U oprekama

Dramske izvedbe na 13. Zadru snova, 7–14. kolovoza 2009.

  • Adam Read Company, Tel Aviv, Izrael: Eclipse of Pygmy, red. Adam Read, foto: Igor PetrovskiTri produkcije dominirale su programom ovogodišnjeg festivala Zadar Snova, istodobno oduševivši i razočaravši publiku koja ih je pratila u prostoru Sv. Dominika u Zadru. Riječ je o žanrovki i strategijski posve oprečni projekti koji pak pokazuju raspon, mogućnosti i strategije vezane uz dramski tekst, tijelo, citatnost i kazališnu izvedbu općenito. Ne želim time tvrditi da je riječ o veličanstvenim i jedinim produkcijama koje se mogu vezati uz navedeno, nego podcrtati da je riječ o projektima koji propituju, eksperimentiraju i nude drugačije izvedbene matrice od ostatka festivalskog programa i stoga ih uklapam u zajednički pregled.

    Theatre National de Bretagne (Rennes, Francuska), Mini Teater (Ljubljana, Slovenija), Novo kazalište Kazalište Hotel Bulić, Scena Amadeo (svi Zagreb), AR Lazareti (Dubrovnik) & Zadar snova (Zadar): Bernard-Maria Koltès, Sallinger, red. Ivica Buljan

    Drama Sallinger Bernarda-Marie Koltèsa u režiji Ivice Buljana premijerno je izvedena u Rennesu, a na Zadru Snova hrvatska je publika mogla upoznati to rijetko izvođeno, kompleksno i brutalno Koltèsovo djelo objavljeno 1977. u vrijeme kada Koltès postiže svjetsku slavu izvedbom Noći upravo prije šuma na festivalu u Avignonu. Nastalo po motivima i likovima iz Salingerovih priča, to je djelo svojevrsna Koltèsova intimna mitologija Amerike ispričana kroz niz sekvencionalnih prikaza dezolutne obitelji. Ivica Buljan se u vizualizaciji i realizaciji Sallingera odlučio za mlade francuske glumce (apsolvente na akademiji) u kombinaciji sa Senkom Bulić (majka) i Markom Mandićem (Al).
    Theatre National de Bretagne (Rennes, Francuska), Mini Teater (Ljubljana, Slovenija), Novo kazalište Kazalište Hotel Bulić, Scena Amadeo (svi Zagreb), AR Lazareti (Dubrovnik) & Zadar snova (Zadar): Bernard-Maria Koltès, Sallinger, red. Ivica Buljan, foto: opcina.preko.hr
    Scena okružena glazbalima kojima muziciraju akteri u nebrojenim songovima (koji daju ritam glomaznoj tekstualnoj strukturi) naznačena je tek komodom, stolcima i tijelima izvođača. Buljan Sallingera prikazuje u integralnoj verziji na francuskom jeziku (hrvatski titlovi u dubini scene predstavljali su teško iskušenje za publiku koja u iscrpljujućoj predstavi pozornosti; na engleskom izvode Senka Bulić i Mandić) u trajanju od tri i pol sata što je upareno s teškim zrakom u prostoru Sv. Dominika bilo previše za većinu auditorija (od početnih stotinjak, predstavu je dovršilo tridesetak najhrabrijih gledatelja).

    Theatre National de Bretagne (Rennes, Francuska), Mini Teater (Ljubljana, Slovenija), Novo kazalište Kazalište Hotel Bulić, Scena Amadeo (svi Zagreb), AR Lazareti (Dubrovnik) & Zadar snova (Zadar): Bernard-Maria Koltès, Sallinger, red. Ivica Buljan, foto: www.mini-teater.siKaotičnost i razornost teksta kao da se otjelovila u izvođačkoj praksi, kreirajući time zatvoreni i apatični krug iz kojeg ne uspjevaju pobjeći ni tjelesne ni glasovne bravure. Često se koristeći otjelovljenjem teksta kao metodom rada Buljan kao da namjerno destruira autoopsesivnost i zatvorenost Koltèsova teksta u orgijastičku i vizualno iscrpljujuću kazališnu viziju.

    Theatre National de Bretagne (Rennes, Francuska), Mini Teater (Ljubljana, Slovenija), Novo kazalište Kazalište Hotel Bulić, Scena Amadeo (svi Zagreb), AR Lazareti (Dubrovnik) & Zadar snova (Zadar): Bernard-Maria Koltès, Sallinger, red. Ivica Buljan, foto: www.mini-teater.siIzvođači, očito zbog stalne usredotočenosti na sebe i tekst teško komuniciraju s publikom i prostorom, glomaznost predstave kulminira i djeljenjem hrane i pića preživjelim gledateljima, ali čak i tada izvođači kao da jedva nadilaze vlastiti umor. Inventivnom se čini razbijanje tekstualne monotonije muziciranjem. Zatvorenost izvedbene matrice i patološka usresređenost glumaca na prizore i međusobne interakcije, rezulirala je očitom katarzom samih izvođača, no publika u cijelom tom procesu biva lišena sličnih senzacija (osim napora u praćenju tekstu i dužini trajanja cijele izvedbe). Ta nekomunikativnost izvođača i predstave u cijelini čini se jedinom ozbiljnom zamjerkom Buljanovog Sallingera. Kolikogod uživao u njegovim ranijim komornijim projektima i kolikogod Sallinger obilovao dojmljivim, napetim i inovativnim prizorima, ne bih stavio ruku u vatru za ovo ostvarenje.

