009.

  • Strange Fruit, Australija: Absolute Pearl, red. Phillip Gleeson, foto: www.zadarsnova.hr
    Ovogodišnji Zadar Snova ponudio je kolažirani program sličan prošlogodišnjem formatu; ples, street art, drama, film i performans. Unatoč žanrovski i prostorno raznovrsnom programu kao i tradiciji koja ga označava kao ključan alternativni suplement usporenoj kulturnoj i umjetničkoj sceni grada, festival čini se, medijski i financijski mora prodisati punim plućima da uistinu zauzme navedenu poziciju. Niz koprodukcija i ulazak u mrežu europskih in festivala dugogodišnji je zaštitni znak Zadra Snova kao i opetovano igranje na nizu atraktivnih gradskih lokacija (Sv. Dominik, Kalelarga, Pozdrav Suncu, Sv. Donat) no takav modus predstavlja i programsko i infrastrukturno opterećenje koje primjerice drugi gradski festival Kazališno ljeto (s dvostruko većim proračunom) sebi ne želi priuštiti.

    Teatar &TD (u koprodukciji s MBZ): Natalija Manojlović i Goran Tudor, Vodoinstalater, kor. Natalija ManojlovićRazlog za diverznim izvedbenim prostorima proizlazi iz samog formata izvedbi. Produkcije (izvedbe) koje bismo zajednički mogli označiti street-artom (iako u sebi nose potpuno različite strategije) ponovno su značajan dio programa. Australska skupina Strange Fruit otvorila je festival izvedbom komada Absolute Pearl na antičkom forumu, izvodeći lirsku koreografiju kombiniranu s akrobacijom šestoro izvođača na petmetarskim motkama. Vizualno i energetski zanimljiva izvedba ukazuje na približavanje novog cirkusa i akrobatike street artu i suvremenom plesu. O plesnom dijelu festivala izvještavala je na stranicama Kulise Maja Đurinović; istaknuo bih samo da osim solidne izvedbe noir-baleta Vodoinstalater u režiji Natalije Manojlović (koja je specifično uklopljena u prostor Sv. Dominika i u kojoj dominira akustičnost soundtracka Gordana Tudora) i ironične izvedbe Petre Hrašćanec u Featuring, plesni dio festivala nije u potpunosti opravdao voluminoznost u programu.

    Filmske su projekcije već nekoliko godina posjećeniji dio festivala; u kontemplativnom prostoru Sv. Donata, ovoga puta u kasnim noćnim satima, predstavljen je izbor kratkih filmova Mirande Penell, značajne po koreografiranju svakodnevice i ne-plesnih situacija; zatim nekoliko dokumentaraca Mie Engberg kao i nominirani filmovi iz izbora Europske Akademije; cijelokupni program ostvaren je u suradnji s višegodišnim partnerom Tabor Film Festivalom.
    Da Motus!, Švicarska: Urbanthropus by Antonio Bühler & Brigitte Meuwly, foto: www.zadarsnova.hr
    Dvostruki program švicarske skupine Da Motus predstavljen je u dva dana na specifičnim lokacijama: Urbanthropus je kombinacija plesa, performansa i akcije zasnovan na kostimiranim bespolnim tijelima koja su operirala popularnim lokacijama (i među turistima) na Morskim orguljama i Pozdravu Suncu. Projekt En vie... en ville izveden pred katedralom Sv. Anastazije, kombinacija body arta, plesa, akrobacije i street arta; uz živi ritam udaraljki prikazuje četvero izvođača maskiranih u zaštitna odijela koji izvedbom naznačuju problematiku na relaciji čovjek-urbano-otuđenje.

    Theatre National de Bretagne (Rennes, Francuska), Mini Teater (Ljubljana, Slovenija), Novo kazalište Kazalište Hotel Bulić, Scena Amadeo (svi Zagreb), AR Lazareti (Dubrovnik) & Zadar snova (Zadar): Bernard-Maria Koltès, Sallinger, red. Ivica Buljan, foto: www.mini-teater.siSredišnji dio festivala činile su tri produkcije na koje ću osvrnuti u posebnom tekstu: drama Sallinger Bernarda-Marie Koltèsa u režiji Ivice Buljana nastala u međunarodnoj koprodukciji (Francuska, Hrvatska, Slovenija) premijerno izvedena u Rennesu; performans Eclipse of Pygmy u izvedbi i režiji Adama Reada i u produkciji Adam Read Company iz Tel Aviva te trodijelni projekt Via Nova u izvedbi i produkciji slovenske skupine Via Negativa.

    Zadar Snova je festival koji ima stalnu (ne i mnogobrojnu) publiku koja posjećuje gotovo sve programe i čiji ukus postaje istančaniji. Medijska je potpora u lokalnoj sredini, blago rečeno, nedostatna; a taj je problem prisutan kada je riječ o cjelokupnoj zadarskoj sceni tijekom cijele godine. Poteškoće koje proizlaze iz nedostatnog feedbacka odražavaju se na status i ugled festivala, a s istim će se problemima vjerojatno morati boriti i naredno izdanje Zadra Snova.

    © Mario Županović, KULISA.eu, 21. kolovoza 2009.

Piše:

Mario
Županović