    Adam Read Company, Tel Aviv, Izrael: Eclipse of Pygmy, red. Adam Read

    Adam Read Company, Tel Aviv, Izrael: Eclipse of Pygmy, red. Adam Read, foto: Igor PetrovskiU kontekstu izvedbe vrhunac festivala predstavlja Eclipse of Pygmy u izvedbi Adama Reada i u realizaciji Adam Read Company iz Tel Aviva. Read, poznat po suradnji s Cirque du Soleil i po naukovanju u tjelesnom kazalištu Derevo, izvodi performans satkan od dojmljivih i brižno koreografiranih sekvenci čiji smisao nije predstavljeni sadržaj nego rijetko viđen perfekcionizam pokreta stopljen s inovativnom glazbenom i rasvjetnom potporom; bhutto uparen s tjelesnim kazalištem i elementima cirkusa rezultira nizom diverznih epizoda koje se ritmički preljevaju u sjajnu cjelinu koja gledatelje osvaja snagom i energijom. Light design pretvara crkvu Sv. Dominika u beskrajan koridor, u močvaru ili napušteni svijet; zvučni efekti i šum glazbene pratnje podrcrtavju dramatičnost u Readovoj gotovo amblematskoj izvedbi. Hvalevrijedna izvedba koja pokazuje da i neovisno o tematskom i sadržajnom predlošku vrhunski koreografirano izvođačko tijelo postiže maksimalan učinak u komunikaciji s prostorom i auditorijem.

    Via Negativa, Slovenija: Via nova, red. Bojan Jablanovec

    Via Negativa, Slovenija: Via nova (Razgovor s umjetnikom), red. Bojan Jablanovec, foto: www.zadarsnova.hrProjekt Via Nova slovenske skupine Via Negativa zatvorio je festival izvedbom triju performansa koji su izravno povezani s reprodukcijom i ponovnim iščitavanjem materijala Via Negative od 2002. do 2008. Što mi je rekao Joseph Beuys dok sam mrtav ležao u njegovom naručju, polusatni performans Bojana Jablanovca i Borisa Kadina (i u izvedbi potonjeg) premijerno izveden na Performance Studies International u Zagrebu, ironični je pseudoteorijski performans u kojem maskirani Kadin izlaže alternativno isčitavanje Beuysovog djela iz 1965. Slabiji dio programa predstavlja Igra s čačkalicama, reminiscencija na kontrovernu izvedbu Not Like Me iz 2007, na istom festivalu i u istom prostoru. Ako je ranjavanje noževima i novinarska neupućenost Via Negativi tada priuštila i dodatnu slavu onda je Igra s čačkalicama namjerno popuštanje i ograđivanje od tog slučaja; čitaju se novinski napisi, fingira opasnost od ranjavanja, jedan od izvođača predstavlja Marinu Abramović – svojevrsna metafora za neinventivnost / nemogućnost novog u body artu.

    Najbolji dio večeri jest performans Razgovor s umjetnikom opet povezan s izvedbom Not like me jer se kao novinar/kritičar na sceni pojavljuje Ivica Nevešćanin (koji je i lansirao priču o krvavom obračunu Hrvata i Srbina) koji vodi jednosatni unaprijed pripremljeni razgovor s Kristianom Al Droubiem. Al Droubi u humornom i nadasve opuštenom tonu slikovito i izravno odgovara na pitanja o poziciji / utjecaju / odgovornosti umjetnika danas. U nizu dojmljivih scena izvođač primjerice pleše Labuđe jezero potpuno gol kao vozač kamiona sa svežnjem novčanica u vlastitoj stražnjici, zatim pleše disco sa zvjezdom privezanom na spolovilo, urinira po radnoj knjižici, udara se, gestikulira stražnjicom i na kraju kontenplativno završava okupan vodom dok u ustima drži sadnicu masline. Performans obiluje autoreferencijalnim iskazima izvođača (saznajemo njegovu životnu priču u kratkim epizodama) prenesenim na izravan i humorističan način, stoga je Al Droubi zabavio ali i osvojio publiku koja ga je sa zanimanjem i odobravanjem pratila u svim prizorima.

    © Mario Županović, KULISA.eu, 21. kolovoza 2009.

kritike i eseji